1700 veiv, råder og stempler

For alle diskusjoner vedrørende motortrimming, bremse-oppgradering, osv.
User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

1700 veiv, råder og stempler

Postby Yngve Knutsen » 01 Nov 2014, 18:59

Har dere hørt denne før??
Skulle spørre for en kamerat av med som har en Orchidevit Saab 96 1976 modell her i Berlevåg :? :roll: :oops: åssen muligheten er å få tak i 1700 ccm veiv, råder og stempel. Han hadde også forstått at dette gikk rett inn i 1500 ccm motoren. Jeg vet jo ikke men tilbydde meg å spørre her ute på forumet :oops: . Han kunne også evt ta til takke med en komplett 1700 ccm motor hvis den ikke var for dyr og som evt måtte overhalers hvis det gjorde at motoren blei billigere siden økonomien er på helt topp og skulle ta det over tid
Trur tanken var og sette en 28/36 gasser som han hadde liggende.
Var vel snakk om noen 7.2 kammer på den. Forstod det sånn at han hadde fått en motor og girkasse sørpå og tenkte kanskje og høvle toppene. Ikke spør meg åssen han skal få dette gjort men kanskje Dere har en pris på hva en dårlig 1700 ccm motor ligger på eller ca pris på 1700ccm veiv,råder og stempel og hvordan dette er å få tak i :oops:
Mobil 90191238

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1700 veiv, råder og stempler

Postby Morten S. » 01 Nov 2014, 20:55

Jøss, er det flere med hvit V4 i Berlevåg :shock: :mrgreen:

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: 1700 veiv, råder og stempler

Postby Yngve Knutsen » 01 Nov 2014, 21:45

Øhhh :?
Nei, det var vel meg det gjaldt :oops:
Håpet och tanken var vel å ta med en komp måler når jeg skal hente motor og girkasse hos 96GT og håpet han hadde hatt en starter liggende så jeg fikk målt komp'n og evt høvlet de toppene. og hvis ikke sylindrene er for jævlig prøvd å fått tak i 1700 veiv, råde og stempel og bygd den opp. Hvis ikke kunnet jeg høvlet de toppene og flyttet de på min motor på den til 96GT. da hadde min vært kjørbar int.vid og den donerte motoren hadde vært komplett igjen.
Men nå er det vel ikke flust av 1700 veiv, stempel og råder eller komplette 1700ccm motorer å få tak i uten at de koster en formue og derfor ville jeg høre åssen priser ting ligger på eller om det er bare å glemme hele greiene.
Den bilen som eksem har kjøpt har hun tenkt å style men min er det kun sin snakk om evt sportsratt, 5.5 toms/bredda originale felger (vet ikke helt hva det heter og dere kaller det)og lett trimming og bilen i en original stil. Pga økonomien må jeg jo bruke litt tid for å få ferdig motor men bortsett fra borring, høvling av topp og sliping av veiva klarer jeg alt sjøl.
Total overhalte en v4 på 90 tallet på kjøkkenbordet til fatter men uten å borre men vi honet den, sliping av veiv og høvling av topper blei ikke gjort og det startet og gikk. Klarer det nok en gang til vel
Mobil 90191238

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: 1700 veiv, råder og stempler

Postby Yngve Knutsen » 01 Nov 2014, 22:31

Oi oi oi.
Er det ingen som vet noe om dette eller er det jeg som forventer for raskt svar??
Det er sikker jeg som er for utålmodig.
Vel da får jeg bare la det surre å gå i hodet mitt i natt så finner man sikkert ut av det før eller siden :)
Mobil 90191238

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1700 veiv, råder og stempler

Postby Jokke900 » 02 Nov 2014, 02:21

Jeg aner ikke.. :cry: (så slipper du å vente på svar fra meg..)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: 1700 veiv, råder og stempler

Postby Yngve Knutsen » 02 Nov 2014, 02:55

Jokke900 wrote:Jeg aner ikke.. :cry: (så slipper du å vente på svar fra meg..)
Hahaha den er fear og jævlig ærlig Jokkr900. Sånt liker jeg.

Nei vi får tenke positivt at folk nå hiver seg i leiting etter 1700 veiver, rådet, stempler og motorer før de kommer tilbake med en pris :lol:
Mobil 90191238

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1700 veiv, råder og stempler

Postby Morten S. » 02 Nov 2014, 05:28

Lenge siden jeg har sett 1700 motorer for salg. Da lå de på 2-3000.

terryandre
Posts: 72
Joined: 01 Nov 2012, 17:45
Location: Helleland, rogaland
Contact:

Re: 1700 veiv, råder og stempler

Postby terryandre » 05 Nov 2014, 20:43

Du trenger ikke 1700 veiv for å "jasse" opp motoren. du kan komme langt med 1500, med å la den puste bedre ved å porte utblås på toppen.
Du bør ikke høvle så mye mer en 1mm (max 1.5m ettersom jeg har hørt) 2" eksosanlegg og gasseren din og 7.2kammen så bør du oppnå en 15-20+- "ærlige" hester. :D
1700 oppsettet vil du få litt mer, men mest dreiemoment

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: 1700 veiv, råder og stempler

Postby 78dude » 11 Nov 2014, 17:27

1700 motorer er ikke helt enkelt og oppdrive, min far har prøvd litt i Fordmiljøet og meg selv brukt en del tid på finn og blocket. Enkleste og dyreste er Tyskland og da via eBay.de ...

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: 1700 veiv, råder og stempler

Postby Yngve Knutsen » 11 Nov 2014, 19:24

78dude wrote:1700 motorer er ikke helt enkelt og oppdrive, min far har prøvd litt i Fordmiljøet og meg selv brukt en del tid på finn og blocket. Enkleste og dyreste er Tyskland og da via eBay.de ...
Nei de er ikke lett å finne men jeg blir ikke forundret om det dukker opp en og annen men som sagt de er sjeldne.
Trur det ligger 2 stk på blocket som så slitene men fant nettopp DENNE nå nettopp.
NEI jeg har ikke planer om å kjøpe den eller ny svensketur
Men det kan jo hende at andre har lust på den og tar seg den svipp turen
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest