gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby Henning » 20 Feb 2013, 23:07

Vurderer å kjøpe en Saab 9-3 fra 2003 med en 1.8 liter turbo. Noen som har negative eller posetive erfaringer med denne modellen??


gått 127 000 km og har fulgt alle servicer på merkeverksted. Går turboen på 130 tusen...? :D er det noe vanlige feil som er kostbare på denne modellen??


Takker for erfaringer og Tips.


Henning.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby Eirik » 20 Feb 2013, 23:32

Interessant info om denne, som ikke alle vet, er at 1.8T er en 2.0T med annen programvare :-) Derfor kan en med bare ny programvare få en ganske annen bil om en vil!

Ellers var vel 03-modellen kjent for litt barnesykdommer tidligere, men disse har nok blitt rettet på før nå, så det er sikkert ikke noe å tenke på. (Husker ikke detaljer om disse problemene, tror det var litt elektrisk...)

Ellers går det vel for å være gode biler :-)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby 99turbo » 21 Feb 2013, 00:06

Modellene var: 1,8i 1,8 l Opel motor uten turbo med 122 hk. 1,8t 2,0l Saab motor (Saab tilpasset, forsterket og turbo tilpasset GM motor) med turbo og 150 hk. 2,0t samme motor og turbo som 1,8t, men med annen programvare og 175 hk. 2,0T Samme motor som 1,8t, større dyser, luftfilterboks og turbo og 210 hk. Aero samme spec som 2,0T

Jeg har en 03 9-3SS, opprinnelig en godt utstyrt 1,8t som har fått litt oppgraderinger, den har nå gått ca 165000 og har ingen spesielle slitasje tegn. Det er kjent for å være driftsikkre biler med relativt lave driftskostnader. Som alle Saaber er den ikke den som drikker minst, men snill på andre kostnader. Spesielt 03 hadde som Eirik nevner noen elektriske barnesykdommer, men de fleste har nok vist seg og er plukket av nå vil jeg tro, men det kan jo dukke opp noe. Bensinmåler feil er en slik. Fjærene forran er for dårlige og det er ikke uvanlig at de har/får brudd. Servopumpa blir drevet av kammen og en eller annen gang så starter pakningen å svikte og det lekker motorolje inn i servoen. Verkstedene skifter hele pumpa, men det er visst en smal sak å bare skifte pakningen. Begge disse tingene var skiftet på min før jeg kjøpte den, kankje rundt 110000. Det sitter plastglidere på vindusheisene som det ikke er uvanlig at ryker, og da må hele skiftes, jeg har skiftet begge forran mot brukte fra Sverige.Kupevifta på 03 og 04 har lett ofr å få fuktighet og lageret går da tørt og begynner å pipe og jamre seg. Det er en enkel sak å ta ned vifta å smøre, jeg gjorde et forsøk med WD40 og det holdt nesten 2 år før jeg må ta den ned igjen å gjøre det på nytt. Verkstedene vil også her bytte ut vifta.
Hvis du liker fin lyd i stereon så anbefaler jeg se etter en bil med et av de med 6x9 høytalere i hattehylla. Det minste er ikke all verden og det er ikke bare enkelt å oppgradere ettersom det er optisk kabling på bilene opp til 06. Eller vil jeg uten tvil anbefale Vektor som et minimum, bare setene er verd det. Linear er enklere utstyrt, og den og ARC har flate og ikke langt unna dårlige seter.
Det er det jeg kommer på i farten. Men der er en god bil som oppleves driftsikker og solid med fine kjøreegenskaper. Gunstig å kjøpe og nå ;)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby Henning » 21 Feb 2013, 09:38

Takker for mye gode tips her. Det er forøvrig en Vector modell med 150 hester - som jeg nå kjønner kan bli 175 med noen tastetrykk fra rett person??

Alle feilene som 99turbo nevner høres ut som svært kjedelige ting å fikse selv, men det er jo ikke sikkert det kommer til å skje, banker febrilsk tre ganger i bordet :D

Fikk fortalt at han betalte 27200 kroner på verksted på 120 000 service, bla. nytt eksosanl,
fjærsett og bremseklosser (foran),arm i bakhjulsoppheng etc.

Er det noen som vet om det er kamreim her og om den blir skiftet ved 100 000 eller 120 000 service?

Lurer på om jeg skal gå for denne da jeg syntes rett og slett at min 9-3 fra 1999 begynner å smuldre opp da den er gått 200 000 - syntes det er nye lyder og feil hver uke.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby Eirik » 21 Feb 2013, 10:22

Det er registerkjede på disse :)

Svært få Saab har registerreim, det gjelder vel bare noen dieselmotorer og eldre V6 om jeg husker rett på stående fot.
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby Henning » 21 Feb 2013, 10:26

Eirik wrote:Det er registerkjede på disse :)

Svært få Saab har registerreim, det gjelder vel bare noen dieselmotorer og eldre V6 om jeg husker rett på stående fot.
Ja det er fine greier! visste jeg hadde det på min nåværende bil men var usikker på denne. Så hvor enkelt er det å jasse opp denne til 175 hester?? og er det ikke å anbefale grunnet større slitasje enn nødvendig? trenger jo ikke 175 hester, men det skader jo ikke :twisted:

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby GT750 » 21 Feb 2013, 11:59

Mye fin informasjon her fra 99turbo

Hannele har en 1,8T med automat.
HALLO? hva i huleste er logikken?
1,8 er 1,8
1,8T er 2,0
2,0T er 2,0
Aero er 2,0

Har hatt lyst til å rive av 1,8T merket på bilen hennes flere ganger..
Har også fått lyst til å oppgradere den på MapTuning til 210Hk med ny styringboks.
Men hun kjører jo så forsiktig allikevel så det er vel bortkastede penger annet en når jeg låner den.
Forøvrig er dette en BRA bil synes jeg.

Når hun byttet til denne så ville hun gjerne ha en Corolla igjen.
Det var ikke jeg noen forgjenger for :-), makan til kjønnsløs bil men bra er den ingen tvil om det.
Men i alle fall vi satte de to 2006 modellene opp mot hverandre, og litt grovt så ble Toyotaen dyrere og hadde som regel lengere km en Saab'en.
Så da skulle det ikke noe mere en "søndagskole utdannelse" til for å forstå hva som var best.
Hun er kjempefornøyd bilen!
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby Morten S. » 21 Feb 2013, 13:30

Skal du trimme så ta en tur til Tommy Dørmmænen, Enebakk.
Han driver http://www.maptun.no

Han har selv en 9-3 SS med det doble av nevnte antall HK....

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby Henning » 21 Feb 2013, 13:38

Morten S. wrote:Skal du trimme så ta en tur til Tommy Dørmmænen, Enebakk.
Han driver http://www.maptun.no

Han har selv en 9-3 SS med det doble av nevnte antall HK....
MAKA - 325hk kan man få ut av den bilen..... det er langt mer enn jeg trenger:)

Hvor går man for å få de resterende 25HK til 175HK?

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: gode/dårlige sider 9-3 1.8T 2003

Postby Morten S. » 21 Feb 2013, 14:36

Steg 1 fra Maptun gir 220 HK. Du kan like godt gå for det.

http://no.maptun.com/tuningGuide.php?ka ... storder=25


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest