NG Saab 900

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

NG Saab 900

Postby 78dude » 20 Oct 2013, 12:09

På tunet har vi en 2007 mod Ford Focus 1.6 TDCI stv som kona bruker, en lett kjørt bil som er gir et ekstra smil om munnen når svingene kommer tett på (som vi har en del av her i nord-vest) Bilen var ment egentlig som en pendlerbil for meg som kjører ca 50-60 mil i uka, men etter og ha brukt 9000 som pendlerbil ett års tid fant jeg Focusen dessverre mindre dårlig på komfort. 9000en er mye bedre for støy, mye bedre seter - førermiljøet i en 9000 er faktisk en plass jeg trives svært godt i også, selv om det begynner og bli utdatert i forhold til en kliss ny BMW eller Audi.

Men tilbake til topic, kona kjører Focusen sann ca 14 km per dag som betyr at det og kjøre diesel har lite nytte - og jeg har funnet denne annonsen på finn som jeg tror kan være en fin erstatter til Forden.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=44218309

Det som fanger mitt øye på denne bilen er lav kilometer og at det trolig er manuell AC på den. Clutchbytte kan jeg få til billig via kontakter..

Så er det noen som har hatt en slik, noen erfaringer? Eneste erfaring fra NG900 er en vinterdag på vei fra Nordvestlandet til Oslo og det var en behagelig og trygg bil, selv i 20 kalde blå nedover Gudbrandsdalen for mange år siden.

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: NG Saab 900

Postby 99turbo » 20 Oct 2013, 23:01

Jeg har noen år med ng900, var riktig nok en meget godt utstyrt og oppskremt turbo Talladega med greit justert understell, men likevel..... 8-) Det er en trygg og forutsigbar bil med sine gode og dårlige sider. Det er ikke hydraulisk clutch på disse bilene så den føles veldig forskjellig fra alle andre Sabber ettersom ng900 er den eneste uten siden gud vet når (kan bygges om ved bytte). Rust i hjulbuer bak er standard og det har denne også ser jeg, det kommer mellom doble plater og ut og synes på bildet av venstre side. Andre plasser er kantene på dører og bakluke. Fjærbena er utsatt for rust og må sjekkes nøye, de er dyre og ikke alltid reddbare når det først går galt. Denne har ac ja, den venstre knappen på bildet av midtkonsollen. Sjekk for fukt i bagasje, det kommer gjerne fra baklyktene (pakningene) Forstillingen på disse bilene er ikke de beste, men uten turbo og greit med krefter funker det. Hva lurer du på? Selv ville jeg vuredert en og9-3 ettersom den er forbedret på endel viktige områder, blant annet mye bedre seter, og for min egen del må jeg jo si at jeg foretrekker dem med turbo, er ikke all verden med 130 hk i en såpass tung bil samtidig som de bruker vel heller mindre enn mer bensin. Men nå er vel du vant til 9000 uten snurre så da funker det vel :)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: NG Saab 900

Postby Morten S. » 21 Oct 2013, 05:56

Som en liten kuriositet var siste årgang med wireclutch 1964, så det var et kraftig tilbakesteg :o
Det er ikke hydraulisk clutch på disse bilene så den føles veldig forskjellig fra alle andre Sabber ettersom ng900 er den eneste uten siden gud vet når

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: NG Saab 900

Postby Morten S. » 21 Oct 2013, 05:59

Dersom du skal se på en bil i den prisklassen ville jeg like gjerne sett på en og900 av de siste årgangene.
Mye bedre å kjøre, etter min mening. Men ikke mange som har AC, dersom det er et krav.

Vet forresten om en 1998 9-3 SE som antakelig kommer for salg. SE har bl.a. aut.klima.
Send meg PM om du ønsker info.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest