LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Postby Tore T » 18 Dec 2014, 15:21

Tenkte det kunne være morsomt med en tråd hvor vi lister opp Saab'ene vi har hatt opp gjennom tiden, som vi desverre ikke har lenger... gjerne med litt kommentarer og info for hver bil...!

Siden jeg legger ut tråden, hopper jeg først...

1985 Saab 900 Turbo 16, 4d sedan. Sølvgrå m/ rødt interiør, soltak, osv... "alt" utstyr unntatt cruise control og AC.
Min første Saab, kjøpt for 60.000kr høsten 1996, mener den hadde ca 170.000 km på telleren da. Solgt høsten 1998, da hadde den rullet ca 230.000.
Fantastisk fin bil, skulle gjerne hatt denne i dag, men ble solgt pga økonomi... (Idiotisk avgjørelse sett i etterkant)
Byttet bremseskliver og calipere foran i mitt eie, ellers ingen problemer.

1980 Saab 900 GL 5d, omlakkert mørk blå metallic.
Kjøpte og solgte denne rundt 1997.. Veldig pen, og i helt grei stand. Fikk den så billig at jeg ikke klare å la være å kjøpe den, solgt videre med en gang med liten fortjeneste til en bekjent som behøvde bil.

1986 Saab 900i, 2d sedan. Lys lys blå. Airflow kit, turbo-interiør, soltak, servo osv osv.
Kjøpt høsten 1998 med 330.000 på telleren. Solgt høsten 2000 med km stand 385.000.
Knalltøff bil som ikke par preg av den høye km. standen i det hele tatt. Pen, tight og gikk som ei kule.
Solgt til fordel for Volvo stasjonsvogn da barn nr 2 var på vei, ikke så praktisk med 2-dørs bil da...
Byttet vannpumpe, bensinpumpe og veivakseltetning v/ reimhjulet i mitt eie.
I tillegg sveiste jeg noe rust v/ venstre bakre jekkfeste, og byttet tannstang pga et ublidt møte med en fortauskant på vinterføre (ene festeøret på tannstanga røk)
Vet at denne rullet i alle fall 100.000 til etter jeg solgte den, den havnet først hos en som skulle ha bil å trekke hestehenger med (!!) , deretter til en unggutt på Gjøvik med kjæreste i Bergen... Han lakkerte den mattsvart og ukependlet Gjøvik- Bergen med den i flere år etterpå. Mener at jeg fikk bekreftet at den hadde passert 500.000 mens den fortsatt gikk på Gjøvik... vet ikke om den ble hugget eller solgt videre etter det.

1981 Saab 900 GLE automat, 4d, blå metallic.
Kjøpt i 1999 for vrakpant som delebil sammen med en kompis sam hadde en 1984 900GL.
Denne var god og rusten, men mekanisk i bra stand, og med masse utstyr og flott interiør.
Tok tannstanga fra denne til bilen beskrevet over.
Kompisen tok også noen deler fra denne før den ble solgt videre, fortsatt som delebil.
Hadde den ikke vært så rusten, hadde denne absolutt vært noe å ta vare på.

1979 Saab 900 5d, gulbeige.
Kjøpt i 1999 for vrakpant som delebil. Komplett, men motor og girkasse var døde. Plukket av masse deler som havnet på hylla, skar ut jekkfeste til den lyseblå,
og tok frontruta (Satt ny rute med mørk overkant på den) og monterte over på den lyseblå. Havnet på høgger'n etter nedplukking.

1994 Saab 900s, Svart, 5d. "business edition"
Kjøpt sommeren 2001 (Var lei av Volvo stasjonsvogn) med 230.000 på telleren.
Solgt høsten 2007, hadde da gått 385.000.
Dette tror jeg er den mest problemfrie bilen jeg har hatt.
Byttet bensinpumpe og bremseskiver bak, og en foring i forstillingen, og strammehjul til multireima... det var eneste som ble gjort på 6 år og 155.000 km.
Tight og fin, startet alltid. Like før jeg solgte den byttet jeg toppakningen, da det begynte å minke på kjølevesken.
Kunne sikkert vært unngått ved ettertrekking av toppen... Men fikk jo inspisert motoren innvendig, og det var nesten ingen slitasje å spore noe sted !
En kompis av min far (Ivrig Mercedes-entusiast og saab-skeptiker) kom innom mens jeg drev med dette, og måtte mot sin vilje innrømme at det var helt utrolig
at en motor som hadde gått så langt var i så bra stand....
Men like etterpå begynte utløserlageret til clutchen å si fra at nok var nok... så da ble den solgt "as is".

1995 Saab 9000 CSE 2,3i, ambassadeblå.
Kjøpt høsten 2007 med 230.000 på telleren. Solgt høsten 2010, hadde da gått 320.000.
Denne var solgt ny i Norge, men gikk frem til 1998 som ambasadebil i Belgia, og var dermed spekket med utstyr... eneste den ikke hadde var turbo...
Kjøremaskin av de sjeldne.. Uovertruffen komfort. 2,3-liter'n var sprek, så savnet egentlig ikke turboen heller.
Rusten hadde fått tak i nedkant av frontruta, og spist seg godt nedover torpedoveggen... Stabiliserte det så godt jeg kunne, og tettet med silikon.
Ellers var denne dønn solid, og er fortsatt den Saaben (Og bilen generelt) jeg har kjørt med best langturskomfort.
Solgt til fordel for en nyere 9-3ss, da jeg hadde en del penger til overs etter et hussalg... men i ettertid burde jeg ha
beholdt 9000'n, fikset rusta og hatt den enda...
Fikset litt småtteri underveis, men ikke noe alvorlig.. Hjullager foran, en drivknute, hjerne til sentrallås (kjøpt på ebay), en radiatorslange og en tennkassett.
Denne går enda, ble solgt til sønn til en kompis av meg, som har pimpet den med 18" felger osv, og som har blitt Saab-freak.

1986 900 Turbo 8v, 2d, rosenquarts metallic.
Hadde gått 315.000 ved innkjøp, og ca 320.000 ved salg.
Kjøpt som "hobbybil" høsten 2009. Hadde store planer for denne, fikk bl. annet tak i komplett aero / airflow kit som jeg ikke rakk å montere
før den ble solgt sommeren 2010 pga flytting til liten leilighet uten garasje.
Bilen var noenlunde hel og pen, men hadde nok hatt godt av et sett nye foringer og motorfester... Dette var planlagt, men ble aldri noe av i min tid.
Tannstanga var også moden for utskiftning. Den hadde også oppjustert APC og bensintrykk, men dette var nok ikke helt optimalt utført, da den kuttet ved hardt pådrag hvis man ikke "kjente den" og gasset litt forsiktig. Men den hadde sykt drag når man klarte å akkurat unngå at den kuttet...
Skulle ønske jeg hadde beholdt denne, da det hadde vært absolutt overkommelig å få den i topp stand... og så må jeg innrømme at jeg synes 2d sedan er det aller tøffeste OG900-karosseriet.. Lett og stivt er det også...
Solgt til en unggutt som hadde den et halvt år, ble vist bilcrossbil etter det, ref litt detektivarbeid nylig.

2004 Saab 9-3ss 1,8i, 4d, svart.
Kjøpt høsten 2010 med ide om at den skulle være bedre enn 9000'n jeg hadde som bruksbil da.
Det var den ikke...
Hadde gått 230.000 ved kjøp, og 260.000 ved salg.
Ingen store problemer, men byttet "alt" i forstillinga da den var litt vinglete og klunket og knirket i bråe dumper.
Byttet seter og dørtrekk til skinn m/ elektrisk justering og minne, savnet dette fra 9000n.
Rettet og fikset bulk på v bakdør og skjermbue (Fra forrige eier).
Veldig pen og grei bil, men den ga liksom ikke den samme Saab-følelsen... og sammenlignet med 9000n var den mindre komfortabel, ikke like sprek,
og virket rett og slett ikke like solid og "gedigen".
Solgt høsten 2011 til fordel for OG 9-3n jeg har nå (2000 5d 9-3 turbo), og en 2012 Volvo V60 (Konebil)
Denne går fortsatt i byen her (Kristiansund), og ser like fin ut fremdeles.

1973 Saab 96... Opprinnelig gulbeige, men Blå / hvit når jeg kjøpte den. (Dette var Stein Are's tidligere bil, men hadde hatt et par eiere i mellomtiden da jeg kjøpte den)
Kjøpt vinteren 2013/2014, begynt nedplukking for restaurering, men fant ut at den var mer rusten enn jeg først trodde... og desverre nå blitt spiker.
Fant også ut at det var lettere å finne en tilsvarende med mindre rust enn jeg trodde da jeg kjøpte denne...
Og når jeg først hadde bestemt at den skulle bli spiker, og begynte å ribbe den helt, fant jeg enda mere rust, så det var egentlig like greit.
Da jeg skulle plukke av motorfestene, oppdaget jeg at bunnen i motorrommet var pill råtten... nesten rart ikke motoren hadde falt ut :shock:
Men sitter igjen med et bra delelager etter denne, så økonomisk sett ble det en grei episode.

Oj... det ble 10 stk det gitt... pluss de tre jeg har nå ! Lang tråd ble det også... men det får "stå sin prøve"... hehe !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Postby Morten S. » 18 Dec 2014, 16:33

Da trenger jeg nok julen for å få skrevet ned dette ... :ugeek: :mrgreen:
Artig tiltak. Kommer tilbake med oversikt.
Tore T wrote:Tenkte det kunne være morsomt med en tråd hvor vi lister opp Saab'ene vi har hatt opp gjennom tiden, som vi desverre ikke har lenger... gjerne med litt kommentarer og info for hver bil...!

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Postby super'n » 18 Dec 2014, 20:35

Her er ihvertfall endel av SAAB historien vår:

`66 SAAB 96 TT (solgt som restobj. til SAAB Entusiast, ukjent hva som har skjedd med den)
`68 SAAB 96 V4 (rally replica. Fortsatt i vårt eie etter 11år. Trenger renovering står på vent! Brukt til div PO-løp)
`72 SAAB 96 V4 (konas første v4, ble kjøpt til renovering, men ble etterhvert hugget som delebil)
`73 SAAB 96 V4 m/ 1700 (Konas første kjørbare v4) ble etterhvert demontert, og karosseri solgt til rallyprosjektet til GSV medlem.
`73 SAAB 96 V4 1500 med 7,2kam og Weber (Brukt som bil nr 2 i ca 2 år, hugget som delebil pga rust i gulv og at en brøyte traktor kjørte på den)
`73 SAAB V4. (125.000km Førstegang reg i '72. Samme familie siden ny til vi kjøpte den. Prosjekt tråd kommer)
`74 SAAB 96 V4 (150.000km med full service historikk. Fortsatt i vårt eie- prosjekt tråd http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=1536)
`78 SAAB 99GL (188.000km solgt til bilstereoentusiast, blitt ombygget og lakkert sort. Verdensrekord i sin stereoklasse)
`79 SAAB 900GLs ( 179.000km Nesten ferdig renovert: rustsveisa, hellakkert + masse nye slitedeler. Solgt til en SAAB entusiast som har ferdigstilt den)


I tillegg har vi en '08 9-5 sportcombi med litt hirsch snacks

Noen bilder ligger under innsjekk tråden http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=1293
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Postby super'n » 26 Dec 2014, 17:31

Kona dreiv å gikk gjennom noen gamle bilder her om dagen... Da fant hu noen gamle bilder av '68'n jeg synes fortjente litt oppmerksomhet. Tror de er tatt høsten/ vinteren 03 med forholdsvis ferskt førerkort.

Image

Image

Image

Image
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Postby Jokke900 » 26 Dec 2014, 18:05

super'n wrote:Kona dreiv å gikk gjennom noen gamle bilder her om dagen...
Herlig! Det må jo ha vært en bra bil å ratte rundt i med forholdsvis varmt førerkort? :mrgreen:

Får hive meg på, selv om det ikke er så mange av dem her.

Min egentlige første bil var en '82 golf, men den kjøpte jeg for 2500,- bare fordi jeg ikke ville være billøs helt til den jeg skulle ha var "leveringsklar".

Det ble den etterhvert, så etter noen mnd med gammel, fregnete golf (morsom bil da) ble jeg eier av en

'94 900S med diverse småfeil og mangler. Fikk den billig etter datidens standard, men brukte jo litt for å få den brukanes.
Det var jo knapt eksosanlegg på den da jeg overtok den og forstillinga hadde fått regelrett juling. Men det ble da morsom bil som jeg brukte mye og lenge. Solgte den da jeg skulle ut å jobbe som reiseleder i 2005. For noen år siden sjekka jeg regnr. og da fikk jeg til svar i sms at den var vraket dagen før! :shock: Ikke den eneste sjeldne tilfeldigheten jeg hadde med den bilen for jeg presterte å parkere den med dobbeltsyn en gang også. Den hadde regnr DH28979 og jeg skulle til en kompis en gang og parkerte på sida av en DH28978 i samme farge. Eier av den andre bilen kom mens jeg sto og tok bilde av det og det var lett å se at det var hun som kjørte den andre på uttrykket hennes :lol:

Da frua og jeg skulle ha bil i '07 var jeg rimelig sikker på at jeg ville ha samme merke, men det var ikke så lett å finne noe til rett pris og vi skulle både på ferie og flytte, så da ble det kjøpt en 95 mondeo.. Den fikk like lang fartstid i mitt eie som Golfen, om ikke mindre..

Erstatta den med en '95 900S etter kort tid. Den var jeg ganske fornøyd med men oppgraderte den etterhvert som familien ble familie.
Først bikkje og når jentungen var under produksjon ble det kjøpt en ny bil.

'99 9-5 2.3t som vi fortsatt har. Hatt den i omtrent 5 år nå og er vel den bilen jeg har eid lengst. Fra den bilen ble kjøpt og inntil i sommer ble det bare kjøpt biler og aldri solgt :roll:

Fikk lyst på en hobbybil og kjøpte en '78 99L som trengte litt arbeid, men ikke var noe dårlig kjøp ift pris. Den hadde jeg et halvår omtrent til det dukka opp en 99T på STCN sitt forum. Den sikla jeg på i noen mnd og kona ble møkk lei av at jeg snakka om den. Fikk tilslutt inngått en avtale om at hvis jeg holdt kjeft om den bilen frem til juni (3-4mnd omtrent) så kunne hun gå med på en seriøs diskusjon om den hvis den fortsatt ikke var solgt. Holdt ord og plutselig en dag fikk jeg beskjed om at vi måtte snakka litt sammen.. :o Frykten beit seg fast, men ble raskt til lykkerus da det var bilen hun ville snakke om. Endte med at jeg "fikk" den i gave :mrgreen: Reiste opp få dager senere og henta den i Mosjøen.

Vinteren for to år siden så røyk nesten 9-5an.. Fikk berga den men etter salg av leilighet og kjøp av hus ble det kjøpt en '07 9-5 2.0t på toppen. 2014 ble ikke det helt store året ift jobb og inntekt så den ble solgt i sommer. Kjører rundt med '99 9-5an på lykke og fromme så lenge.. :roll:

Og som mange her inne vet tok syken overhånd og etter mye leting kjøpte jeg i fjor totakten fra '66.. Siden budsjettet er stramt går det trått, men samtidig fremover med den også. 99L står ribba tilbake på tomta og burde vært kjørt bort for lenge siden, men det er ikke så lett å bare kjøre bort en bil man egentlig er glad i, selv om den er ribba og mer enn klar for vraking..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Postby Tore T » 26 Dec 2014, 20:51

Fantastiske stories og bilder, super'n og Jokke :-)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Postby Yngve Knutsen » 27 Dec 2014, 10:53

Jokke900 wrote:99L står ribba tilbake på tomta og burde vært kjørt bort for lenge siden, men det er ikke så lett å bare kjøre bort en bil man egentlig er glad i, selv om den er ribba og mer enn klar for vraking..
Det er jo 3000 kr i vrakpant som sikkert kommer godt med for å få den andre 99'n gjennom EU kontrollen tenker jeg da :)
Mobil 90191238

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Postby Sigge » 02 Feb 2015, 15:39

For å gjøre en lang historie kort så har jeg nå hatt 7 Saab'er (inklusive de jeg nå har).

Lasarus - Mxx C900 2.1i (samboeren sin)
Image
God gammel traver som ble reddet fra døden da den fikk en stor stein sprengt inn gjennom bagasjeluka i forbindelse med bygging av ny E6 gjennom Østfold. Samboeren hadde denne bilen i flere år før den en dag havarerte grunnet en defekt oljepumpe. Bilen ble vraket i 2010

Saab 8000 - M92 9000 2.3i CS
ImageImage
Min første Saab. Ble kjøpt inn som erstatter for den havarerte 900'n. Bilen ble kjøpt for 8000kr og var rød og matt. Varmeapparatet var konstant på full varme og vinduene gikk ikke å åpne. Dette ble reparert og vi hadde bilen i flere år. Den fikk blant annet nytt sort skinninteriør fra en A50, og ecalyptusgrønne karosserideler. Planen var å lakkere resten, men det ble aldri gjort. Bilen ble gitt videre til mine foreldre og ble vraket i 2014. Mange av delene er tatt vare på. Interiøret går i en bil i Kristiansand.


Trolltralla - M00 9-5 2.0T

Image
Hadde denne bilen i 4 år og ved salg hadde den rundet 360 000km. Sprek trimmet turbomotor og en rekke eksteriørmessige oppgraderinger. Var så heldig å få tak i et sett med tofargede turbo-x felger som satt på denne sommerstid. De ruller nå videre på en svensk 9-3 turbo-x. Bilen ble solgt i 2013.


Laatsaaben - M97 9000 2.0t

Image
Ettersom 9-5'en begynte å ha gått vel langt og hadde sine skavanker, så startet letingen etter ny bil. Tilfeldig kom jeg over en annonse med en billig 9000 som befant seg ikke så langt unna arbeidsplassen og dermed ble det handel samme dag. Bilen ble kjøpt for dem nette sum av 7000kr. Startmotor lagde ulyder, tenningslåsen fungerte ikke som den skulle og indre medbringer på høyre side måtte byttes. Jeg hadde denne bilen i ett år og utbedret feilene og solgte den videre til mine foreldre i 2014, fordi min samboer absolutt ville ha en VW Touran som "hundebil, noe jeg har forståelse for da den har litt bedre plass til våre firbeinte. Jeg burde nok ha beholdt denne og solgt den andre, men den andre var tross alt et arvestykke ;) Bilen går nå i Horten og erstattet den rødgrønne.

Delebil A50 M97 9000 2.3T
Image
Bilen kjøpt svært billig fra Sverige og delene inngår i felleslageret av saabdeler hos min svigerfar og svigerfars nabo som begge har 9000. Bilen var en 2.3 fulltrykker med Nordic steg 2. Setene, støtfangerne og sideskjørtener er nå montert i/på min M96.

De to jeg har nå kan følges her--> http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=2039
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: LYPS ! (List Your Previous Saabs)

Postby Morten S. » 02 Feb 2015, 17:27

Har visst gått i glemmeboken dette her.
Jeg begynte med å skrive ned Saabmodell, årsmodell, reg.nr.. Kom fram til over 40 så langt :ugeek:
Planlegger å skrive noen setninger om hver bil, og et bilde. (Har ikke bilde av alle digitalt)


Morten S. wrote:Da trenger jeg nok julen for å få skrevet ned dette ... :ugeek: :mrgreen:
Artig tiltak. Kommer tilbake med oversikt.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest