Deletilgang, service osv. på 9-5

For alle diskusjoner vedrørende 9-5
User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Hjelle » 14 Aug 2014, 20:53

Ola Bruset wrote:Humm humm,
ser at det nevnes programmeringsverktøy her,
jeg antar at der turbomotorene kan chippes litt ja,
hvor mye kan man i såfall ta ut av en sånn 150 hester (uten at det går alvorlig ut over levetida på motor og girboks altså..)?
Fks. dette steget http://no.maptun.com/tuningGuide.php?ka ... storder=25
Ellers har en Hirsch (som du kjøper via loka forhandlar) der du får 210hk som er veldig køyrbart - og i Skandinaviske forhold leverar somregel dette programmet meir enn lovde 210hk... (http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E270002151) Prisen er heller ikkje ille, rundt 5-5500 kroner vil eg tru. Kjøper en bil via merkeforhandlar er det vel også mulig å forhandle seg fram til en betre pris. En annan fordel med Hirsch-kitet er at en kan få effekta ført inn i vognkort utan problem.

Ellers kan eg anbefale deg å vurdere å sjå etter en BioPower variant om du bur slik til at du kan benytte deg av dette dirvstoffet. Litt manko på pumper rundtom, sidan det kun er utvalgte Statoil-stasjonar som har dette. Nord for Oslo har en vel grov sett berre pumper på Hamar (longs E6, Nydal), Gjøvik (longs RV4, Hunndalen), Ålesund (Moa) og Trondheim (Nardo). Reint praktisk er det ikkje noko problem, då en kan køyre på rein bensin om en vil det, blande E85 og bensin om en det vil, motorstyringa tilpassar seg blandinga i tanken automatisk. Fordelen med dette er at en får litt meir effekt ved køyring på E85 (180hk i en 150hk), samt at drivstoffet er billiagre enn vanlig bensin. Ulempa er at den brukar noko meir pr mil, men ved fks. longkøyring sparer en faktisk nokre kroner på det.
BioPower variantane gikk å få frå seine 2005-modellar og framover, kik etter BioPower-merke på bakluka, ikkje alle bensin-motorane har BioPower-funksjonalitet.

Når det gjeld driftssikkerheit er det visse ting som brukar gå att på en 9-5, det er bensinpumpa, veivakselgivar og tennkssett. Desse tinga må en rekne med må byttast mellom 12 og 15 000 mil. Ellers er det viktig som nemnt over at oljebytte er gjordt ofte. Sjølv praktiserar eg 1000 mil max (eller en gong pr. år), og etter 12 000 mil med to forskjellige 9-5 på 6-7 år har ikkje det volda meg problem enno med oilsludge. På 2004-modellane kom det ei forbetra blokk som gjorde problemet mindre, men en må alikavel va obs. Styr unna bilar som harhatt oljebytte på 2500-3000 mil.

Ellers byrjar det jo verte gamle bilar, so noko må en sjølvsagt rekne med, men min påstand er at leitar du litt etter eit bra objekt får du mykje bil for pengane og eit ganske problemfritt bilhald.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Ola Bruset » 15 Aug 2014, 09:42

Wow,
Såpass trimmingsvillig ja. Kult og lettvint med turbo! :-)

Når det gjelder girbokser:
De der 5-trinns automatkassene som er i bruk i 9-5, er det sånn moderne DSG-type kasser eller er det konvensjonelle "slureautomatoer" med masse tap? Litt usikker på om jeg skal styre mot manuell eller automat.

Beklager mange teite spørsmål her nå altså, men min kunnskap om Saab modeller stopper ca ved 1982 (og da var ikke girboksene mye å skryte av akkurat!) så jeg trenger litt påfyll fra de lærde. :-)

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Hjelle » 15 Aug 2014, 10:32

Ola Bruset wrote:Wow,
Såpass trimmingsvillig ja. Kult og lettvint med turbo! :-)

Når det gjelder girbokser:
De der 5-trinns automatkassene som er i bruk i 9-5, er det sånn moderne DSG-type kasser eller er det konvensjonelle "slureautomatoer" med masse tap? Litt usikker på om jeg skal styre mot manuell eller automat.

Beklager mange teite spørsmål her nå altså, men min kunnskap om Saab modeller stopper ca ved 1982 (og da var ikke girboksene mye å skryte av akkurat!) så jeg trenger litt påfyll fra de lærde. :-)
Absolutt ei tradisjonell automatkasse, ingen DSG eller andre smarte trebokstavsforkortelsar. Det som eg derimot synes kan va greit med automatkassene er å passe på å kjøpe ei av utgåvene med knappar for girskift på rattet. En vil då med girvelgaren i "M" ha muligheita til å bruke desse knappane for gearskift i dei situasjonane en skulle ville styre det sjølv.
Personlig har eg manuell og er godt fornøgd med det, men hadde eg budd i by med dertil meir bykøyring hadde eg heilt klart vurdert automat.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby 78dude » 21 Aug 2014, 10:04

Når det gjelder deletilgang så har alltid TheSaabSite.com vært en redning på deler. De greier også og sende delene raskt over dammen og ofte er det hyggeligere å bruke USD som betalingsmiddel enn GBP... 9`5 er en bil som gir mye valuta for pengene og det er ingen tvil om at dette er gode biler reint personlig. Om det er første generasjonen du er på jakt etter, så hadde jeg prøvd og se etter en av de siste med "Dame Edna" fronten. Selv kunne jeg godt tenkt meg en 2010/11 modell som begynner og koste ned mot 250 tusen og som er luksusbil på billigsalg - men det blir nok ikke i år....

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Ola Bruset » 06 Sep 2014, 20:03

Endte opp med denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=51364509

2006 modell Vector med skinnseter og 150hk bensin-automat. Og javisst har den Dame Edna fronten også!
Er så kry at jeg ikke vet hvilken fot jeg skal stå på. :D

Kjøpt usett i Kvinesdal, så da er det bare å glede seg på en 90 mils kjøretur til Barteland.

Får bare håpe den funker like bra som den ser ut på bildene. ;)

TiaZzz
Posts: 63
Joined: 07 Jun 2013, 07:21
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby TiaZzz » 07 Sep 2014, 19:24

Bare å melde seg inn i STCN nå. :D

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Tore T » 08 Sep 2014, 12:31

Ojoj, gratulerer med flott bil !

Der har du en skikkelig milsluker...
Passer du på med oljeskiftintervallene, bør du ha bil i all overskuelig fremtid :)
Ser at den har de "riktige" setene også... der sitter du godt !
Har aldri hatt 9-5 selv, men har kjørt det masse på langkjøring... I gamlejobben på Raufoss leide vi alltid 9-5 når vi skulle
på langtur, oftest til Fosen (Trøndelag)... 6-7 timer i en slik bil er bare kos !
Lykke til, og god tur... Vi mottar gjerne et reisebrev eller to her på forumet også :D
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Ola Bruset » 08 Sep 2014, 21:04

Takk takk! :-)
Ja blir spennende dette.

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Ola Bruset » 12 Sep 2014, 11:02

Da er stasbilen vel på plass i Trønderhovedstaden.
Den viste seg å være MINST like fin som bildene viste.
Ingen bulker eller striper, og strøken skinninteriør. :-)

En drøm å kjøre, den 150 hesteren er STERK selv med automat.
Men 95 mil var langt nok, spesielt ettersom jeg ikke kom avgårde fra Kvinesdal før i 10-tida på kvelden...

Men noen småting er det jo selvsagt:

Fjernstyring til sentrallåsen virker ikke alltid, og det snedige er at de gangene det skjer så slår ikke radioen seg av av seg selv (altså når jeg tar ut nøkkelen). Mao., det er tydeligvis en bryter i tenningslåsen som skal registrere at nøkkelen tas ut som ikke gjør jobben sin. Noen som har vært borti dette før? Min første tanke er å spraye WD-40 i tenningslåsen og se om det hjelper.

Det ene nærlyset kommer og går. Det er xenon og det har jeg ingen erfaring med. Er det et tegn på at pære holder på å ryke eller er det en kontaktfeil?

Den er litt tung på bremsepedalen syns jeg. Og det er bittelitt vibrasjon når jeg bremser. Ikke så mye at det er et problem. Er det sånn det skal være eller er det noe innlysende jeg bør sjekke?

Og til slutt: Hirsch eller Maptune ? :-)
Ikke noe grisetrim altså, laveste trimtrinn 210-220 hester høres perfekt ut syns jeg.

Er det sånn at med Maptune så kjøper jeg programmeringsboksen slik at jeg kan stille tilbake når jeg vil?
Eller går dette med Hirsch også?
Har en pode som kjører opp om et par år, da holder det lenge med 150 hk en stund...

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Deletilgang, service osv. på 9-5

Postby Vidarhs » 12 Sep 2014, 16:01

Har kort erfaring med 9-5,men har en nå,ordentlig stas-bil på alle måter.tror ikke du skal gå til hirsh eller maptune.er vel et par smartinger i Østfold,ronny og åge,som programerer om boxen(hjernen)for deg.tror du finner kontakt info på finn.no under saab deler.dette er en kombo av flere leverandører,tatt det beste.de får mye skryt for disse.prisen er også langt lavere.du starter bilen som org 150 hk,trykker på cruise-kontroll bryteren,og har ca 220hk.kan leveres med open sid,du kan sjekke div parameter i motor på displayet i bilen.skal akkurat til å putte dette programmet i bilen nå,kjører med en form for aero-Box nå,går bra over 4000 0/min,men svak under. kan være lurt å skaffe en ekstra Box,type 500.- på huggeren,og ta ut org boxen å skrive opp alle nummer på denne.så er det vel visse prosedyrer ved oppstart osv,men det får du opplysninger om.det funker veldig bra,og bilen forandrer karakter på en veldig positiv måte!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest