Page 3 of 6

Re: trim-innsug from down under

Posted: 27 Nov 2014, 05:24
by Eimund
Twangyman wrote:Er grønn på dette her: kvifor brukar de slike klossar?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ett par fordeler med treklosse. 1, du unngår såkalt vapour lock og skal få bedre bunndrag. Bunndrag kommer av ekstra lengde på innsug. Jeg hadde ca 40mm eikekloss på min weber 40 dfi. Merket forskjell med og uten :)
Nå skal det sies at min ikke er samme finish som Vidars...

Re: trim-innsug from down under

Posted: 27 Nov 2014, 08:05
by Vidarhs
Hei Eimund! Har kanalene på klossen din samme diameter hele veien,eller er det avsmaling nedover? for å møte vakumplate og innsug bedre?
Tror man begynte med disse klossene i standard B,som senerere dukket opp i lille gruppe a.
fint å isolere forgasseren fra motorvarme/innsug.
Skal prøve kloss i finbilen,til våren, begynner på 20mm,og evt gå høyere etter hvert.vil også legge litt eksos-bandasje,på eksosen i motor-rommet,og prøve å isolere bensinrør/slamge bedre mot varmen.
har bare 90 hk(bremset) i motor,men den går merkbart bedre,før den når god arb tempratur.(kjøle-vann temp fin)så mistenker begynnende bensin-kok.Er som en kamerat med fint trimma gammalbil sier,bilen går bedre,jo seinere på høsten du kommer.
Prøver å lage noen klosser utover vinteren,så hvis flere vil teste,er det bare å si ifra.

Re: trim-innsug from down under

Posted: 28 Nov 2014, 14:46
by Henning
Bilde 1
Image

Bilde 2
Image

Bilde 3
Image

Bilde 4
Image

Da har jeg gjort det jeg kan :D Vidar får forklare resten 8-)

Re: trim-innsug from down under

Posted: 28 Nov 2014, 15:14
by Vidarhs
Takk Henning! ville bare vise delene med bilde.Hvordan vakumplata modifiseres. distanse-klossen har ligget i garasjen i veldig mange år.Er lagd av 30 mm marine-finer,veldig mange,tynne sjikt. denne er hånd-portet,de har vært så seriøse å stemple klossen P&B. Motorbildet er fra egen bil,portet både innsug og vakumplate,ikke helt match-porting,men muligens bra nok? er ikke noen race-motor .
Ett lite tips: hvis noen vil prøve seg på aussie-innsuget,er høyde(avstand) mellom ventil-kåpe og kors-innsug ca 35mm.sikkert ett bra utgangs-punkt når skal tilpasse sakene.

Re: trim-innsug from down under

Posted: 30 Nov 2014, 21:27
by Eimund
Har vært i garasjen og rotet litt i hyllene. Fant litt forskjellige innsug.

her er bilde av den 40DFIen jeg hadde på ræserbilen før. Med denne forgasseren, med 24mm trekloss, større ventiler og 7,6kam har jeg bremsepapir på 112hk.
Treklossen på denne ser ut til å være båt kryssfiner. den har to hull som stemmer med forgasser og vakumplate.
Image

Har også en annen variant av downunder innsuget. Dette er merket med LYNX og skal visstnok være tatt frem til Granada. Fikk det av en Fordfyr siden han bare hadde dette ene :)
Image

Image

Image

Har veldig lyst å teste dette, men har ingen standard V4 med toportinnsug her nå. Litt mye arbeid å bytte ut korset på min.
Kanskje teste på Christians 1700? 8-) (Vidar, trenger nok en bøkekloss da :) )

Ellers er det vel dette innsuget laget for DCNF? jeg har mest tro på. Planen er å benytte dette på sonetten pga lav byggehøyde.
Image

Image

Dette har ett hull pr sylinder :twisted:
Image

Kjøpte dette sammen med ett snålt korsarrangement, men korset havner nok på kuriosa hylla :mrgreen:
Image

Hmm...Ser ut som Vidar må hugge ned en hel bøkeskog med den bestillingen av mellomlegg klosser jeg snart legger inn :D

Re: trim-innsug from down under

Posted: 30 Nov 2014, 22:16
by Vidarhs
kjempe Eimund! det var en fin samling! Hvor mye skal til for å gå klar av fordeleren,med det rettvente aussie innsuget? er det pyntet opp innvendig i kanalene? på bildene av kc 190 virker det litt grovt (støpe-skjøter).går rykter om at det dobble dcnf-innsuget er det råeste du kan putte på v4 med hensyn til topp-effekt og turtall.(ser bort fra turbo/kompressor). Vil gjøre sonetten til "ekte" sportsbil :D
Lager gjerne noen klosser Eimund!

Re: trim-innsug from down under

Posted: 30 Nov 2014, 22:44
by Eimund
Litt usikker på hvor mye jeg har å gå på, men har vært testmontert på motor. Må benytte fordelerlokk med "sideutkast" ala NG900.
Jeg har ikke gjort noe med innsuget, men er nok Slipt/polert. Er jo normalt veldig grovt rett fra støp.
Har ellers hørt fra flere hold at det skal være bedre med ruglete innsugskanaler på forgasserbiler. Om det fører til bedre forstøving av bensin/luft miks skal jeg ikke påstå. men hadde vært gøy med benk for test av forskjellige oppsett :mrgreen:

Re: trim-innsug from down under

Posted: 01 Dec 2014, 06:57
by Vidarhs
ja,det kan være tingen,med annet fordeler-lokk.har hørt det samme,med hensyn til overflate i kanalene,men forstått at det er anbefalt å slipe bort skarpe kanter,støpe-skjegg og grove "nupper". Har lest at polerte kanaler vil gi effekt-tap på 3-5%,så dumt å ta seg bryet. Vil tro at Christian setter pris på å teste opplegget. :D Hvilken diameter er det på hullene på innsuget og avstand mellom disse,og avstand fra ytterkant?er ikke sikkert det er dønn likt fra hver side

Re: trim-innsug from down under

Posted: 01 Dec 2014, 09:41
by Eimund
Får lage en mockup og ta litt mål når jeg kommer så langt. Spennende prosjekt :)

Re: trim-innsug from down under

Posted: 03 Dec 2014, 23:15
by Alex B
Litt off-topic, men jeg nevner det likevel ;) : best å kvite seg med fordeler og gå full programmerbar med tenning hvis man ønsker å få installert dobbel DCNF. Jeg bare viser til linken til Megajoltprosjektet mitt igjen: http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... ic_id=3795. Utgangspunktet var å få fjernet fordeleren fordi den var i veien for montering av to DCNFs på et hjemmelaget innsug. Hvis motoren ligger bent som i min Sonett kommer forgasere å stå bøyd framover når man bruker et Saab DCNF innsug, som egentlig ikke er ønskelig; gjør det mer komplisert å kontrolere bensinnivå i flottørkammer. Men hvis forgasere ikke bøyer framover og står mer vertikalt får man dårlig plass på baksiden hvor fordeler er i veien. Med endring til Megajolt kan man kvite seg men fordeleren og som fin bonus kan man programmere fortenningskurven og får mer motoreffekt (som ikke er dårlig heller :twisted: ).

Alex