Registerkjede

For alle diskusjoner vedrørende 9-5
ljv
Posts: 6
Joined: 23 Apr 2013, 20:52
Contact:

Registerkjede

Postby ljv » 23 Apr 2013, 21:25

Hei, jeg ble lykkelig eier av en 95 2,3 fra 1998 i vinter, min 10. Saab, første var en 96 som jeg kjøpte i 1973. På NAF-test før kjøpet ble det konstatert mulig ulyd fra registerkjedet pluss en del andre mangler, noe som kjøper hensyntok, og gjorde kjøpet billig. Men jeg har kjørt bilen nesten hver dag nå, og kan ikke høre noen "rakling", bilen bruker ikke olje, fra 1. februar. Jeg har tidligere hatt samme bil, en 2001-modell kjøpt ny, her gikk registerkjede på ca 90.000 km. Den bilen viste seg å være chippet helt feil, noe jeg fikk konstatert hos Karlsen i Mjøndalen. Og jeg husker den lyden, den er ikke her. 2001-modellen fikk jeg reparert på garanti, og byttet den inn i en 93 Aero V6 i 2006, turte ikke ha den andre lengre. Jeg vet det var en del problemer med tilsoting i sugekanaler i 2001-2004, men de bilene var produsert i GM-tiden, den jeg har nå er første modell, helt svensk og godt skrudd. Den kjører nydelig. Kan NAF ha tatt feil ? Det utelukker iallfall ikke Auto Tjuvholmen, hvor de fremdeles har folk som kan skru Saab ordentlig. Denne gamle bilen har nå gått 124.000 km, mørk blå metallic, og har kun en skjemmende bulk på øvre h. bakskjerm.

jeg har også en bra 99-modell 93, gått 145.000 km.

Kan noen svare ?

Hilsen Lars V., håpefull ikkemekaniker, men litt Saab-kyndig.

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Registerkjede

Postby 99turbo » 23 Apr 2013, 23:24

For å begynne en plass så begynner jeg med misforståelsen angående motorene i 9-5. Det er samme motor med små endringer i 9-5 fra begynnelse til slutt, Svensk og ingen motor hadde noe med GM og gjøre før 9-3 fra 03, som forøvrig er en veldig god motor. Sludge problemene var på motorene fra 98 til 04. Etter 04 ble det gjort endring på veivhusventilasjonen og problemet ble mindre, merk mindre, og ikke helt borte. det som tok disse var mye småkjøring og lange oljeskift intervaller. Det kan jo bilen din hatt ettersom den har gått så lite? Hvis du vil lese om dette problemet så gå hit: http://forum.saabturboclub.net/search.p ... 08a40a6a03
det som er avgjørende for videre liv er at du har siste versjon veivhusvenilasjon og at du skifter olje hver 10 000 km og ikke 20 000 som intervallet sier. Verkstedet kan ha hørt feil, men det kan du finne ut av, det er å måle kjedestrammeren, registeret skal skiftes om den er 15 mm ute. Du bør også ta av toppdekselet og se etter sludge, det bygger seg opp som seig guffe i krokene og gjerne ta ned bunnpanne og sjekke der og rense silen samtidig. Chipping av den gamle bilen din hadde nok trolig ingenting med registerkjede problemene og gjøre overhodet, det skader andre ting i motoren......
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

ljv
Posts: 6
Joined: 23 Apr 2013, 20:52
Contact:

Re: Registerkjede

Postby ljv » 24 Apr 2013, 14:48

Hjertelig takk for ditt svar, selv om det etterlater meg i spenning fortsatt over bilens tlstand. Den skal til Auto Tjuvholmen på mandag...

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Registerkjede

Postby 99turbo » 24 Apr 2013, 23:52

Tja, ingen kan svare på tilstanden inni motoren i din bil uten å se og skru av litt. Men som sagt kan jo NAF ta feil, om det ikke finnes lyd i registeret i det hele tatt er det trolig at det er bra. Men for å være sikker må en måle strammeren for det behøver ikke rakle mye selv om den er helt ute. Lykke til med en god bil :)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest