Hvem har hva, fordeler og bakdeler.
Kommer det an på hvilken stasjon du registrerer bilen på?
Bevaringsverdig eller veteran i vognkortet.
-
- Posts: 181
- Joined: 28 Oct 2012, 12:52
- Location: Sandefjord
- Contact:
Bevaringsverdig eller veteran i vognkortet.
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil
Volvo V60 2012 pendlerbil
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Bevaringsverdig eller veteran i vognkortet.
Fordel: Dette er smutthullet for å få godkjent meget sjeldne biler.
Ulempe: Bil må vare klin original resten av levetiden i Norge. Dvs du kan ikke bytte ut noe. Gjelder farge, felger, dekk, eksos osv.
Ulempe: Bil må vare klin original resten av levetiden i Norge. Dvs du kan ikke bytte ut noe. Gjelder farge, felger, dekk, eksos osv.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Bevaringsverdig eller veteran i vognkortet.
Ææææææææææææææææææ - ikke si slike grusomme ting Peter!!! for et mareritt96GT wrote: Ulempe: Bil må vare klin original resten av levetiden i Norge. Dvs du kan ikke bytte ut noe. Gjelder farge, felger, dekk, eksos osv.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Bevaringsverdig eller veteran i vognkortet.
Jeg fikk ikke noen forklaring på hvorfor jeg fikk denne påskriften i vognkortet; de spurte om jeg også anså bilen som bevaringsverdig, og siden jeg aldri skal ha den som "bruksbil" betyr det ingenting for meg. Synes vel egentlig at det er litt artig å ha denne oppføringen i vognkortet
Forøvrig er alle avgifter betalt på vanlig måte så det har ikke noe med avgiftene å gjøre i dette tilfellet.
Kjøretøyforskriften § 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy forklarer hva "bevaringsverdig" innebærer. Her er noen utdrag:
Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7 (§ 1-7.Unntak for bruktimporterte kjøretøy: Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.) Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende. Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.
10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.
11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes
Jeg tolker dette at det er mulig å fjerne denne restriksjonen dersom det er ønskelig, men det er jo kjekt med noen originale biler også, selv om custom er kult
Forøvrig er alle avgifter betalt på vanlig måte så det har ikke noe med avgiftene å gjøre i dette tilfellet.
Kjøretøyforskriften § 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy forklarer hva "bevaringsverdig" innebærer. Her er noen utdrag:
Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7 (§ 1-7.Unntak for bruktimporterte kjøretøy: Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.) Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende. Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.
10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.
11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes
Jeg tolker dette at det er mulig å fjerne denne restriksjonen dersom det er ønskelig, men det er jo kjekt med noen originale biler også, selv om custom er kult
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Bevaringsverdig eller veteran i vognkortet.
Tror reglene er avrundet litt nå. Har lest meg til at noen Nissan Skyline ble importert som bevaringsverdig. Vi med bildilla for sette håpet til SVV etterhvert tar i bruk mer og mer av EU reglene....
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest