9000 turbo 16 1985/86 mod

For alle diskusjoner vedrørende 9000
Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby Vidarhs » 18 Oct 2015, 18:45

Takk Morten! Var en fin tur! Bilen skal få seg en gjennomgang i vinter,mest småplukk. en uke før jeg overtok bilen,hadde det et ublitt møte med en brannhydrant i Sevilla,venstre bak.trenger ny baklampe+ litt oppretting,litt synd,bilen er hel og fin i platene ellers.hadde gjort seg med nye lamper,rund baut+ ny grill.får begynne å sanke.

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby Vidarhs » 30 Oct 2015, 13:04

Takk 900c-LPG og Mortens for entusiasmen! :D I dag skulle bilen igjen på norske skilt,samme regnr som i 1985.time hos biltillsynet i Drammen .Var på formøte hos de i forrige uke,fikk beskjed om å ta eu-kontroll,forsikre bilen,bestille skilt og viktigst,få tollet inn bilen.De ville også ha en erklæring fra første eier,på at han godtok at bilen ble gjenninført i norske kjøretøy register.Det ble gjort.Tok eu kontroll,fortalte at bilen skulle vises neste uke,da ble han svett,måtte være ekstra nøye da,sa han :( Da begynte jeg å svette.Ble 4 toere. feilmerka dekk,h istedenfor v merka.(viktig i Norge,cruiser jo ofte i over 210 km/t ) Ikke godkjent venstre baklys(sprekt og limt),parklys høre framme(knekt sokkel,pæra datt ut under eu,og lyste mer opp støtfanger.oljesøl nederst på blokka,etter ett litt sølete filterbytte av meg.Glemte å vaske,tørke reint.Bagateller,kjapt fiksa,så bilen har blank eu nå.Så møte med Drammen tollsted,begynte litt trått,var skjeldent biler ble ført ut av Norge,og i hvert fall tatt tilbake.de brukte et par dager på saksbehandlingen.Ble null avgifter på bilen!
de mente alt av avgifter alt var betalt en gang,godtok at bilen var gitt som gave.Hyggelige folk! hvis vrange,kunne de satt en verdi: for eksempel 20000.- + frakt 540 liter bensin,og krevd mva for dette + engangavgift.Men nei,greie folk!!
Veteranforsikring ok,så bare å vise bilen.når jeg kommer for å vise bilen,trenger jeg ikke det alikevel.bare å registrere.
Enkelt,bare en tur i parken! Første skranke, forsikring ikke i orden.ringer forsikringa,alt er greit,ligger inne hos vegvesen.no på personnr og regnr.skranke 2 samme gjentar seg,på fjerde forsøk,får jeg vegvesen-dama til å prate direkte med forsikrings-agentet. Nytter fa.. ikke :evil: Så bestemmer de seg for at jeg må søke vegvesen sør,om å søke om å få registrert inn bilen på særskilt grunnlag,da historikken opphører hos de i 1997/98.Minimum 3 ukers behandlingstid,takk for servicen! Fikk servert 7 forskjellige svar hos de,gjorde alt de ba om i første innstans,men nei! De oppfører seg greit og korrekt,men fikk en sterk følelse av at de ville lage trøbbel,vise hvem som har makta,dessverre.Burde skjønt det,alt hadde gått for smertefritt, så langt. :D fortsettelse følger!

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby Henning » 30 Oct 2015, 13:14

Dæven for en historie! ja når ting går får glatt venter det alltid noe vanskeli8g på slutten, har ikke noe god erfaring på imort av biler, det stopper ALLTID opp i en ellen annen skranke.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby Sigge » 05 Nov 2015, 22:59

Henning wrote: har ikke noe god erfaring på imort av biler, det stopper ALLTID opp i en ellen annen skranke.
Kan skrive under på dette ;)
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby Morten S. » 06 Nov 2015, 18:47

Noe så forferdelig kjedelig å havne opp hos slike vriompeiser. Nå har vi i GSV ikke lengre, så langt jeg vet, noen som sitter sentralt i Vegvesenet.
Tidligere satt ett medlem veldig sentralt, og var alltid til stor hjelp.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby Morten S. » 07 Nov 2015, 09:29


Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby Vidarhs » 07 Nov 2015, 10:58

Lekkert Morten! Leste om den,fint tilskudd til museet,står jo også en "ny" 85 modell i utstillinga.Det kommer til å fortsette å dukke opp slike perler,med visse mellomrom! Det finnes mye fint bortgjemt.
Prosjektet mitt er mer bruksbil stand.Har sendt inn søknad,og venter på svar,om noen uker.
Fikk litt dårlige vibber på trafikkstasjonen,men håper det snur.
Sto I skranken der med noen proffesjonelle bilimportører,Veldig å de var kompiser,Sønnen din spiller på gutter 14/15 år? Bra,og han er bare 13,du vi må ta en øl en dag? osv.
Sikkert ikke så farlig,men forskjells behandling er det okke som.
Får håpe det er likebehandling!

bigswede
Posts: 4
Joined: 27 Mar 2018, 22:07
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby bigswede » 04 Feb 2019, 17:43

900C-LPG wrote:Mest unik å finne er et eksemplar av årsmodel 1985, som ble produsert fra og med ±juli 1984. Hva er det som lager dem så unik, untatt fra at det er første årsmodel av SAABen 9000? Først og fremst framskjermene som ikke har blinklys mellom framhjulene og de fremste dørene. Dermed har framskjermene for årsmodel 1985 ingen hull for disse blinklysene. Da er det bakspoileren. På årsmodel 1985 er det montert en spoier som består av 3 deler. 1del på bakluken og to deler som er montert underlangs de bakreste sidenvinduene og som grenser til bakluken. Og da er det et detail, egentlig 4 detailer i interiøret som er unik for årsmodel 1985 av SAABen 9000 og det er "kartboksene" på undersiden av dørene. Fra og med årsmodel 1986 til og med årsmodel 1998 er de 100% plast på utsiden av disse 'kartboksene", ved årsmodel 1985 har de et slags stoff som ligner mest på gulvteppet og muligens er av samme slags stoff. ;)
Veldig morro lesning.
For mitt vedkommende dukket det opp en 85 9000 T16 som lyn fra klar himmel (okt18)
Den har nå stått i 10år, ubrukt. Med nyoverhalt turbo, i kjelleren på ett huggeri her i Haugesund (lager)
Den har rulla 129.000km.
Har nå bytta oljer og clutch, samt thermostat og slavesilynder (trokka clutchen rett i gulvet når jeg henta den)
Den er solgt ny i Sandnes og har chassinummer 3353. Den er bygget i Malmø. Sølvgrå Metalic, Rød Velour.

Jeg trenger det som er OVERHODE mulig å få tak i av deler, det være seg, lykter forran, lykter bak, kromlister og hjulbuelister. Aero-felger og orginale tåkelys, er KREMdeler jeg ønsker meg!
Mål: Eu-GK og skilter, brukes som sommerbil.

Kjenner jeg blir ydmyk av det dere har skrivd i denne tråden. (Har posta litt på FB)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby Morten S. » 06 Feb 2019, 17:59

Så innlegget ditt på FB. Legg gjerne ut bilder som viser mere av bilen.
Har noen få deler fra en 1990 modell. Bl.a. originalt høyt bremselys.

bigswede
Posts: 4
Joined: 27 Mar 2018, 22:07
Contact:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Postby bigswede » 06 Feb 2019, 23:45

Morten S. wrote:Så innlegget ditt på FB. Legg gjerne ut bilder som viser mere av bilen.
Har noen få deler fra en 1990 modell. Bl.a. originalt høyt bremselys.

Takk. Kommer mer.
Den var ikke helt i støtet her om dagen, fikk bytta tennplugger, da vokna den tvert.
Har en haug med deler i bestilling.

MEN

dører, jeg trenger begge på venstre side (rust i nederkant)
Å da, går dørene om hverandre fra 85 til 98?
Eller er det fysisk forskjell fra 93?

Da det ikke er så mange 9000 langs vegen, er det ikke lett å kunne alle detaljer i hode, når sammenligningsgrunnlaget er så veldig lite.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest