Slark i tannstangens feste i karrosseriet på 93 2000

For alle diskusjoner vedrørende NG900 og OG9-3
99Tor
Posts: 5
Joined: 12 Jan 2013, 08:35
Contact:

Slark i tannstangens feste i karrosseriet på 93 2000

Postby 99Tor » 02 May 2013, 13:32

Materialtretthet, ifølge verkstedet. Krever sveisearbeid for 12-15 000 kr. Noen som har erfaring??

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Slark i tannstangens feste i karrosseriet på 93 2000

Postby 900C-LPG » 08 May 2013, 10:27

Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Slark i tannstangens feste i karrosseriet på 93 2000

Postby 78dude » 19 May 2013, 22:31

Mener dette er en "kjent" feil på 1ste generasjon 9`3...
Wheeler Dealers som bla har gått på Discovery tok jo og fikset opp en slik 9`3 Cab og jeg mener han monterte i en "after market" del som løste dette problemet.

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Slark i tannstangens feste i karrosseriet på 93 2000

Postby 99turbo » 20 May 2013, 16:30

Det som skjer er at tannstanga beveger seg for mye ved akselerasjon og hard kurvetaking, da sprekker metallet i torpedoveggen der tannstanga er festet. Er det skjedd så er det for sent, må rense ut mye for å komme til for å sveise der. "Viggen rescue kit"-"Steering rack klamp" er en klemme som erstatter klemma og foringen på tannstangas høyre innfesting, den stopper sideveis bevegelse, men skaden må repareres først. Da elimineres største delen av torc-steer ved akselerasjon også.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest