9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

For alle diskusjoner vedrørende NG900 og OG9-3
Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav Henning » 24 jan 2013, 09:00

Takker for mer update Eirik.

Bilen min starter ikke selv veldig kald, har forstått det slik at de fleste sier at bilen ikke starter når den er varm, men starter rett opp igjen når den er kaldere....

Jeg må prøve følgende ikveld, skru av bensinslangen på gasseren for å se om det kommer bensin. Gjør det ikke det må det jo være bensinpumpa, bensinfilteret eller at det har tettes seg ett eller annet sted.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Eirik
Innlegg: 469
Registrert: 26 aug 2012, 15:32
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav Eirik » 24 jan 2013, 09:24

Billig og enkelt å sjekke at du får bensin ja! Det glemte jeg å foreslå :)

Når det er sagt vil du vel helst ikke bytte pumpa på den der, da må bensintanken ned :roll: (Ellers må du klippe opp et hull over pumpa, slik mange gjør..)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav Henning » 24 jan 2013, 09:43

Eirik skrev:Når det er sagt vil du vel helst ikke bytte pumpa på den der, da må bensintanken ned :roll: (Ellers må du klippe opp et hull over pumpa, slik mange gjør..)


Ja har hørt at det er litt av en jobb og skifte den pumpa....... klipper gjerne hull i bilen jeg, det gjøres under baksetet det da vel????

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Eirik
Innlegg: 469
Registrert: 26 aug 2012, 15:32
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav Eirik » 24 jan 2013, 09:50

Henning skrev:
Eirik skrev:Når det er sagt vil du vel helst ikke bytte pumpa på den der, da må bensintanken ned :roll: (Ellers må du klippe opp et hull over pumpa, slik mange gjør..)


Ja har hørt at det er litt av en jobb og skifte den pumpa....... klipper gjerne hull i bilen jeg, det gjøres under baksetet det da vel????

H


Klipper under baksetet ja. Er et lite hull fra før, som må utvides. Om du skal gjøre dette kan du enten kjøpe bare pumpa og bruke eksisterende armatur (billigst) eller kjøpe komplett pump med armatur.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=119759
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav Henning » 24 jan 2013, 10:41

Eirik skrev:Klipper under baksetet ja. Er et lite hull fra før, som må utvides. Om du skal gjøre dette kan du enten kjøpe bare pumpa og bruke eksisterende armatur (billigst) eller kjøpe komplett pump med armatur.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=119759


GULL! veldig bra tips og link! bra med forum. Skal feilsøke i kveld :)

Takker Eirik.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Hjelle
Innlegg: 321
Registrert: 02 sep 2012, 11:05
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav Hjelle » 24 jan 2013, 21:38

Om du tek trykket av systemet (enten ved fuelrailen) eller ved å ta ut sikring og kjinne nokre gongar vil en jo høyre om pumpa går. Fell opp baksetet, og få en hjelpar til å høyre gjennom holet der, og sett på tenninga til siste hakket, pumpa skal då gå eit par sekund. Ellers er det eit bensinfilter som brukar å ruste i filler som kan være syndaren, sit rett frmfor høgre bakhjul.
Om tennkassetten er død lukar det som oftast svidd elektronikk....

Men er dette en bil med Trionic 7 eller Trionic 5? svart eller raud tennkassett? Var jo eit skifte på dette midt i modellår 2000.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav Henning » 25 jan 2013, 10:15

Takker for mere tips.

Hørte også at det kunne være en billig og enkel måte å sjekke om det er bensinfilter eller pumpe som er ødelagt. Rett og slett prøve bilen med startgass - starter den og går på startgass burde det jo være bensintilførselen som det er noe galt med. Noen som er uenige med denne ideen??

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav Henning » 26 jan 2013, 21:36

Starta bilen lett idag med startgass, gikk fint så lenge jeg holdt sprayboksen inne, døde med en gang jeg slapp. Går ut ifra at det er bensin filkteret eller pumpa som er gåen, skrur ut baksetet imorgen for å høre om det er bensinpumpa - man kan vel høre den enkelt derfra??

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Eirik
Innlegg: 469
Registrert: 26 aug 2012, 15:32
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav Eirik » 26 jan 2013, 23:20

Henning skrev:Starta bilen lett idag med startgass, gikk fint så lenge jeg holdt sprayboksen inne, døde med en gang jeg slapp. Går ut ifra at det er bensin filkteret eller pumpa som er gåen, skrur ut baksetet imorgen for å høre om det er bensinpumpa - man kan vel høre den enkelt derfra??

H


Skal gå greit å høre pumpa ja! Om noen andre slår på tenninga når du lytter ved pumpa, tror jeg ikke det kan være tvil :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

pål
Innlegg: 48
Registrert: 03 nov 2012, 19:11
Kontakt:

Re: 9-3 en døde på vei hjem.... Hjælp!

Legg innav pål » 27 jan 2013, 18:13

jeg pleier alltid å kjøre en ledning fra pluss polen og inn på sikringa , står vel i dekkslet..bensinpumpe....husker ikke nr...om det suser i tanken går går pumpa, om ikke...exit....kriseløsningen da kan være å kline til tanken med gummi klubbe,,,,hender pumpa starter da....kriseløsning altså, må byttes....det er ikke store jubben om man har bukk.


Gå tilbake til «NG900 (1994-1998) og OG9-3(1998-2002)»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest