Deletilgang, service osv. på 9-5

For alle diskusjoner vedrørende 9-5
Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Vidarhs » 12 Sep 2014, 20:13

Tilegg. Automatkassene skal vist tåle mer nm/effekt.tenningslås som svikter,betyr manglende saab-innsikt.presses ut av posisjon med makt,uten å tenke på revers sperra.og har flere funksjoner enn gamle tt/v4er.skjer ikke vis du vet.tror det finnes en del sensorer på xenon-lyset som kan svikte,på tynn is.ihuga saabtyper sier det er 3 tng som stopper 9-5en,hvis du vedlikeholder bilen,bytter deler,kan det virke veldig lenge,alt kollapser ikke samtidig.

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Ola Bruset » 14 Sep 2014, 09:45

Oj,
enda en trimchip leverandør ja, akkurat det jeg trengte! :-)
Greit å høre at autmatkassene tåler MER enn manuellkassene da, det er jo motsatt av hva jeg trodde.

Hva med bremsene, er det normalt at den er tung på bremsepedalen?
(Sammenligner da med andre "moderne" biler altså, ikke totakter'n..)

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Hjelle » 14 Sep 2014, 10:24

Ola Bruset wrote:Fjernstyring til sentrallåsen virker ikke alltid, og det snedige er at de gangene det skjer så slår ikke radioen seg av av seg selv (altså når jeg tar ut nøkkelen). Mao., det er tydeligvis en bryter i tenningslåsen som skal registrere at nøkkelen tas ut som ikke gjør jobben sin. Noen som har vært borti dette før? Min første tanke er å spraye WD-40 i tenningslåsen og se om det hjelper.

Det ene nærlyset kommer og går. Det er xenon og det har jeg ingen erfaring med. Er det et tegn på at pære holder på å ryke eller er det en kontaktfeil?
Det er ei fjør i tenningslåsen som gjer at den sprett heilt ut når du tek ut nøkkelen. Er nok den som kranglar litt. Om det er skit/tregheit eller anna som er problemet veit en ikkje før en har demonter ;) Men en liten skvett VW40 eller lignande kan du nok prøve.

Om du ikkje får varsellampe for feil på xenon er det ikkje usansynlig at det er xenonlampa som held på å ryke. Om du ikkje vil kjøpe ny på magefølelsen, kan du jo kryssbytte dei og sjå om du flyttar problemet til den andre sida.

Vedr motoroppgradering er det slik at på Hirsch ligg det inne heile tia, du får ikkje noko muligheit for å deaktivere programet eller laste det inn og ut etter eige ynsje. PÅ Maptun (utan -e) kan du velge å få med Maptuner som gir deg muligheit til å laste inn/ut Maptunprogramet, men det er jo ei prosedyre som tek 10-15min ifrå du startar til det er klart.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Ola Bruset » 14 Sep 2014, 14:00

Hei,
Xenon-varsel lampa lyser.
Kan jo være at det er verdt et forsøk å kryssbytte pærer ja!

Definitivt tenningslåsen, ser at når eg har tatt ut nøkkelen og radioen fremdeles er på så er det nok å kakke forsiktig på tenningslåsen så blir det stille, og da er sentrallåsen grei også. Skal prøve med spray! :-)

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Hjelle » 14 Sep 2014, 19:34

Ola Bruset wrote:Hei,
Xenon-varsel lampa lyser.
Kan jo være at det er verdt et forsøk å kryssbytte pærer ja!
Då finns det jo fleire muligheiter, meinar på varsellyset ikkje skal lyse om ei lampe er gåen.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Ola Bruset » 19 Sep 2014, 08:16

Ny pære gjorde susen!

Bytta likegodt begge to når eg var igang, den som lyste var jo ganske så lilla på farge.
Fann Philips D1S pærer til ein rimeleg penge her:
http://www.billigbilpleje.dk/product/ph ... -stk-2995/

Kom seg på ca 1100 for to stk med frakt og mva., bra investering før vinteren det.

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Vidarhs » 19 Sep 2014, 22:48

unnskyld Hjelle! er det ikke ikke sånn at maptun uten e har gått kina? 8-) jeg vet ikke

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Hjelle » 24 Sep 2014, 18:57

Vidarhs wrote:unnskyld Hjelle! er det ikke ikke sånn at maptun uten e har gått kina? 8-) jeg vet ikke
Kor mykje "kina" dei har gått skal eg ikkje seie, men dei handlar vel med Kina som alle andre gjer vil eg tru. Om du tenkte på programvare vert den vel utvikla på huset, som den har vorte gjordt tidligare.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest