Elproblemer/STARTproblem!!

For alle diskusjoner vedrørende 9-5
User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Elproblemer/STARTproblem!!

Postby Stein Are » 25 Aug 2014, 20:11

TiaZzz wrote:Kina-tennkassett er ikke å anbefale og det er nok det skruvat selger. En original koster ca. 2800,-.
Skal ikke si deg hvor den er produsert, men om de er noe verre enn original (som vitterlig er en svakhet) vil vise seg.
Enn så lenge, tommel opp ;)
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Elproblemer/STARTproblem!!

Postby Henning » 25 Aug 2014, 20:18

Er ikke alt slikt laget i Kina om dagen?? Jeg bestilte en maskin til jobben her forleden, made in germany stod det overalt..... Til vi åpnet maskinen og så inni...... Ikke mye tysk der nei:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Elproblemer/STARTproblem!!

Postby 99turbo » 25 Aug 2014, 22:11

Henning wrote:Er ikke alt slikt laget i Kina om dagen??
Jo veldig mye er laget i Kina, mye bra også, men usannsynlige mengder søppel også..... Iphone kopiene rumenerne selger på gata i Oslo og andre steder om dagen, er de like bra som den originale Iphone, som også produseres i Kina???? hmmmmmm Tennkassetten gjør en jobb for motorstyringen i forbindelse med tenning og tenningsbank i tillegg til å få gnist på pluggene. Er det sikkert at kopien gjør den jobben riktig? Vel i hvert fall mer usikkert enn den som er original og i følge SAAB fungerer riktig ;) Vet ikke om Skruvat sin er fra her eller der eller om den fungerer mindre riktig enn originalen, men at den er den samme som originalen er kanskje tvilsomt. Biltema har tennkassett til T5 for 999,- vet ikke om jeg hadde turt å kjøpe den, heller ikke enkel coil til min 9-3 SS for 499,- Vet ikke om jeg gidder å risikere motorhavari med hull i stempelet grunnet ukontrollert tenning (tenningsbank) fordi jeg kjøpte kopi tennkassett :?:
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Elproblemer/STARTproblem!!

Postby super'n » 26 Aug 2014, 07:53

99turbo wrote:
Henning wrote:Er ikke alt slikt laget i Kina om dagen??
Jo veldig mye er laget i Kina, mye bra også, men usannsynlige mengder søppel også..... Iphone kopiene rumenerne selger på gata i Oslo og andre steder om dagen, er de like bra som den originale Iphone, som også produseres i Kina???? hmmmmmm Tennkassetten gjør en jobb for motorstyringen i forbindelse med tenning og tenningsbank i tillegg til å få gnist på pluggene. Er det sikkert at kopien gjør den jobben riktig? Vel i hvert fall mer usikkert enn den som er original og i følge SAAB fungerer riktig ;) Vet ikke om Skruvat sin er fra her eller der eller om den fungerer mindre riktig enn originalen, men at den er den samme som originalen er kanskje tvilsomt. Biltema har tennkassett til T5 for 999,- vet ikke om jeg hadde turt å kjøpe den, heller ikke enkel coil til min 9-3 SS for 499,- Vet ikke om jeg gidder å risikere motorhavari med hull i stempelet grunnet ukontrollert tenning (tenningsbank) fordi jeg kjøpte kopi tennkassett :?:
Jeg vet lite om hvem som har produsert hva av tennkasetter, men jeg kan fortelle en historie fra da jeg jobbet på bilverksted. Den automatiske veksleren mellom resirk og friskluft til klimaanlegget røyk. Den kosta fra merkeforhandler der jeg jobba ca 3500,- med ansattrabatt. Jeg plukka den ut å så det stod valeo og et delenummer på den. Kontaktet den lokale bilrekvisitaen som forhandlet valeo. Joda den kunne bestilles, kosta ca 2200,- uten rabatt. Her er jo saken det at den har vært innom fabrikken å fått innpakning med produsentens logo og påskrift originaldel. Så har fabrikken ganget den opp ut til sine forhandlere...
Men som sagt det er jo ikke nødvendigvis tilfelle her...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Elproblemer/STARTproblem!!

Postby Stein Are » 26 Aug 2014, 08:02

Ikke godt å si. Kjøpte hjullager til konas x-trail fra skruvat, samme stempel og preging som originaldel. Kostet 10500 å skifte på merkeverksted (7200 om de "berget" ABS sensor…)
Betalte 1500 for delen hos skruvat. Da må det pgså nevnes at dette er en svakhet på disse bilene, og at den kun har gått 80000.
Selvsagt er ikke et hjullager like sofistikert som en tennkassett.
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Elproblemer/STARTproblem!!

Postby 99turbo » 28 Aug 2014, 00:04

Helt riktig at at de samme delene, de identiske som originalt sitter på bilene kan kjøpes andre steder til lavere pris, det vet "alle" ;) Hver bilprodusent lager ikke egne støtdempere, bremse kalippere, gearkasser, motorer og det meste annet, det har de gjort i mindre og mindre grad siden bilen ble født. og når det kommer til historier om pris: jeg måtte kjøpe ny kupevifte til 9-3`n min før ferien ettersom det ikke var aktuelt å kjøre til Finland uten klimaanlegg i 30 grader. 5500,- kostet den hos den lokale delepusher`n for SAAB og dessverre hadde ikke jeg tid til å vente på postgang, for hos maptunparts.no koster den 1064,- pluss mva og frakt :o Men det er på samme måte et udiskutabelt er at det produseres en relativt stor mengde piratdeler med elendig kvalitet, om du hadde kjøpt tennkassetten enkelte andre steder kunne du bokstavelig talt hørt kvaliteten ved belastning av motoren. Kjøp endel deler fra en produsent som heter Scanparts, f.eks fjærbenslager til en 9-5 varer kanskje et år. Dette r deler som selges hos Mekonomen, Speedparts og andre store deleforhandlere. Mitt poeng er kun at det er enkelte deler det ikke nødvendigvis er lurt å kjøpe så billig som mulig, et fjærbenslager som ikke varer lenger en et år er ikke det største problemet, hull i stempelet er et litt større problem ;) Kan jo legge til at det er avslørt piratdeler på flyene til enormt mange flyselskaper, også de store trygge som Lufthansa, KLM osv. Partnair ulykken i 1989 var en direkte konsekvens av elendige piratdeler og det var misstanke om at det var Kinesiske piratdeler i de nye Hercules transportflyene til forsvaret. Husker ikke hvordan det endte med forsvaret, om det var eller ikke, men vi vil vel helst ikke ha dårlige piratdeler i flyet som skal fly hele familien med barna til syden, eller i bremsene til det 50 tonn tunge vogntoget som kommer mot den fullastede familiefrakteren nedover bakken. Er det da greit i familiefrakteren da? Satt på spissen? Javisst er det det, men det var poenget også, setter ting litt i perspektiv gjør det ikke? :)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Elproblemer/STARTproblem!!

Postby 78dude » 28 Aug 2014, 07:51

Kinesere produserer det kunden vil ha, om du vil ha et godt produkt til $$$$ som varer lenge så får du det! Om du vil ha samme produktet til $$ så får du det også, bare at det går ut over kvaliteten. Jeg jobber selv en del med hydraulikk og da med en del dyre komponenter, selv om det står made in Italy på varene så er de egentlig laget i Kina. Piratvirksomhet når det gjelder flydeler består seg mye ut av overhalte komponenter som selges uten godkjente sertifikater og faktisk talt er det USA som står for mye av dette. Vel, en ting en i alle fall bør holde seg LANGT UNNA er medisiner etc som en kjøper på nett, det er livsfarlige produkter som lages som en kopi i Kina, India osv. Vel tilbake til topic - lykke til med 9`5en!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest