Noen tips for bilpleie.

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
User avatar
900C-LPG
Posts: 3237
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Noen tips for bilpleie.

Postby 900C-LPG » 31 Dec 2020, 18:11

  • 01. Flekkfjerningssvamper
    Den første jeg gir er å rengjøre med 1 (magisk) flekkfjerningssvamp av noen detailer i interiøret. Hvis jeg tenker på deler som er 1 ville/kunne rengjøre, men ikke for la bli glatte, tenker jeg på (skinn)ratt og gummidelene på pedalen og de kan man lett regjøre med 1 flekkfjerningssvamp som bare trenger å være vått av vann og uten renkse middler.
  • 02. Cockpitspray
    Den andre jeg ville gi er bruken av cockpitspray, helst uten silikon og da ikke bruke den for å lage dahbordet skinnende, men for å unngå at døren fryser fast til dørgumminene. Rens diise gummidetailene, la dem tørke og sprøyt dem in med cockpitsprayen. For dem som tenker: Og hva med klærene mine? Blir de ikke flekkete hvis jeg kommer borti dørgumminenne med min jakke? Tenk om det her: Cockpitspray er jo (egentlig) ment for (plast)detailer i nteriøret av 1 bil og hva med insiden av 1 dør som ble behandlet med cockpitspray? Kommer det flekker på 1 jakke eller trøye etter å ha vært i kontakt med insiden av døren?
  • 03. Igjen cockpitspray
    Bruk cockpitsprayen igje, men da for noe annet og da tenker jeg på sikkerhetsbelter som ruller tregt op. Å rengjøre sikkerhetsbeltene hjelper litt, men hvis du sprøyter cockpitspray på dem, da ville i mange tilfeller sikkerhetsbeltene rulle opp igjen som (nesten) nye.
  • 04. Linolje med terpentin
    For nå nestsiste tips som jeg gir og det har noe å gjøre med ulakerte plast- og gummidetailer på utsiden: Bruk 1 blanding av 1 del linjeolje og 1 del terpentin. Det gir 1 kjempersultat og holder veldig lenge!
  • 05. Rørvaskemiddler
    For dem som har plastbeholdere og som ville lage dem som ny igjen: Bruk produkter for rørvask, men gjør det hvis gummidetailer er tatt ut. Gummidetailer som man må ta ut er teninger som foreksempel for vindusvaskepumpen og selve pumpen må man heller ikke behhandle med rørvask. Hvordan jeg kom på denne løsningen? Det har alt å gjøre at jeg sølte rørvask på 1 palstbeholder av noe helt annet og som var dritig av gammelt støv. Etter jeg hadde rensket avføret her i huset oppdaget jeg at plastbeholderen plutselig lignet på ny der hvor jeg hadde sølt på den og dermed tenkte jeg: Er det sant at det her virker så bra for å rense slike typer plast? Og jeg skrubbet den beholderen helt in med rørvasken og til slutt spylte jeg den under kranen. Resultatet var forbløffende og senere har jeg testet det her med 1 bolder for bremsevæske som jeg hadde tatt av 1 bremsepumpe (ikke SAAB) og igjen var resultatet forbløffende og det med 1 rørvask som ikke 1 gang hadde kostet meg (her i Nederland) €2,00 for 1,5 liter! Så, for dem som har vindusspylerbeholdere, kjølevæskebeholdere, bremsevæskebeoldere og lignende som er (kjempe)vanskelig for å få dem som (nesten) nye igjen: Bruk rørvask! Helst så billig mulig rørvask på literen og fyll beholderen med rørvasken, behandel også utsiden av beholderen, la det stå ±½time, hiv rørvaskemiddelet til bake i sin originale beholder og spyl den (vindusspyler eller annen)beholderen av din SAAB av med vann. Muligens må du gjøredet her 2 til 3 ganger i totalt og der hvor man kunne bruke 1 kost eller klut, bruk dem. Noe man sikkert må huske; foirdi rørvask løsner organiske stoffer, og der består vi selv også av: Bruk gode gummihansker og luft godt!
For dem som ville bruke disse tipsen: Lykke til med dem og til slutt: Hvis andere har lignende tips, da kunne man plassere dem her i emnet. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest