Page 4 of 5

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 23 Mar 2015, 15:15
by 96GT
Og hvor mange sjansjer skall NEVS få?

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 23 Mar 2015, 15:37
by 900C-LPG
Så mange som er nødvendig for å få i gang produksjonen av nye SAABer og for å holde produksjonen i gang. 8-)

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 23 Mar 2015, 17:23
by 96GT
Godt poeng :)

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 15 Apr 2015, 21:32
by 900C-LPG
Igjen ligner det at framtide ser (litt) bedre ut for SAAB/NEVS. http://www.saabsunited.com/2015/04/nevs ... -feet.html og: http://ttela.se/ekonomi/saab/1.3911595- ... truktionen . ;)

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 20 Aug 2015, 08:27
by Morten S.
Spikeren i kisten for at Saab igjen skal pryde en bilmodell?

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.4231888- ... amnet-saab
Försvarskoncernen Saab äger rättigheterna till varumärket Saab, för att Nevs ska få använda namnet måste den ge sitt godkännande. Men enligt Sveriges Radio säger försvarskoncernen nej och stoppar därmed Nevs från att använda varumärket.

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 23 Aug 2015, 12:37
by 78dude
Det må strengt talt ikke ha vert helt enkelt for NEVS og ta over restene etter "Spyker eventyret" i Sverige. Ikke nok med at Spyker ble heftig motarbeidet av GM og den Svenske staten, så har man en annen Kineser i Sverige som har fått langt bedre forutsettninger for å drive butikk videre, ref Volvo! Så hva skjedde egentlig når NEVS fikk nøkkelen til noen tomme produksjonslokaler i Trollhättan og et par produksjonslinjer og en plattform som objektivt sett gikk ut på dato for 4-5 år siden. Det hele kan minne en om BMW fabrikken sent på året i 1945 i Tyskland....

En må kort og greit starte helt på nytt med blanke ark!

Noen av dere som husker Rover?
Episoden der er egentlig ganske lik som Saab (med utenom at Rover ikke har et fnugg med fly å gjøre) Rover er vel den som burde ha kommet i historiebøkene for å ha holdt lengst liv i en Honda Civic plattform. Ikke hjalp det så mye at småbilen Rover 100 hadde samme kvalitet som en hylle fra Jysk heller. Så kom det store, Rover 75 som i bunn og grunn er en BMW med forhjulstrekk og den annerkjente Rover K motoren som spiser toppakninger hvert 4dje år.

Da Rover/MG ble lagt død i England og smulene ble tatt over av Kinesere, ble absolutt alt av Rover (med utenom bygg) flyttet til Kina! Mens Rover og MG ble borte i Europa og resten av vesten, ble bilene produsert og solgt lokalt. Nå skal MG gjøre et come back i Europa igjen og i ett par år så så har modellen MG6 blitt solgt i UK og fått blandet omtale i motorpressen.

Skal NEVS kunne greie å få Saab på hjulene har de to valg slik som jeg ser det.

Gjøre som Rover, eller kort og greit begynne å banke på dører hos andre bilprodusenter i håp om å få kjøpe gammel teknologi eller starte med lisensproduksjon med merkevaren Saab i grillen. Spania gjorde dette med Fiat/Seat....

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 23 Aug 2015, 21:34
by 96GT
Det vi må huske på er at NEVS også ved kjøpet fikk en toppmoderne bilfabrikk, know how, bygg og retten til å bruke SAAB som merkenavn. Tror de viste hva de drev med den gang. Litt rart at de roter bort retten med disse nesten konkursene. Hva ellers de brukt disse årene på er jeg ikke sikker på. Men håper på å bli positivt overasket.

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 09 Sep 2015, 09:18
by 900C-LPG
Og da var det tid for (litt) bedre nyheter fra og om NEVS. http://www.saabsunited.com/2015/09/pres ... itors.html . ;)

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 16 Sep 2015, 07:30
by 900C-LPG
Igår var det igjen nyheter fra og om NEVS. http://www.saabsunited.com/2015/09/nevs ... again.html . ;)

Re: Siste Saab-nytt

Posted: 16 Sep 2015, 07:48
by 96GT
Hvem er Saabsunited?