Gammelsaab, men hvilken?

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
vidar h s
Posts: 55
Joined: 10 Nov 2012, 21:20
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby vidar h s » 21 Sep 2013, 07:30

95 v4 1973 mod: L 4300 b 1590 t-vekt 1040 kg
vekt over framhjul: 58% v/tjenestevekt,46% v/ fullast
karrosseri-vekt 293 kg,tom 225 kg

96 v4 1973 mod : L 4200 B 1590 t-vekt 980 kg
vekt over framhjul:62 % v/tjenestev,52% ved fullast
k-vekt inkl 252kg ,eks 188kg.

Gummifangere gir 10cm lenger bil,vekta øker også litt på nyere modeller.

99 l 2,0 1974 mod: L 4420 B 1690 Tjenestevekt 12-1250 kg
vekt over framhjul:59-62% v/tjenestevekt,49-53% ved fullast
karrosserivekt(2 dørs) inkl 304 kg
Dataene er fra de store org rep håndbøkene.kanskje ikke så interresant,mer gir mulighet for noen sammenligninger.
Tallene for vekt over framhjul vil jo variere en del etter plassering av vekt,men erSaabs egne.

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby 78dude » 21 Sep 2013, 13:55

Objektivt sett, så et bagasjerommet på en 96 en "vits" om en skal kjøpe en klassiker der bagasjerommet skal spille en sentral del. Husk at dette er en konstruksjon fra 40 tallet og i gamledager så satte folk grind på taket når de skulle ut på tur. I dag løser vi dette problemet med en skiboks eller kjøper en SUV...
Ja du får inn ei barnevogn, men da blir det veldig liten plass til resten av bagasje i en 96. Det er også veldig lav lastehøyde i en 96 også til en opplysning. Det er jo en grunn til at man hos Saab pønsket ut en herregårdsmodell av 96en som de kalte 95!

Til slutt er det bare og smøre seg med tålmodighet, for din klassiske Saab er der ute - du har bare ikke funnet den enda! :)

Leif T
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2013, 19:55
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby Leif T » 24 Sep 2013, 23:44

TiaZzz wrote: Er det overoptimistisk å klare dette med barneseter og vogn i en 96?
Ja.
Det gjelder også 95 etter min mening. Mine tre barn har alle sittet i moderne, trygge barneseter. Og en ting som er sikkert er at et barnesete montert mot kjøreretningen tar større plass enn en voksen mann. Du kan nok klemme fire voksne inn i en ganske liten bil, men ikke nødvendigvis to voksne og to seter. To voksne er nemlig litt mer fleksible enn to barneseter :)
Også i en bil uten bakdører? Hvis du vil deg selv så vondt som å drive å lempe unger inn på skrå inni en liten bil, krøket under det lave taket bak et fremovertippet framsete, meld deg heller på et skikkelig slangemenneskekurs først som sist. Og jeg bare nevner at biler inniblandt tar fyr så man må ut ganske kjapt.
Nå ble visst dette veldig negativt. Fra en småbarnsfar til en annen, jeg prøver bare å komme med betraktninger som gjør at du ikke må kvitte deg med en bruksveteran du har rukket å bli glad i når hverdagen kommer. Sørg i alle fall for å prøve bilen med (!) de aktuelle setene, komplett med småtasser, før du kjøper.
Hvis du urokkelig har bestemt deg for v4, fom 76 var det ekstra baksetet sløyfet på 95en, til fordel for 5 cm ekstra benplass i det vanlige baksetet. Det blir de viktigste 5 cm du noensinne vurderer ved bilkjøp.
Så vil jeg bare nevne at en 99 (som jeg forresten brukte til å hente med i barnehagen i dag) ikke er kjedelig, og fantes som barnevognslukende, bakoversetevennlig 5dørs combi coupe fra 76. Og da får du større motor, bedre komfort, lettere tilgang på deler og lavere pris i forhold til bilens tilstand når du skal kjøpe den på kjøpet. OG... 99en står for tur til å stige i verdi i motsetning til 96, som har et større nedslagsfelt i gruppen "40+, husker fadern hadde en sånn"
Mvh Leif
99 Combi Coupe -76

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Gammelsaab, men hvilken?

Postby 78dude » 28 Sep 2013, 20:35

Tja..

Jeg har sett strøkne og originale 96(er) i meget god stand til 50-60 tusen i Sverige til salgs. Om de får prisen kan jeg ikke si, da jeg ikke har vært lenge nok i "Saab miljøet". I den prisklassen så snakker vi vel 99 turbo... Men majoriteten av 96 ene som ligger ute for salg har et prisleie på mellom 10 til 35 tusen, svenske Klassiker mener årsaken til dette er at mange av V4ene holder seg inne i Saab miljøet, og Saab entusiastene er vist nok kjente for og ikke selge biler til hverandre for blodpriser. Min teori går litt mer ut på at Saab sine produkter er av såpass kvalitet at de overlever noen ti-år som gjør at det fremdeles er god tilgang til bilene som er med på og sette prisen sann som den er. (Så ble heller ikke Saab 96 solgt ny som en dyr bil heller)

Om prisene kommer til og stige, så er det helt klart!
Bilen spilte bla en sentral rolle i rallymiljøet på 60, 70 og til dels tidlig på 80 tallet. V4 er i mine øyne litt som en svensk Lancia Delta HF Integrale... En annen ting er at gamle biler blir det færre ut av i løpet av årene som går som igjen gjør at tilgangen blir mindre.

Men helt klart, en 99 er et MYE bedre kjøp for en som skal ha en every day classic der små barn skal fraktes i bilen. Det var jo bla det som var en del med i tankene da jeg bestemte meg for heller og beholde 9000en til fordel for en V4.
En 99 i mine øyne er egentlig en super bil, en svensk "Golf" som begynner og bli udda på veien, som er fin og kjøre som også takler at du pakker et par kofferter og setter kursen nedover kontinentet i 150 kmt uten og føle det så mye på kroppen!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest