trim-innsug from down under

For alle diskusjoner vedrørende motortrimming, bremse-oppgradering, osv.
Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby Vidarhs » 04 Dec 2014, 10:24

Hei Alex! er spennende innspill det,selv om det er litt for moderne og komplisert for noen av oss. :oops:
Hvordan er utseendet på innsuget du har? Tenker at forgasserfoten er liten,så ikke mye justering av distanser til gassere før de er i lodd,burde gå fint med plass til fordeleren,hvis man velger det.selv på sonetten.vil selvfølgelig være en fordel å senke motoren i framkant(plass og tyngdepunkt sonett i sonett) tyngdepunt i 95/96en. Mener jeg har målt max 1,5cm i framkant med liten starter,før du kommer i konflikt med bunnplate.mulig jeg husker feil.men fortsatt ikke sånn at motoren"stuper" nedover.
Ser at systemet ditt er montert framme,mens en del velger å montere triggerhjul og "føler" på svinghjulet.
hva tenker du om fordeler/bakdeler med dette?
Hvordan er pris,holdbarhet osv?
Helt sikkert gromme saker,med mulighet for programering osv,kanskje forskjellige program også?

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby Vidarhs » 04 Dec 2014, 13:36

Hei Alex! skjønner at det blir tight fit,på sonetten,både med hensyn til fordeler og høyde under panser"scoopet".
Ser på Jenvey`s nettside at de selger spjeldhus som erstatning for dcnf 40,42 og 45mm?
priser fra 260£ stk. disse er ekstremt "smekre" og lave.
Kanskje gå hele veien?

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby Alex B » 05 Dec 2014, 21:34

Hei Vidar,
Det ser ikke ut i det hele tatt på innsuget. Jeg har aldri kommet videre enn delvis nedslipping av en enkelports innsug og så stoppet det egentlig opp fordi første oppgave var å kvite seg med fordeleren. Det var i første omgang meningen å bruke deler av VW manifoldene som kom med DCNF gasere jeg kjøpte for mange år siden, men jobbende med saken fant jeg ut at dette var dødfødt. Jeg har brukt MDF klosser for passing og tror det blir enklere å bruke aluminiums klosser for konstruksjon av føtter gaserne skal skrues til. For bakerste gaseren er det relativt enkelt, men fram har man en skikkelig utfordring; kjølevæskeløpet må flyttes framover, ellers er thermostathuset i veien.

Motoren i min Sonett ligger allerede beint, så da er det ikke så mye å gjøre med. Det blir en tight fit, men det burde være mulig. Jenveys har jeg sett. Liten ulempe er at man også må bytte til bensinpumpe for innsprut, så da blir det alt sammen ikke low-budget lenger, særlig fordi man trenger motorhjerne for styring av innsprut. Megasquirt er grei for dette, men er en god del dyrere enn Megajolt.

Å ha triggerhjul på svinghjulet er beste måte å få det til, bedre beskyttet og signal direkte fra vevaksel. Hvis jeg kommer en gang til å bygge trimmotoren jeg har deler liggende for (1700 vev, 93mm stempel, hardere Sonett ventilfjær) skal jeg få svinghjulet ordnet med slik at dette kan brukes som triggerhjul.

Megajolt er ikke billig, men hvis man ønsker seg noe bedre enn Pertronix og andere kloner er MJ systemet som koster minst. Tror hele pakken sammen kostet mellom 2000 og 2500 norske kroner. Men ekstra performance som kom med installeringen gjorde det verdt hver eneste øre :mrgreen: .

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby Vidarhs » 14 Dec 2014, 13:52

Hei Alex! Høres mer og mer fornuftig ut med fordelerløs tenning,synes ikke prisen er avskrekkende heller.
Koster en del å fikse elektronisk tenning med fordeler og borsch/msd opplegg også.
Høres ut som du burde studere/måle et orginalt saab innsug for 2x dcnf gassere.
Korsinnsug,2xsolex og 2xweber dcnf har jo en kjempefordel,at de har direkte kanaler,fra ett forgasser-løp til en sylinder.
Er mange som har hevdet at vanlige 2-port innsug m/en dobbelgasser gir ujevn fylling av sylinderne,med forskjellig slitasje og effekt-tap som følge.
effekt-tap er sikkert riktig,slitasje vet ikke?sånne motorer pleier å ha mye lenger levetid en max trimma korsinnsug-motorer for eksempel.
Er vel noen få i klubben som har innsug,hvis du vil komme å studere det

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby Henning » 22 Dec 2014, 20:28

Image
Bilde 1

Image
Bilde 2

Hmmmm - disse bildene vil vi vite mere om Vidar!! ;)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby super'n » 22 Dec 2014, 20:30

:D :D :D :D :D
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby super'n » 22 Dec 2014, 20:32

Hvordan er det med plass opp til panseret?
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby Vidarhs » 22 Dec 2014, 20:47

Fint Henning!
Da var julegavene til far i hus!
Bilde 1:Ekte ferrari gassere,som gjør seg godt på v4 :D samme som fuling,lennart nilsson og Sweedspeed,har brukt og testa ut.
har bremset mellom 152 og 170 hk på opptil 1855 ccm,og turtallsregister til 8500o/min!
totakteren har jo likt Porshe og Lancia forgassere,så ikke rart om v4en liker Ferrari!
Bilde 2; Bestilte ett aussie-innsug selv,klarte ikke å la vær.Har prøvd og målt,Virker som 3 cm distanse-kloss er fint.stussen til veivhus-ventilasjonen må flyttes fram(hvis venstre montering),selvfølgelig litt mekk med gassoverføring,men synes det virker lovende og enkelt.
Har ikke motor/bil til dette prosjektet nå,så vil ta tid å teste opplegget ,men er kanskje noen andre som er i startgropa?

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby Vidarhs » 22 Dec 2014, 20:51

Hei super`n! ikke noe problem med høyde under panser,men orginal tverrstaget på åpnings.mekanismen må vike.bygge om eller kjøre hurtiglåser framme ala rally?

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: trim-innsug from down under

Postby super'n » 22 Dec 2014, 21:54

Vidarhs wrote:Hei super`n! ikke noe problem med høyde under panser,men orginal tverrstaget på åpnings.mekanismen må vike.bygge om eller kjøre hurtiglåser framme ala rally?
Hurtig låsing har vært planen hele tiden .. Har også bestilt hjulegave fra Australia .. men det blir nok bare en vanlig weber dcoe på meg.da..
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest