Forsikring/kjøp av førstegangs-bil.

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: Forsikring/kjøp av førstegangs-bil.

Postby PetterSandvik » 29 May 2015, 13:22

Ring Torgeir på Norgesassuranse, 966 22 100.

Be om en godpris!

Sjekk priskalkulator på http://www.finansportalen.no !

Hadde ca 7500 på min 900 97' som 18 åring hos DNB med 20 % og delkasko, og begynte med 9400 hos IF på 9-3 09' som 20 åring, og fikk hos Norgesassuranse som 22 åring på samme 9-3 en pris på 7500 (fikk samme pris hos KLP, ikke medlem da), og den går ned med 3000 nå den 4. juni - 23 år! Så de er billige.
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Forsikring/kjøp av førstegangs-bil.

Postby Tore T » 29 May 2015, 14:41

targus200 wrote:
Henning wrote:Hør gutta prøver å selge Saab:) genialt..... Ikke glem at 0,8-1.0 pr mil er dyrt for de yngre:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har et godt poeng der.
Ikke glem at 3000 kr billigere forsikring finansierer 10.000 km pr år med 0,2 l/mil ekstra forbruk... ;-)

...Og hvis dattera mi skulle ut å kjøre, ville jeg heller satt henne i en Saab til 30.000 enn en Golf eller 206 til samme pris, selv om denne Saab'en antagelig ikke har antiskrens... Hvis ulykken er ute, kan forskjellen fort bli umulig å sette prislapp på....
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Forsikring/kjøp av førstegangs-bil.

Postby Jokke900 » 29 May 2015, 18:02

Godt mulig jeg er alene om dette synspunktet, MEN;

JEG mener det kan være fint å kjøre en bil uten antiskrens osv til å begynne med. Jeg tenker det at man lærer å kjøre på kjøreskole, men man lærer ekstremt mye mer når man kommer ut i trafikken med varmt førerkort i lomma. Å lære seg å kjøre en bil som ikke har elektroniske hjelpemidler på rekke og rad kan være uvurderlig. EN runde på glattkjøring før man får førerkortet og så et liv bak rattet i en bil med antiskrens?

Automat er jo veldig greit, men så kan vi jo diskutere drivstofføkonomi.. Og så kan vi diskutere kjørbarhet i forhold til nevnte tema om å skaffe seg erfaringer..

Prøver å formulere meg greit å få frem poenget mitt her. Mulig jeg ikke klarer det og nå mases det om mat også, så.. ja..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Forsikring/kjøp av førstegangs-bil.

Postby Hjelle » 29 May 2015, 19:28

Heilt enig med deg Jokke, læringa starta den dagen du sit aleine i bilen! Eg er litt tilhengar av at elevane på køyreskulen får prøvd en eldre bil med kanskje kun ABS på glattkøyringsbana, det matriellet som vert køyrt med på køyreskulen rimar dårlig med det matriellet dei fleste ungdomane sit att med når dei handlar eigen bil. Dei fleste her starta vel også med en bil som ikkje var årets modell, sjøl hadde eg en 900c utan servo og andre TBF-ar som bil #1, og det gikk jo bra det også, sjøl om en fikk eit par leksjonar i fysiske lover fysste vinteren... Når yngste bror min med ferskt sertifikat fikk låne far vår sin nye 9-3SC med ESP skjedde det forørig ei episode som egentlig forklarar fenomenet ganske bra. På godt sunnmørsk vinterføre (les: slapps og delvis underkjølt regn) gikk han inn i en 90 graders sving, hadde forholdsvis lav fart so ESP-en redda han, derpå han spør; "kva var det der som blinkar i instrumentpanelet her"...
Men eg ser heilt klart argumentet som forelder at avkomet skal ferdast rundt i en sikrast mulig bil!

Men til tema; kva med å ringe til forsikringsselskap å spør om forslag til ein bil som er billig å forsikre, om en ikkje har preferansar på kva en skal ha?
Ellers er Gjensidige bra på pris til ungdom reint generelt virkar det som, og køyrer en skadefritt og får tilbakebetalt ungdomstilegget er jo det ei bra gulrot hjå Gjensidige!
Det er også gull verdt å starte med eigen opptjening av bonus sjølv om det kan virke dyrt, om det vert eit bilskifte 3-4 år fram i tid til en dyrare bil og en fortsatt kun står med 20% startbonus, då vert den forsikringa dyr! Far min gav klar beskjed om at skulle eg ha eigen bil fikk alt stå på meg sjølv, det var jo også ein påminnelse om å ta det lugnt - når en visste kva konsekvensar en smell hadde å seie reint økonomisk. For mitt vedkommande betalte eg rundt 4000 på nemnte 900c med kun ansvar samt førar og pass.-skade for 15 år sidan med ferskt sertifikat, ei dobling idag er vel egentlig ikkje urimelig om en ser på kva alt anna kostar...
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Forsikring/kjøp av førstegangs-bil.

Postby Yngve Knutsen » 30 May 2015, 23:22

Saab 9000, 94 mod +,131 hk uten turbo.
Sikker og bra bil. Det den bruker ekstra i drivstoff vs andre biler, tar den igjen på sikkerhet.
Skal mye til å knuse den
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest