hei.
bor oppe i nord, og nær grensen, ser det er mye saab tt/v4, både deler og biler,
hvilken svenske papirer ( toll reg) , bør en ha med seg ved grensepassering,
og link til svenske register..
noen her som har tatt inn svensk.saab...
import fra sverige
-
- Posts: 30
- Joined: 22 Nov 2012, 13:09
- Location: Ankenes
- Contact:
import fra sverige
-63 96 2t
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: import fra sverige
Hei.
Ja mye fin Saab i Nord Sverige, lite rust på de også da de ikke salter, mulig de har begynt nå.
Har tatt inn 4 saaber til Norge, stort sett gått veldig bra. Kun en av disse stoppet jeg på grensen for å fortelle at jeg kom med svensk bil, da fikk jeg beskjed om å dra til tollvesenet i Oslo og tolle den inn der, men regelverket sier vel at man må stoppe ved grensen, dersom det er folk der da:)
Har kun tatt med det svenske vognkortet, samt kjøpekontrakt fra selger. Dette har gått bra. Det er normealt sett kun om bilen er alt for billig de ønsker å se den eller krever dokumentasjon på at disse bilene faktisk ikke koster mye. En gang kom de ut på Nesodden for å sjekke en bil som de mente var for billig Men det var den ikke og alt fortsatte som vanlig.
Etter man har betalt tollen, samt engangsavgift, vrakpant etc. kan du bestille time for å vise bilen på trafikkstasjonen, er saaben veldig gammel tar dette laaaaang tid da de skal sjekke alle fakta om bilen, i mitt tilfelle på 58 modellen sjekket de fysisk på bilen i 5 minutter, men brukte over 2 timer på dataen.
Husk at man i tillegg må betale mva på bensinpengene man bruker for å hente ....... Og at de faktisk har lov å sjekke banken din dersom de mener kvitteringen er unormalt lav
Veit ikke om dette hjalp noe, men som sagt - alt har gått smertefritt fro meg i 4 tilfeller kun med vognkort og Kjøpekontrakt.
Lykke til.
H
Ja mye fin Saab i Nord Sverige, lite rust på de også da de ikke salter, mulig de har begynt nå.
Har tatt inn 4 saaber til Norge, stort sett gått veldig bra. Kun en av disse stoppet jeg på grensen for å fortelle at jeg kom med svensk bil, da fikk jeg beskjed om å dra til tollvesenet i Oslo og tolle den inn der, men regelverket sier vel at man må stoppe ved grensen, dersom det er folk der da:)
Har kun tatt med det svenske vognkortet, samt kjøpekontrakt fra selger. Dette har gått bra. Det er normealt sett kun om bilen er alt for billig de ønsker å se den eller krever dokumentasjon på at disse bilene faktisk ikke koster mye. En gang kom de ut på Nesodden for å sjekke en bil som de mente var for billig Men det var den ikke og alt fortsatte som vanlig.
Etter man har betalt tollen, samt engangsavgift, vrakpant etc. kan du bestille time for å vise bilen på trafikkstasjonen, er saaben veldig gammel tar dette laaaaang tid da de skal sjekke alle fakta om bilen, i mitt tilfelle på 58 modellen sjekket de fysisk på bilen i 5 minutter, men brukte over 2 timer på dataen.
Husk at man i tillegg må betale mva på bensinpengene man bruker for å hente ....... Og at de faktisk har lov å sjekke banken din dersom de mener kvitteringen er unormalt lav
Veit ikke om dette hjalp noe, men som sagt - alt har gått smertefritt fro meg i 4 tilfeller kun med vognkort og Kjøpekontrakt.
Lykke til.
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: import fra sverige
Du MÅ passere betjent grenseovergong i åpningstida, og køyre på RAUD sone, om ikkje kan du faktisk risikere å måtte betale eingongsavgift som om det er en ny bil.
Ellers er det som du Henning seier slik at enten kan du betale moms av kjøpesum og fraktkostnadar på grensa (enkelte har banterminal), ellers må du oppsøke nærmaste tollstad og betale innen avtalt (somoftast 3 dagar) frist.
Ellers er det viktige å få med ORIGINALT vognkort, om ikkje får en problemer med å registrere bilen.
Ellers er det som du Henning seier slik at enten kan du betale moms av kjøpesum og fraktkostnadar på grensa (enkelte har banterminal), ellers må du oppsøke nærmaste tollstad og betale innen avtalt (somoftast 3 dagar) frist.
Ellers er det viktige å få med ORIGINALT vognkort, om ikkje får en problemer med å registrere bilen.
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: import fra sverige
Ja som sagt hadde jeg kjørt 3 ganger uten å stoppe, uten problem, så når jeg hørte at man måtte stoppe gjorde jeg dette, og det var da jeg ble paff når de på grensen ikke brydde seg og sa jeg skulle kjøre videreHjelle wrote:Du MÅ passere betjent grenseovergong i åpningstida, og køyre på RAUD sone
Men sikkert lurt å stoppe for sikkerhet skyld.
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: import fra sverige
Jeg har også tatt inn 4-5 biler. Stanset på grensen alle gangene.
To ganger har de fylt ut et skjema og tatt kopi av det originale vognkortet. Så har jeg måttet betale moms innen 3 dager. De andre gangene har jeg betalt moms på grensen.
Engangsavgift har jeg tatt senere dersom bilen skulle registreres. Noen av de har vært delenummeret.
Lykke til med god-kjøp i Nord Sverige!
To ganger har de fylt ut et skjema og tatt kopi av det originale vognkortet. Så har jeg måttet betale moms innen 3 dager. De andre gangene har jeg betalt moms på grensen.
Engangsavgift har jeg tatt senere dersom bilen skulle registreres. Noen av de har vært delenummeret.
Lykke til med god-kjøp i Nord Sverige!
Last edited by Morten S. on 25 Nov 2012, 18:14, edited 1 time in total.
-
- Posts: 181
- Joined: 28 Oct 2012, 12:52
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: import fra sverige
Jeg hentet min 99T i Sverige for 1 år siden og gjorde som det står her: http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... anguage=no
Jeg kjørte bilen fra Sverige på Norske prøveskilt og stoppet ved tollkontoret, der fylte de inn transit papirene for meg og jeg betalte momsen på kjøpesummen, reg/engangsavgift betales når bilen er godkjent. Som det står over så må du ha med kjøpekontrakt og original vognkort. Er det noe du lurer på, ring tollvesenet.
Jeg kjørte bilen fra Sverige på Norske prøveskilt og stoppet ved tollkontoret, der fylte de inn transit papirene for meg og jeg betalte momsen på kjøpesummen, reg/engangsavgift betales når bilen er godkjent. Som det står over så må du ha med kjøpekontrakt og original vognkort. Er det noe du lurer på, ring tollvesenet.
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil
Volvo V60 2012 pendlerbil
-
- Posts: 30
- Joined: 22 Nov 2012, 13:09
- Location: Ankenes
- Contact:
Re: import fra sverige
takk til alle for svar, og linker...
hadde håpet noen hadde en 65-69 95/96 2tt/v4 å selge..
ellers blir det svensketur til nesta år...
hadde håpet noen hadde en 65-69 95/96 2tt/v4 å selge..
ellers blir det svensketur til nesta år...
-63 96 2t
- GT750
- Posts: 363
- Joined: 30 Sep 2012, 20:02
- Contact:
Re: import fra sverige
Tips!
Jeg kjøpte en bil som ble litt dyrere en 15.000,- kr hvis dere skjønner.
Da fikk jeg selgeren til lage 2 kvitteringer en på reel sum og en på 15.000,- som det selfølgelig blir mindre moms på
Tok inn -59 model og hadde med dokumentasjon på hvor chassisnr står (kun på chassisnr platen, ikke noe stanset inn i karosseriet). Da fikk jeg beskjed om å risse inn chassisnr i karosseriet med rissepenn, enten kunne jeg gjøre det selv på valgfritt sted ellers så kom han til å "gjøre det for meg" skikkelig dust
I alle fall enkelt å importere.
Jeg kjøpte en bil som ble litt dyrere en 15.000,- kr hvis dere skjønner.
Da fikk jeg selgeren til lage 2 kvitteringer en på reel sum og en på 15.000,- som det selfølgelig blir mindre moms på
Tok inn -59 model og hadde med dokumentasjon på hvor chassisnr står (kun på chassisnr platen, ikke noe stanset inn i karosseriet). Da fikk jeg beskjed om å risse inn chassisnr i karosseriet med rissepenn, enten kunne jeg gjøre det selv på valgfritt sted ellers så kom han til å "gjøre det for meg" skikkelig dust
I alle fall enkelt å importere.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
-
- Posts: 30
- Joined: 22 Nov 2012, 13:09
- Location: Ankenes
- Contact:
Re: import fra sverige
GT750 wrote:Tips!
Jeg kjøpte en bil som ble litt dyrere en 15.000,- kr hvis dere skjønner.
Da fikk jeg selgeren til lage 2 kvitteringer en på reel sum og en på 15.000,- som det selfølgelig blir mindre moms på
Tok inn -59 model og hadde med dokumentasjon på hvor chassisnr står (kun på chassisnr platen, ikke noe stanset inn i karosseriet). Da fikk jeg beskjed om å risse inn chassisnr i karosseriet med rissepenn, enten kunne jeg gjøre det selv på valgfritt sted ellers så kom han til å "gjøre det for meg" skikkelig dust
I alle fall enkelt å importere.
ja da blir det billigere, og nå høres det enklere og enklere ut..
-63 96 2t
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: import fra sverige
Det er helt vanlig. Alle biler i Norge skal ha chassisnr risset inn. Har du fått lov til å risse selv er du jo heldig... Har et på en av mine amerikanske veteranbiler, som er utsatt for biltilsynets egen "kunst" og ferdighet med risse penn.Tok inn -59 model og hadde med dokumentasjon på hvor chassisnr står (kun på chassisnr platen, ikke noe stanset inn i karosseriet). Da fikk jeg beskjed om å risse inn chassisnr i karosseriet med rissepenn, enten kunne jeg gjøre det selv på valgfritt sted ellers så kom han til å "gjøre det for meg" skikkelig dust
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest