Gammelsaab, men hvilken?

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
TiaZzz
Posts: 63
Joined: 07 Jun 2013, 07:21
Contact:

Gammelsaab, men hvilken?

Postby TiaZzz » 12 Sep 2013, 12:28

Hei!

Jeg har egentlig ikke hatt noen unnskyldning til å henge på GSV annet enn at jeg liker å titte på mange av prosjektene og de pene bilene her. :) Har selv bare hatt (og har) nyere SAAB, men nå har fruen bestemt seg for hvilken SAAB hun skal ha og det skal være gammelt. Jeg forsøkte å friste med OG900 (en av mine favoritter), men hun vil ha eldre. 99 var for kjedelig så da blir det 92-96. Det jeg lurer på er om jeg klarer å få dette til å gå opp.

Det er noen krav bilen må oppfylle:
  • Må kunne ha barneseter bak. Bakovervendte sådanne. Setet vi har nå lar seg vippe 90 grader til siden når ungen skal inn så jeg håper det ikke lager for mye krøll med manglende bakdører. (Kunne for så vidt kjøpt forovervendt da bilen bare skal småkjøres med av fruen. Ingen motorvei og slikt)
  • Må kunne legge en sammenlagt barnevogn bak
  • Noenlunde driftssikker uansett vær.
  • Mulig å oppdrive deler uten å saumfare hele internett.
  • Mulig å oppdrive et eksemplar av bilen som er i relativt god stand uten å ta opp et mindre boliglån. (Mao. ingen skjelden perle som entusiaster vil kaste penger på)
Tror dere dette lar seg gjøre? Fruen er, til forskjell fra meg, ingen SAAB-entusiast og jeg blånekter henne å kjøpe en PT Cruiser som hun har lyst på siden jeg er familiens mekaniker og akter å skru selv. Fester for barnesetet tenker jeg å fikse litt på selv ved å sveise egne ISOfix-fester bak setene i tillegg til evt. seler. Det jeg er skeptisk til er tilgangen bak uten bakdører og om det i hele tatt er plass til moderne babyseter.

PS: Takk for sist til Oslo-alibiet som jeg traff deler av på festivalen i Trollhättan. :)

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby Jokke900 » 12 Sep 2013, 12:54

TiaZzz wrote:Hei!

Jeg har egentlig ikke hatt noen unnskyldning til å henge på GSV annet enn at jeg liker å titte på mange av prosjektene og de pene bilene her. :) Har selv bare hatt (og har) nyere SAAB, men nå har fruen bestemt seg for hvilken SAAB hun skal ha og det skal være gammelt. Jeg forsøkte å friste med OG900 (en av mine favoritter), men hun vil ha eldre. 99 var for kjedelig så da blir det 92-96. Det jeg lurer på er om jeg klarer å få dette til å gå opp.

Det er noen krav bilen må oppfylle:
  • Må kunne ha barneseter bak. Bakovervendte sådanne. Setet vi har nå lar seg vippe 90 grader til siden når ungen skal inn så jeg håper det ikke lager for mye krøll med manglende bakdører. (Kunne for så vidt kjøpt forovervendt da bilen bare skal småkjøres med av fruen. Ingen motorvei og slikt)
  • Må kunne legge en sammenlagt barnevogn bak
  • Noenlunde driftssikker uansett vær.
  • Mulig å oppdrive deler uten å saumfare hele internett.
  • Mulig å oppdrive et eksemplar av bilen som er i relativt god stand uten å ta opp et mindre boliglån. (Mao. ingen skjelden perle som entusiaster vil kaste penger på)
Tror dere dette lar seg gjøre? Fruen er, til forskjell fra meg, ingen SAAB-entusiast og jeg blånekter henne å kjøpe en PT Cruiser som hun har lyst på siden jeg er familiens mekaniker og akter å skru selv. Fester for barnesetet tenker jeg å fikse litt på selv ved å sveise egne ISOfix-fester bak setene i tillegg til evt. seler. Det jeg er skeptisk til er tilgangen bak uten bakdører og om det i hele tatt er plass til moderne babyseter.

PS: Takk for sist til Oslo-alibiet som jeg traff deler av på festivalen i Trollhättan. :)
Alt er mulig! :mrgreen:

Du tenker sikkert bare på 92, 93 og 96? De to førstnevnte er vel egentlig bare å glemme. Av de 3 ville jeg gått for en 96 med den lista du ramser opp. Sannsynligvis med V4 også, selv om totakt er enda morsommere :lol:

MEN, siden du snakker om barnestoler, i flertall og i samme slengen at det bør være bakovervendte så er det jo bare én bil du må ha. Du må finne deg en 95 med V4, kjøpe til takgrind så har hele familien verdens vakreste familieekvipasje å hente årets juletre med om noen måneder.

Det vil vel uansett bli trangt og godt baki der med to bilstoler, men jeg tror det skal gå fint. Med kombi får du plass til vogna også :mrgreen:

Hvis 99 er for kjedelig men 96 er spennende nok så må jo 95 være bare herlig! :D

http://youtu.be/nULPiTYLbuw
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

TiaZzz
Posts: 63
Joined: 07 Jun 2013, 07:21
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby TiaZzz » 12 Sep 2013, 20:07

Tusen takk for svar!

Jeg mente vel egentlig 92-96 minus 94. :-) 95en har jeg sett på som het kandidat på grunn av bagasjerommet. Fruen liker den også.

Hva er dealen med fronten på 95en? Den korte fronten frister mest, men den er kanskje mer sjelden? Fruen har ingen preferanser på motor, men jeg synes V4en er ganske tøff da. Ingen erfaring med totakteren. Fordeler/ulemper med de to?

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby Jokke900 » 12 Sep 2013, 20:19

TiaZzz wrote:Tusen takk for svar!

Jeg mente vel egentlig 92-96 minus 94. :-) 95en har jeg sett på som het kandidat på grunn av bagasjerommet. Fruen liker den også.

Hva er dealen med fronten på 95en? Den korte fronten frister mest, men den er kanskje mer sjelden? Fruen har ingen preferanser på motor, men jeg synes V4en er ganske tøff da. Ingen erfaring med totakteren. Fordeler/ulemper med de to?
95 er kanontøff :mrgreen: Hva tenker du på med fronten? Kortfront er vel mest ettertrakta på totakt uansett 95 eller 96. Kortnos 95 er vel ikke lett å få tak i både pga alder, at det kanskje er færre av dem og de fine forsvinner fortere..

Har vel ikke nok erfaring til å uttale meg om fordeler ulemper enda. Lettest å tanke med V4 da du slipper å tenke på olja.. :roll: hehe
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

vidar h s
Posts: 55
Joined: 10 Nov 2012, 21:20
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby vidar h s » 12 Sep 2013, 22:27

Hei1Vil mene at V4 er mest egnet som hverdagsbil.95 er gromt og praktisk,men mindre utvalg enn 96.95 ruster mer enn 96 i bakparten,bakluka,innerskjermer og dørk. har også de berømte kne-demperne,som ikke er særlig tess etter noen år.her finnes ombygnings-kit til teleskop-dempere. fra 76 mod ble baksetet flyttet bakover,gjelder både 96/95,og (hvis jeg husker rett) seler i baksetet standard.Kan seff ettermonters.Samtidig fikk du de store gummi-fangerne(stygt?) og siste seterad(spyfella) ble borte i 95en.altså ikke 7-seter lenger.Man kan vel si at 95 76-78 mod og 96 76-80 mod er de mest praktiske og sikre modellene,men forskjellene er små,og kanskje noe av sjarmen til de eldre modellene er borte.når det gjelder hverdags-bruk,er vel ikke det no problem så lenge ting er på stell,og har hyppig service. litt enklere med deler på v4 enn tt.Begge har fin lyd,tt mer nøytral og morsom å kjøre, v4 mer framtung,men bedre framkommelighet og sterkere motor og bremser. begge modeller elsker litt trimming!

TiaZzz
Posts: 63
Joined: 07 Jun 2013, 07:21
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby TiaZzz » 13 Sep 2013, 08:23

Hei igjen.

Så, hvis jeg forstår dette riktig, så blir det "långnos" hvis det skal være V4 og litt enklere å oppdrive et eksemplar? Sett bort fra motor og evt. styggere detaljer, bør bilen være av senere årgang for å få den sikrest mulig? Jeg er ikke puritist så å retrofitte kromfangere burde være mulig. Får se hva fruen vil ha.

V4 er nok å foretrekke siden totakteren trenger olje. Må V4-en ha blytilsetning?

Har sett noen annonser der det nevnes diff. Gjerne i rallysammenheng. Er dette en LSD av noe slag? Det hadde ikke vært så dumt med glatte bakker opp til barnehage og slikt.

vidar h s
Posts: 55
Joined: 10 Nov 2012, 21:20
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby vidar h s » 13 Sep 2013, 16:59

Hei! Ja det blir langnos da,Kortnos 95 var fra ca 59 tom 64,deretter langnos 65-67-8 med overlapp v4 fra 67.tror kortnos 95 på veien i Norge kan telles på 1 til 2 hender.ikke så mange tidlige v4 heller,kanskje 76 mod 95 var den mest solgte,finnes en del av den. kan være bedre rust-beskyttelse også. tror det viktigste er å finne en fin ,bra teknisk bil,uavhengig av årsmodell.var mye innebygd sikkerhet uansett,og små forskjeller mellom modellene.Bra vektfordeling,riktig forstilling ,store og smale hjul(den gang) gjør v4 til en bra klatre-geit.Gode vinter-hjul og riktig gir/gassforhold burde holde for det meste.Diff-bremsen til v4 er en rein rally-diff,med lameller i et forsterka diff-hus spent mellom 5 og 15 kpm. Bilen er tung og direkte på rattet,og blir verre med diff-bremsen. bør også helst være bestemt og på gassen i sving,ellers ønsker bilen å dra rett fram.Men konge med ett hjul på veien,og resten av bilen i små-skogen eller bil på 2 hjul. Kanskje en moderne quife diff-brems ville funke bedre i hverdagen.Har tenkt tanken selv,morro med en gammal saab som tar seg bedre fram enn di fleste familie-suvene!

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby 78dude » 19 Sep 2013, 18:57

Du er i samme situasjon, som det jeg var i for noen få måneder siden...
Jeg hadde en liten drøm og bytte ut 9000en til fordel for en V4 (eller beholde begge) Konklusjonen jeg kom til var som følger:
Saaben vi har på tunet har vært en trofast sliter, med nesten 20 tusen km siden oktober i fjor og jobben den har gjort har den bestått med glans! Nå i sommer har jeg lånt litt stemors BMW 520i Touring (E39) da festebåndet på tanken på Saaben røyk og jeg måtte vente på ny del fra England. Det var overhode ikke noe nedtur da svensken kom på veien igjen etter og ha kjørt Munchen`s perfekte kreasjon i litt over en uke. Så hvorfor kvitte seg med en god bil?

Så nå til høsten, så skal den få nytt registerkjede, nye foringer, fikse gir overføringa og til slutt 4 stk Gule Koni!
Etter det, skal den få en tur til Polen og få seg ny lakk og kosmetikk og da regner jeg med at vi i alle fall har bil i 5 år til...

Men nå ble det litt Off topic her - om jeg skulle ha kjøpt en V4 som daglig bruksbil (jeg har barn og kone) så hadde jeg fått tak på en av de siste 95ene i GL versjon. Få modernisert støtdemperfestene bak, så bilen får bedre kjøre egenskaper og et sett Ronal felger!

Jeg har forresten skaffet meg en klassiker, en slik som jeg skal hente i oktober!
Image

TiaZzz
Posts: 63
Joined: 07 Jun 2013, 07:21
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby TiaZzz » 21 Sep 2013, 06:33

Takker for input folkens. :-)

Det neimen ikke mye 95 å se i Norge og rimelig spartansk i Swea også. 96 V4 er det ganske godt utvalg i.

Er det overoptimistisk å klare dette med barneseter og vogn i en 96? Bagasjerommet er jeg egentlig mest bekymret for, en større barnevogn tar jo opp en større del av bagasjerommet på min 9-5 stridsvogn. Fruen liker utseende på både 95 og 96 så der står jeg rimelig fritt. Mulig vi får stikke bort å se på noen 96er som ligger ute.

vidar h s
Posts: 55
Joined: 10 Nov 2012, 21:20
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby vidar h s » 21 Sep 2013, 07:11

Litt modell-opplysninger:
95tt 60-64: Lengde 4120
bredd 1570mm
Tjenestevekt 970 kg
vekt over framhjul v/tjenestevekt 54%
v/totalvekt 48% ?
Karrosserivekt inkl panser,skjermer og bakluke 300kg
rein kaross 230 kg

96tt 60-64 : l 4015
B 1570
tjenestevekt 890 kg (inkl alle vesker,verktøy,reservehjul og fører)
vekt fram 58%
48%
karosserivekt 258kg
tom 192 kg


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest