Hvilken Saab, II

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Hvilken Saab, II

Postby Ekorn » 02 Jun 2015, 07:56

Hei!

Med det snikende sommerværet kommer også en fornyet lengsel etter en fin gammel Saab.
Står litt mellom å satse på en 99 og en 96, men har ikke fått sett meg så mye rundt, ennå.
Er det noen som har noen tanker om disse to modellene sammenlignet opp mot hverandre?

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hvilken Saab, II

Postby Tore T » 02 Jun 2015, 09:26

Hei Ekorn !

Jeg er ingen absolutt ekspert, men her er noen tanker fra meg i alle fall...:

Dette er vel mye snakk om smak og behag egentlig... Både 96 og 99 er solide biler med sjarm og egenart.

96'n er nok valget om du er ute etter å skille deg ut... Den stikker seg ut i mengden på en måte få andre biler gjør.
99n er mye mer moderne på alle måter... Romsligere, stillere og kjørekomfort som en mye nyere bil enn årsmodellen skulle tilsi.

Begge bilene har fantastisk veifølelse og kjennes veldig stabile, solide og trygge på veien (Sammenlignet med andre biler fra samme periode),
jo dårligere vei og føre, jo mer glad blir man i dem.

96 har jo en grunnkonstruksjon med røtter tilbake til 40-tallet, bilen er smal inni og du sitter veldig på skrå, har rattgir og frihjul og sidevinduer som åpnes på sin egen sære måte når du snurrer på sveiva.... og håndbrekket sitter der du ellers ville forventet å finne girspaken.
Kjører du en 96, må du regne deg litt ekstra tid hvis du skal et sted hvor det er folk... sannsynligheten er stor for at noen kommer bort og vil kikke og prate bil når du stopper..
Finner du en 96 i god stand, er den likevel veldig retningsstabil og kompakt, og du sitter godt, selv på litt lengre turer... Men lav gearing og en del motorstøy fører til at snittfarten på fin vei kanskje blir noe lavere enn på en nyere bil... Det går fint å cruise hele dagen i 110, men spørs om ørene dine orker... :)
Nå vet jeg ikke hvor gammel 96 du ser for deg, de eldste har jo 2-taktsmotor som gjør dem enda særere (les: mer sjarmerende)
Hvis du liker litt sportslig kjøring på grus eller snø, vil du oppdage at 96'n har en veldig god balanse, du har veldig god kontroll selv om det slipper litt. Den tipper faktisk mot å være overstyrt når du presser den litt... Morsomt med en fremhjulstrekker som "slenger med rumpa" som en bakhjulstrekker !

99 er ganske romslig inni i forhold til yttermålene, du sitter fortsatt litt på skrå, men ikke så utpreget som i 96'n. Lydnivået i kupeen er vesentlig lavere enn 96'n, du har gulvgir og "normalt" håndbrekk, og vinduene åpnes "normalt". Den buede frontruta gir en fantastisk utsikt, og etter å ha kjørt en 99 eller OG900 vil du alltid synes at A-stoplen på alle andre biler er i veien. Nøkkelen mellom setene blir du også fort vant til.
99 er også i sitt ess på dårlig føre, og er også morsom å kjøre "litt på grensa"... men den heller mer mot understyring enn 96'n, så den må kjøres på en litt annen måte.
Med en 99 får du også mange flere motoralternativer og utstyrsnivåer å velge blandt... Du kan jo få servostyring, 5 gir eller automat, takluke, elektriske speil og alskens luksus !
VIlle ikke kvidd meg for å kjøre hvor langt som helst i en 99 i noenlunde stand... motorvei eller grusvei går like fint, og du er like frisk i både rygg og ører når du kommer frem som du ville vært i en ny bil.
Du kan nok risikere å møte noen nysjerrige og snakkesalige mennesker når du kommer med en 99 også, men ikke så ofte som i en 96.

Så alt i alt... 99 er kanskje litt mer praktisk, komfortabel og romslig, mens 96n skiller seg mer ut, og er litt mer "ordentlig veteran" i mine øyne.
Selv kjører jeg 96 hver dag, og det funker kjempefint... Ungene elsker å sitte på i den, og folk smiler overalt man kommer. Ikke sinker jeg trafikken heller.

En siste kommentar, selv om dette er smak og behag...Selv synes jeg en 96 kan være sjarmerende og fin selv om den har litt "slitemerker" rundt omkring... en 99 er mer en type bil som bør være noenlunde fin i lakken for å være fin... men igjen, smak og behag her ! En strøken 96 er selvsagt enda finere enn en litt sliten en !

Lykke til med biljakten...!
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Hvilken Saab, II

Postby Yngve Knutsen » 04 Jun 2015, 14:55

Godt forklart Tore :)
Mobil 90191238

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hvilken Saab, II

Postby Tore T » 04 Jun 2015, 15:06

Takk for det Yngve :)

Er sikkert noen med andre meninger og vinklinger her også... kom igjen, folkens !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Hvilken Saab, II

Postby Stein Are » 04 Jun 2015, 15:13

Ja, gå for 95 :D
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: Hvilken Saab, II

Postby Ekorn » 04 Jun 2015, 19:40

Dette var akkurat et sånt svar jeg hadde håpet på! Tusen takk! :)

Disse to-takterne virker som de bråker noe voldsomt. Morsomt, men hvordan tåler man det i lengden? Det minner litt om lyden fra en motorsag - og da pleier jeg å ha øreklokker på. Absolutt sjarmerende, altså, så kom gjerne med noen lovord. Ser det ligger en veldig fin en i norra Sverige for tiden.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hvilken Saab, II

Postby Henning » 04 Jun 2015, 21:11

Selvfølgelig litt mere moderne og brukervennlig med V4 (min mening) - men dersom du ikke trimmer ihjæl totakteren, glemmer XP potte oh holder deg til standard eksos anlegg putrer de pent og bråker ikke så mye. Noe røyk fra bilen må du regne med, men du må ikke bruke 4% - mange kjører på snaue 2%. Kortfront er elegant bil, har V4 sjæl nå, men strengt tatt foretrekker jeg litt buttere nese.

Uansett hva du velger får du bil med sjel og mye morro - har hatt eller har 92, 93, 95, 96, 99, 900 - gledet meg alle sammen - MEN FOR GUDS SKYLD _ ALDRI finn på å kjøpe en 9-3T fra 2003!!! ;) :lol:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Hvilken Saab, II

Postby kanonjon » 09 Jun 2015, 00:39

Kan iallefall si at begge bilene, 99 og 96 er kjøreglade biler!

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Hvilken Saab, II

Postby Morten S. » 09 Jun 2015, 05:45

Dersom du ikke skal kjøre mange langturer er det veldig trivelig med totakt.
Får du tak i en med 4 trinnskasse, og som skrevet over her, ikke er trimmet / har fått grovere eksos så bråker de ikke særlig mere enn en V4.
Har selv hatt dagsetapper på over 1000 km med en 1965 totakt.

Men uansett så er alle eldre Saab'er trivelige biler :D

Vet forresten om en 1966 96 som antakelig kommer for salg.

Denne kom ut på finn.no i går. Disse setene er gode å sitte.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... type=agent

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: Hvilken Saab, II

Postby Ekorn » 09 Jun 2015, 17:10

Ja, se på den! For en farge! Og veldig hyggelig pris.
Lar meg nok vippe litt av pinnen av at lakken er så skjoldete og utbedret.
Har ikke fasciliteter til å få gjort noe med det selv, så da blir det fort værende sånn - eller veldig dyrt ( går jeg ut fra, hos en lakkerer, altså ).

Men takk for tips! Skal tenke litt på denne. På mange måter er den jo helt perfekt for meg, også.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest