Trimming av -66 totaktsmotor

For alle diskusjoner vedrørende motortrimming, bremse-oppgradering, osv.
Brukeravatar
Ola Bruset
Innlegg: 83
Registrert: 11 apr 2013, 19:32
Sted: Sjetnemarka, Trondheim
Kontakt:

Re: Trimming av -66 totaktsmotor

Legg innav Ola Bruset » 23 mai 2018, 21:36

Hei Morten,
såg at du var travelt opptatt i butikken ja, nokon må jobbe mens andre berre koser seg. Triste greier.
Håper det går på rundgang da, at det ikkje blir slik neste gong og!

Ja eg og er svært overraska over drivstofforbruket her. Eg har ein mistanke om at på "cruise" så er det meire mellomregisterdyser enn hoveddyser som bestemmer forbruket. Kanskje det er difor eg slipper billig unna her, sjølv om eg kjører drygt feit blanding på topp? Den her går jo av ein eller anna merkeleg grunn fantastisk godt med magrare mellomregisterdyser enn standard.

Har no kasta forvarmarsnabelen i bagasjerommet. Og det virker som den går ENDA bedre no. Eg har eksostemperaturmålar (kjøpt på Biltema) montert heilt i starten av eksosanlegget, rett etter flensen. Der ligg temperaturen no på drygt 530 grader på full peising. Økte 30 grader når forvarmarsnabelen vart fjerna, noko som tyder på at den får meire luft no. Men skal eg dømme etter røykutviklinga så får den framleis NOK bensin. Men i og med at den går så uforskamma bra så har eg ikkje lyst å dyse ned heller, her blir det heller å komme seg ned på 3% oljeblanding og leite etter "røyksvak" olje. :-) Biltema sin syntetolje kanskje?

Gustav
Innlegg: 62
Registrert: 16 nov 2012, 20:07
Kontakt:

Re: Trimming av -66 totaktsmotor

Legg innav Gustav » 07 des 2018, 17:23

Hoi.
Hvordan går det med den tettstegede? Får motoren en passende følgesvenn??
Gustav

58 93
58 93 Enda en:-)
63 96
64 95
67 96 TT
68 96 Under restaurering/garasjestøvsamler
69 96 Trivelig søndagsbil
73 95 Brilliant gledesspreder
75 96 Låvestøvsamler
86 90

Brukeravatar
Ola Bruset
Innlegg: 83
Registrert: 11 apr 2013, 19:32
Sted: Sjetnemarka, Trondheim
Kontakt:

Re: Trimming av -66 totaktsmotor

Legg innav Ola Bruset » 07 feb 2019, 23:46

Hei Gustav!
Joda tettstegskassa er straks klar den. Mangler å montere clutchuset, men må skaffe simmerringer og lamellaksellager først. Girkassebygging var jo ein overkommelig operasjon det og, men mykje lesing og spekulering. Fekk lånt meg måleverktøy frå ein mann ved navn Kjell, det er HEILT nødvendig for å få det her rett. Saab si rep handbok fekk eg lasta ned frå GSV si heimeside, det held ikkje med Haynes boka til det her. Bytta alt av lager, SSK hadde det meste her. Dei to siste (fremre og bakre lager på pinjongakselen) hadde utrulig nok Abra Kulelagersenteret på Heimdal på lager! Måtte også kjøpe meg ei 10 tonns hydraulisk presse på Biltema, den har fungert veldig bra.. Så får vi sjå da når kassa er på plass i bilen kor bra det her blir, ikkje minst om det er lurt å overhale girkasse i “vedboden“, eller om det bør overlates til ekspertane. :-)

jyrgnorway
Innlegg: 19
Registrert: 27 apr 2016, 10:40
Kontakt:

Re: Trimming av -66 totaktsmotor

Legg innav jyrgnorway » 24 apr 2019, 08:18

Fantastisk tråd.
Jeg har en -66. Helt urørt med superkul patina. Kjente jeg fikk litt lysten på å hente frem litt mer Nm og Hk her nå.
Har endel erfaring med 2-taktere, da jeg har forsket på Kawasaki trippelmaskiner (H1 500 og H2 750).
Har portet ca 10-15 stykk for meg selv, og folk i miljøet.
Har egen dynobenk i garasjen, og profesjonellt elektrisk porteutstyr med fotpedal etc.
Drømmer om et 3:3 anlegg, men det blir en forferdelig jobb, og en vanskelig jobb med rett design osv.
Vi ser på Kawatripplene at et bra 3:3 med "moderne" design gir vannvittig mye mer effekt enn et 3:1. Faktisk er vi på ca 35% økning på det alene. Bestenoteringen er 140 hk på H2, 750cc. På forholdsvis lave 8200 O/min. Fortsatt med kjørbart lavregister. Max moment var i området 124Nm såvidt jeg husker.
(HK er lik Nm x O/min / 7121)
En slik trimningsgrad ville sikkert gitt 100 hk og vel så det, men er selvsagt totalt uaktuellt da hverken stempler, råder, veiv, ringer eller noe ville tålt en slik stempelhastighet eller omdreiningshastighet i gamle saaben.

Tenker heller på å anskaffe XP 3:1, muligens 3 separate forgassere, reedhus og gjøre en optimaliseringsjobb i blokk/topp for bedre moment på alle turtall.
Satser derved på pumpeeffekt her, og ikke gå etter mer moderne tilnærming (her snakker vi om at motoren IKKE fungerer som ei pumpe når man er i powerband, men en resonator)
Dette krever gode 3:3-potter, og jeg trur dette er uaktuellt da jeg ikke har lyst til å skjære i innerskjermer for å få plass.

Ergo går jeg for en motor som lever etter pumpeprinsippet, og ser for meg max HK i området 5500-6000 rpm.

Justerbar tenning er også en fordel, dette er en selvfølgelighet på mine kawatripler. Problemet her er.........finnes ikke noe bolt-on såvidt jeg vet.
Designet på toppene er ikke så galt, hvis squish reduseres. Faktisk er toppen her MYE bedre enn de originale på kawatriplene. Der kjører jeg hypermoderne topper i billett aluminium med toroidal design.

Ser også for meg å senke kjølevannstemp til 50 grader, for å bidra til en termisk sikker motor og forhøyet effekt. redusert varmeapparateffekt er jo noe som ikke betyr noe uansett. Vi får se.....

Men dette fører jo også til at trommelbrems og girkasse ikke er godt nok lenger kanskje, så må oppgradere til skiveskrubb og V4-kasse.
er litt i villrede, da det er synd å tukle det til på en urørt 96 synes jeg, som etter mitt hode har en fantastisk patina. (gikk i Ørsta fra ny, frem til 1987. Deretter lagret på tørr låve frem til 2014)

Uansett Bruset, dette var en superduper tråd, der du har gitt meg info om originale porttider etc. På Kawaene har jeg 7,3:1 i statisk fanget kompresjon (dynamisk er laaaaaangt høyere, da overtrykket skapt av pottene er i området 0.5 barG) Porttider er 193 eksos, 128 spyleporter og tett på¨170 innsug. Ingen reeds her heller.

Mvh.
Jørgen Lund, Gjerdrum


Gå tilbake til «Modifisering og oppgradering»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest