Jeg kunne sikkert ha lagt denne under "9000" men jeg velger og lufte saken her på generell basis.
Når en skal bytte registerkjede på disse motorene så står der så mangt på div forum på world wide web. Men om en skal bytte, holder det bare og bytte kjede + drev oppe og nede samt strammer?
Bytte registerkjede på Saab 16v
-
- Posts: 166
- Joined: 18 May 2013, 23:26
- Contact:
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Bytte registerkjede på Saab 16v
Hvilken årsmodell tenker du på?
Litt forskjell på lang- og kortmotoren
Litt forskjell på lang- og kortmotoren
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
-
- Posts: 166
- Joined: 18 May 2013, 23:26
- Contact:
Re: Bytte registerkjede på Saab 16v
Årsmodell er 1995 - motoren er en 2.0 uten turbo
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Bytte registerkjede på Saab 16v
Da bør du vel også vurdere om du vil bytte (evt. fjerne) balanseakslene dine, når du først driver på.
Utover det har jeg inntrykk av at disse motorene er solide, uten at jeg våger å si noe skråsikkert om hvor mye mer du evt. bør bytte.
Utover det har jeg inntrykk av at disse motorene er solide, uten at jeg våger å si noe skråsikkert om hvor mye mer du evt. bør bytte.
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
-
- Posts: 166
- Joined: 18 May 2013, 23:26
- Contact:
Re: Bytte registerkjede på Saab 16v
Jeg har lest det samme, at de fjerner balanseakslingene uten at jeg helt skjønner hvorfor...
Motoren er solid, har gått 274.000 km nå og bruker ikke olje eller kjølevann!
Men det jeg lurer på, holder det bare og bytte kjedet + strammer eller bør en bytte drev oppe ved kammene samt nede ved veiva?
Motoren er solid, har gått 274.000 km nå og bruker ikke olje eller kjølevann!
Men det jeg lurer på, holder det bare og bytte kjedet + strammer eller bør en bytte drev oppe ved kammene samt nede ved veiva?
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Bytte registerkjede på Saab 16v
Grunnen til å fjerne balanseaksler er
- å slippe at disse ryker, altså kjede eller drev
- noe kjappere gassrespons.
Minus med å fjerne balanseaksler er mer vibrasjoner, men dette sies å være mer merkbart på 9-5, ikke så ille på 9000.
Om du ikke har tenkt å bytte kjede og drev til balanseakslene, ville jeg nok vurdert å fjerne disse. Ellers er det vel enklest og greiest å bare skaffe repsatser til både balanseaksler og register, da får du både drev, skinner og kjeder
- å slippe at disse ryker, altså kjede eller drev
- noe kjappere gassrespons.
Minus med å fjerne balanseaksler er mer vibrasjoner, men dette sies å være mer merkbart på 9-5, ikke så ille på 9000.
Om du ikke har tenkt å bytte kjede og drev til balanseakslene, ville jeg nok vurdert å fjerne disse. Ellers er det vel enklest og greiest å bare skaffe repsatser til både balanseaksler og register, da får du både drev, skinner og kjeder
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest