Sitter å googler litt innimellom. Da finner man jo ofte artikler fra den gangen Saab skifta eier og håpet var der.... sånn litt ihvertfall. Var vel strengt tatt ikke mye lille Spyker kunne få til med det utgangspunktet. Men snubla over denne skissen som var vurdert som en Saab 9-1 - og i mine øyne et supert sted å begynne opphentinga. Liten bil, bygget på chassiet til Mini og bruker BMW sin fine 1.6 liter turbo motor. Man behøver jo ikke finne opp hjulet på nytt hver gang man sette ny bil i produksjon, med å dele chassier sparer man en bråte med tid og penger. Franskmenna har gjort dette i en årrekke. Resten av Europa har jo fulgt etter.
Saab laget i stedet for ny 9-1 en GIGANTISK 9-5. Den nye 9-5 så flott ut syntes selv jeg, men med en lengde på på over 5 meter.... er den jo ikke til alles bruk, alle bilprodusenter tenker jo litt miljø og plass. VW laget lille UP og man har smart car, citroen C1 etc.....
Tror det hadde vært smart å lage en mindre Saab jeg, en til dagens miljøbeviste arkitekter, ingeniører og psykiatere Det var jo bla disse gruppene som kjøpte saab i USA.....
Men nå ere for seint - moromt konsept er det uansett.
Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Denne laget jeg på Photoshop i 2009
Min 9-1 basert på en 9-5 minus 1.5 meter...
Min 9-1 basert på en 9-5 minus 1.5 meter...
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Fant denne nå
Front lykter helt feil spør du meg, og en liten uheldig overgang fra døra og plasten ved venstre hjulbue bak - men et godt utgangspunkt...
Front lykter helt feil spør du meg, og en liten uheldig overgang fra døra og plasten ved venstre hjulbue bak - men et godt utgangspunkt...
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Da har vi gjort om fronten og døra - men nå er det vel litt julemat som må lages....
God Jul!
God Jul!
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Mini platform, masse GM deler og BMW motor, ikke mye Saab igjen. Nei takk, at man i hele tatt vil kalle det en Saab er utrolig.
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Kan være en 4000 + arbeidsløse folk i trollhettan som er uenig med den kommentarenkanonjon wrote:Mini platform, masse GM deler og BMW motor, ikke mye Saab igjen. Nei takk, at man i hele tatt vil kalle det en Saab er utrolig.
Det har ikke vært annet enn GM og opel alikevel den siste tiden, så store sjokket hadde det neppe vært - lenge siden det gikk en 100% Saab på veien - jeg derimot liker navnet saab samt stylingen bedre enn jeg bryr meg om hva som står stempla inn på plattformen - men det er det som er fint med forumer, at man kan være uenige.
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- GT750
- Posts: 363
- Joined: 30 Sep 2012, 20:02
- Contact:
Re: Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Det har jeg sagt i mange år at Saab valgte en litt feil produktmiks.
Bla burde de ha kommet med en stasjonsvogn på OG900 når den gikk. Og videre som du Henning skriver en liten kompakt Saab.
Videre hatt en mere "folkeprofil" isteden for en luksusprofil som få hadde råd til.
Jeg har alltid sagt at uansett bransje så må man ha noen melkekuer som skaffer penger slik at man får betalt regningene.
Men men sånn ble det da altså ikke.
"Hva var det jeg sa" er jo lett å si i etterkant og typisk norsk he he
Bla burde de ha kommet med en stasjonsvogn på OG900 når den gikk. Og videre som du Henning skriver en liten kompakt Saab.
Videre hatt en mere "folkeprofil" isteden for en luksusprofil som få hadde råd til.
Jeg har alltid sagt at uansett bransje så må man ha noen melkekuer som skaffer penger slik at man får betalt regningene.
Men men sånn ble det da altså ikke.
"Hva var det jeg sa" er jo lett å si i etterkant og typisk norsk he he
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Var ikkje dum den, skulle kanskje ha hatt eit lengre glas mellom B og C-stolpe, samt at det hadde vore artig å sett den med kombi-bakende, evt som halvkombi.Henning wrote:Denne laget jeg på Photoshop i 2009
Min 9-1 basert på en 9-5 minus 1.5 meter...
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Prøvde meg - ser litt snålere ut dette..... noe er feil, men rundt en halvannen meter kortere er den
Kunne vel strengt tatt forndret midt partiet samtidig - rask photoshopping men poenget er der:)
den er for lang etter bakhjulet......
Kunne vel strengt tatt forndret midt partiet samtidig - rask photoshopping men poenget er der:)
den er for lang etter bakhjulet......
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Hvorfor fikk vi aldri sett denne...
Der er jeg enig, synes det er synd med de som ble arbeidsledige. Stylingen er jo selvfølgelig det som er flott med Saab (bortsett fra en modell) , rart på en elskelig måte og unikt på mange punkter.Henning wrote:Kan være en 4000 + arbeidsløse folk i trollhettan som er uenig med den kommentarenkanonjon wrote:Mini platform, masse GM deler og BMW motor, ikke mye Saab igjen. Nei takk, at man i hele tatt vil kalle det en Saab er utrolig.
Det har ikke vært annet enn GM og opel alikevel den siste tiden, så store sjokket hadde det neppe vært - lenge siden det gikk en 100% Saab på veien - jeg derimot liker navnet saab samt stylingen bedre enn jeg bryr meg om hva som står stempla inn på plattformen - men det er det som er fint med forumer, at man kan være uenige.
H
Saab hadde kanskje ikke noe valg når GM tok over, men å basere en Saab på en Opel Vectra platform gjorde at magien ble vannet ut, tilstrekkelig og. NG900 er noe det mindre pene Saab har designet, bilen er altfor rund i kantene, frontruta har altfor slak vinkel, motoren er montert feil vei, panseret åpner feil vei, proporsjonene mellom bredde og høyde og lengde virker rar (på en ikke-elskelig måte) og bakenden på bilen? Å herregud, hva er det med det tomrommet mellom baklyktene og fangeren? Bare det ødelegger masse av looken av hele bilen. Så det er ikke akkurat en hyllest til Saabs store ikon, OG900.
Jeg har kjørt en OG9-5 med over 200hk, veldig behagelig, komfortabel og lett å kjøre og ikke minst veldig kjapp, men likevel, den har ikke det "lille ekstra" som gjør en god bil til en helt suveren bil i mine øyne. Men absolutt, jeg sier ikke at det er en dårlig bil, det hadde vært idiotisk av meg å si slikt. Eneste tinga som jeg ikke likte helt var styringa, som var altfor lett og girkassa som var altfor glatt og hadde ingen feeling. Men det er uansett en personlig preferanse. Each to his own.
Selvfølgelig, ting og tang, spesielt, biler må jo moderniseres, men det er dette som gjør at biler idag er kjedelige i mine øyne.
Selv om min OG900 er røff rundt kantene med sin manglende lydisolering, høylytt girkasse, eksos og massiv turbolyd. Men likevel, så er det ikke slitsomt å kjøre denne bilen, enhver kjøretur er en hendelse og vil alltid putte et smil på munnen min. Det er en bil som har sjel, karakter og sjarm, det er dette som gjør en god bil til en helt suveren bil.
Ja, jeg vet, girkassa er et sårt punkt, rusta er hensynløs og bensin forbruket er ikke i det minste laget. Men jeg bryr meg ikke om de negative punktene, det er noe man må leve med for å ha en slik fantastisk bil. Ikke at jeg skal gi F i rust og girkasse, men dere fatter poenget mitt
Men hvor er all galskapen i bilene til Saab idag? Så fort bilfabrikater begynner å mikse masse deler fra andre merker for å spare penger, så blir det ikke Bil (ja, bil med stor B) lengre, blir bare et gods med 4 hjul for å tjene litt penger.
På mange måter så ser jeg en sammenheng mellom Saab, Lancia og Citroen. Alle 3 hadde en distinkt og sær bilfilosofi før, det var bilmerker for folk som ville skille seg ut fra den kjedelige bilmassen. Men idag er filosofien noe helt annet, relativt kjedelig, mainstream og bygd på feil grunnlag.
Kall meg ekstrem, tar meg ikke nær av det, hehe!
God jul!
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest