Polen

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Polen

Postby furhan » 09 Jan 2013, 21:47

Det var med stor interesse at jeg leste om restaurering av biler i Polen. Jeg har selv en Saab 96 - 1962 modell stående som jeg kunne tenke meg å sende til Polen for restaurering.
Det som ikke fremkom i artikkelen i bladet var priser.
Er det noen av forumets lesere som vet noen om kostnader ved restaurering i Polen?

Dersom det er flere som vurderer å sende bilen til Polen kunne de vært spennende å organisere felles transport av biler ned dit. Kanskje sende bilene ned med lastebil?
Noen som har noen tanker om dette?

Hans Petter Furuborg
Vennesla
Last edited by furhan on 09 Jan 2013, 22:47, edited 1 time in total.
Hans Petter Furuborg
Vennesla

sabbus
Posts: 4
Joined: 03 Nov 2012, 10:40
Contact:

Re: Polen

Postby sabbus » 09 Jan 2013, 22:00

Hei! Hiver meg på her... Jeg har en 63mod 2t som skal lakkes til våren/sommeren. Vil tro at dette blir gunstigere i Polen.
Fint om noen kan hinte om priser:)

Tore, Kristiansand

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Polen

Postby Eirik » 10 Jan 2013, 07:44

Dette er nok ikke aktuelt for meg med det første, men det var uansett interessant lesning! :)

Det eneste som slo meg da jeg leste litt raskt gjennom, var at det virket til å ta flere år(?) Jeg fikk inntrykk av at en bare måtte vente og se når bilen ble klar, og at en ikke kunne vite hvilket kalenderår dette ble. Det tror jeg hadde blitt litt for uforutsigbart for meg :) (Men blir det billig nok er det kanskje verdt det?)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Polen

Postby GT750 » 10 Jan 2013, 08:53

Hei
Jeg har hatt 2 biler der nede.
Den første var et "vrak" av en bil med veldig dårlig gulv.
Den sendte jeg ned for å "teste litt".
Den ble jeg meget fornøyd med både mht. utgangspunkt å pris.
De er litt "overfladiske" dvs. veldig opptatt at utseende skal være veldig pent.
Men jeg mener at "alt" bør taes. Ett eksempel med den første bilen var at de satt inn de urestaurerte bremsekraftreduksjonsventiler osv.
De polerer opp aluminium som skal ha eloksert overflate, polerer opp termostater til kobberfinish hvilket hverken er original eller pent spør du meg.
Og de mixer deler - dvs. de skrur av delene på bilen og legger i en "haug" for galvanisering med deler fra andres biler.
Når de da setter bilen i sammen igjen så kan det derfor bli et "hopplokk" av en bil, men jeg vil ha "min" bil tilbake ingen andres - hvis du skjønner hva jeg mener.
Å så er det da dette med prisen, jeg minns at den første bilen kom på 38.000,- NOK og det er billig for en helrestaurering.
Den første bilen jeg restaurerte: 1966 Special
Image

Den andre bilen jeg restaurerte var min Sport, den ble dyrere men bra den også.
Det var vesentlig mindre jobb på denne en Specialen men ble 70% dyrere?
Som jeg har sagt til alle som har spurt, alt i Polen er BILLIG selv det dyreste 5stjerners hotellet i Rezeszow bortsett fra restaurering av Saaber det er dyrt.
Jeg tror nok ikke selve verkstedet i Kanzuga er så dyrt (det skjønner man) men det finnes en mellommann som har "bidrag" for å formidle.
Men jøss folkene er hyggelige osv.
Jeg kunne tenkt meg å restaurere en bil engang til, men ville da være veldig nøye på å få en forhåndspris.
Og jeg ville være enda mer nøye med å merke "mine" deler.
Litt negativt svart men ærlig.

Hans Fredrik
(ikke oljemiljonær fra Norge)
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Polen

Postby Torbjørn M » 10 Jan 2013, 16:27

Er det mulig å kjøre innom på ferietur og få en hellakkering utvendig, og kjøre hjem 3 uker etterpå?
Naboen min har en svært bra 900 turbo 83'mod. som trenger ny lakk, ikke noe mer enn det. Har er veldig nysgjerrig på om dette kan gjøres av "SAAB-restauratørene" i Polen, under en ferietur.
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Polen

Postby Morten S. » 11 Jan 2013, 16:31

Jeg spurte de (I Kanzuga) for flere år siden, og da var det ikke noe problem.
De ville ha så god tid at de kunne ta av alt av lister og ut med vinduer.
Hvordan de klarer det med limte ruter vites ikke. Det var snakk om en bekjent med V..... V70 den gang. Men her er det jo snakk om bil med listemonterte vinduer.
Torbjørn M wrote:Er det mulig å kjøre innom på ferietur og få en hellakkering utvendig, og kjøre hjem 3 uker etterpå?
Naboen min har en svært bra 900 turbo 83'mod. som trenger ny lakk, ikke noe mer enn det. Har er veldig nysgjerrig på om dette kan gjøres av "SAAB-restauratørene" i Polen, under en ferietur.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Polen

Postby Morten S. » 11 Jan 2013, 16:38

Det ser dessverre ut som om det tar lang tid både der, og andre steder. Men kjenner også de som har fått igjen bilene sine raskt.
Da har det vært kunder som har hatt flere biler til restaurering der.

Har en bekjent som har en Amazon ved Polen Rep. i Stettin.http://polenrep.dk/

Den har vel stått der snart to år nå, og jeg er usikker på hvor langt de har kommet. Vet at den var ferdig sveiset og lakker i sommer. De har også vært flinke med fotodokumentasjon underveis.

De var flinke i Kanczuga også med fotodokumentasjon av arbeidet.
Eirik wrote:Dette er nok ikke aktuelt for meg med det første, men det var uansett interessant lesning! :)

Det eneste som slo meg da jeg leste litt raskt gjennom, var at det virket til å ta flere år(?) Jeg fikk inntrykk av at en bare måtte vente og se når bilen ble klar, og at en ikke kunne vite hvilket kalenderår dette ble. Det tror jeg hadde blitt litt for uforutsigbart for meg :) (Men blir det billig nok er det kanskje verdt det?)

furhan
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2012, 16:00
Contact:

Re: Polen

Postby furhan » 13 Jan 2013, 09:21

Stettin er jo betydelig nærmere Norge enn Kanzuga. Er det flere som har erfaring med verkstedet der?
Hans Petter Furuborg
Vennesla

User avatar
og900
Posts: 12
Joined: 29 Jan 2013, 13:31
Contact:

Re: Polen

Postby og900 » 29 Jan 2013, 22:53

Hei
Det finnes en god kontakt i Stettin i Polen. Jeg har selv vært og snakket med dem ved et par anledninger og daglig leder snakker godt norsk etter flere år som arbeidsleder i Norge. Gå inn på http://www.exeprof.pl eller send mail til konrad@exeprof.pl ærlige og flinke og bare rett over grensen fra Tyskland. Kontorer midt i Stettin sentrum. jeg venter på tilbud om lakkering av min og900. Jeg var også i Polen med en Mercedes Sprinter for å hente varer. ed en gang jeg kom inn i Stettin røk Startmotoren og jeg fikk ikke start. Så den måtte byttes. Jeg fikk skiftet høyre fjær fremme i tillegg til en del deler jeg hadde mede hjemmefra. Dette var på et autorisert Mercedes verksted/forhandler. Med 6-7 arbeidstier og deler kom regningen på 9000kr. inkl. moms. Bare fjæren i Norge hadde kostet det.

Fredrik
Posts: 1
Joined: 29 Dec 2012, 16:10
Contact:

Polen og verkstedet i Kanzuga

Postby Fredrik » 01 Apr 2013, 13:26

Har akkurat kommet hjem fra en tur til Rzeszow og Kanzuga. Besøkte Saab-verkstedet og snakket med han som har drevet det via tolk. Selv snakker han polsk og russisk. Han har nå nesten lagt ned det firmaet han hadde og har bare liten aktivitet, men det var fire 94 og en 95 i hallene der under oppussing. Utenfor sto tre ferdige og flere mulig prosjekter. Stålarbeidet som var gjort først, var nydelig gjort og jeg var mektig imponert hvor grundig alle deler var pusset så de så nye ut. Han har hatt 100 biler inne, opptil 10 man i arbeide og kan tydelighvis disse gammelsaabene veldig godt.

Jeg kjente ikke til verkstedet i Kanzuga når jeg sendte min 900 turbo til oppussing i Rzeszow, men vil be ham i Kanzuga om å ta en tur for å vurdere arbeidet som jeg får gjort nå. For hellakkering og rustsveising har jeg regnet med at hele vinteren går med. Det har den også gjort og bilen er ventet ferdig om en måneds tid.

Når bilen er vel hjemme og har blitt vurdert på bukk kan jeg godt gi en vurdering her av det arbeidet de gjorde.

Nå har den vært hjemme en god stund og jeg har vært veldig fornøyd.
Fredrik
Last edited by Fredrik on 09 Jan 2016, 10:33, edited 1 time in total.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest