Page 1 of 3

Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 13 Aug 2014, 19:49
by Ola Bruset
Hei,
trenger litt hjelp her på nybilfronten.

Jeg er svoren GammelSaabist og har kjørt totakter som hobbybil siden 95. Før det et antall år i V4 og 900 som bruksbil. Og oppvokst i baksetet på noen V4'ere så lojaliteten kom nok med morsmelka.
Men de siste 20 åra har jeg som familiebil tuslet rundt i Audi, Nissan og Toyota. Toyota de siste 10 år (fordi det funker og funker og funker. Helt til nå...)

Så jeg er begynt å gløtte på 9-5'er på nettet. Store fine biler.
Hadde vært svært tilfredsstillende å vende tilbake til favorittmerket igjen.. ;)
Men hvordan er det med deletilgang og service og sånn nå som Saab "ikke fins" lenger? Dette skal være bruksbil så jeg skal IKKE skru selv.
Tenker meg noe fra ca. 2006 eller litt nyere, helst bensin og automat og ikke gått alt for langt.
Noe spesielt jeg skal se etter på disse bilene? Dårlige årsmodeller f.eks?
Og hvordan er 9-5 generelt på driftssikkerhet? Jeg kommer jo som sagt fra en Toyota..

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 13 Aug 2014, 20:51
by Jokke900
Ola Bruset wrote:Men hvordan er det med deletilgang og service og sånn nå som Saab "ikke fins" lenger? Dette skal være bruksbil så jeg skal IKKE skru selv. Tenker meg noe fra ca. 2006 eller litt nyere, helst bensin og automat og ikke gått alt for langt.
Noe spesielt jeg skal se etter på disse bilene? Dårlige årsmodeller f.eks?
Og hvordan er 9-5 generelt på driftssikkerhet? Jeg kommer jo som sagt fra en Toyota..
Deletilgang er det ikke noe problem med iallefall. Flere gode plasser å kjøpe nye deler både innland og utland. Maptun og Neobrothers er gode alternativer blandt mange. Service er jo ikke noe problem Det kan du jo ta både på Din Bil og alle andre steder forsåvidt. Tenker du 2006 eller nyere er det ikke noe jeg kan komme på som er spesiellt viktig å passe på i forhold til driftsikkerhet. Jo lenger bak du går jo mer er det å utsette på driftsikkerheten, og da tenker jeg ikke alder, men som de kom. Det er ting som er gjennomarbeida med årene. Bare pass på å få tatt oljeskiftene og vedlikeholde som det hør og bør.

Ellers er det jo gledelig å høre at du tenker å ordne deg bruksbil av rett sort også :mrgreen:

Joakim

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 13 Aug 2014, 21:23
by 96GT
Tror Kjell i Oslo alibiet har en 9-5 2.0t automat. Usikker om han er på forumet dog...

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 13 Aug 2014, 23:12
by TiaZzz
Selv om dette ikke er helt det du leter etter så får du spill ny b235 motor for rundt 12.000. Verd å ha i bakhodet om du finner bil som passer, men motoren er sliten. På STCN er det mengder med tips og folk som kan fikse programvare som er bedre enn originalt.

Krembil, har en selv og skal ha en til. :)

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 14 Aug 2014, 00:24
by Jokke900
TiaZzz wrote: På STCN er det mengder med tips og folk som kan fikse programvare som er bedre enn originalt.
Og barteland har høy tetthet i privatpersoner som har Tech2 (Diagnose/programverktøy) og kan å bruke det. MGMotor i Rissa er verdt å notere med en gang. Ingvar har kjempepeiling!

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 14 Aug 2014, 05:59
by Morten S.
Hold deg iallfall unna dieselmotoren dersom du har mye småkjøring.
Med bensin og automat så vær nøye med olje og filterskift. Helst vær 10.000,-
Disse har vært værstingene når det gjelder motorhavari pga oljeslush.
Mye bedre etter 2004, men ikke befridd for problemet.

Men du får mye bil for pengene nå. Bruktprisen har rast nedover de siste årene.

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 14 Aug 2014, 06:13
by Henning
Skal du benytte deg kun av verksteder for mekk kan det kanskje være at de sliter litt med deler - snakka med en bil mekaniker som hadde slitt noe ned deler - men de bruker jo som regel kun 1 leverandør - dersom du leiter selv finner du garantert delen du søker etter. Som morten sier - du får masse bil for penga nå:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 14 Aug 2014, 14:35
by Ola Bruset
Oj,
takk for mange gode svar!
Ja dette høres jo riktig oppløftende ut.

Og som flere her poengterer - det er MYE bil for penga.
Så det er vel bare å sette seg å overvåke finn og autodb og se om noe fint dukker opp da! :-)

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 14 Aug 2014, 19:24
by Ola Bruset
Humm humm,
ser at det nevnes programmeringsverktøy her,
jeg antar at der turbomotorene kan chippes litt ja,
hvor mye kan man i såfall ta ut av en sånn 150 hester (uten at det går alvorlig ut over levetida på motor og girboks altså..)?

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Posted: 14 Aug 2014, 20:09
by Henning
Kjøper en boks til 5800 for eksempel så får du 230 hester som jeg mener går fint med den kassa og drivverket du har - selvsagt ikke lov grunnet avgifter blant annet - det finnes jo et helt turbo forum! Der kan de sakene sine:)


Sent from my iPhone using Tapatalk