V4 motoren

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

V4 motoren

Legg innav Morten S. » 28 sep 2014, 07:07

Det var tidligere etterlyst en tråd for gulltips m.m.

Dette innlegget fra Svenske Saabklubben er verdt å ta med seg.

.......
En sak att vara noga med på dessa bilar är att hålla koll på ventilspelet och använda blyersättningsmedel av bra kvalitet. Godset i V4-topparna är mjukt och ventilsätena kan lätt nötas ner. Blir ventilspelet för litet bränner avgasventilerna snabbt. Det behöver inte ta mer än en halvtimme att kolla spelet på samtliga ventiler så det är värt att göra ganska ofta innan man fått koll på sin egen motor. Om det är skillnader i gjutgodsets kvalitet eller mer handlar om tidigare ägares eventuella slarv med blyersättningen vet jag inte men på vissa motorer sjunker ventilerna ganska snabbt medan andra kan klara sig väldigt länge.

Oljenivån i växellådan är också bra att snabbt få koll på. Är nivån för låg finns risk att framför allt frihjulet tar stryk eftersom det får smörjning med olja som skopas upp av ett kugghjul och sedan ska rinna hela vägen genom växellådans ingående axel. Frihjulet är helt underbart, förutsatt att det fungerar!


Hele tråden kan leses her: http://saabklubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=7&t=42999&sid=ad26dee75357b0e303f4149aad655e31

Gå tilbake til «Saab generelt»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest