9000 turbo 16 1985/86 mod

For alle diskusjoner vedrørende 9000
Vidarhs
Innlegg: 265
Registrert: 11 des 2013, 19:48
Sted: Eidsfoss,vestfold
Kontakt:

9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav Vidarhs » 13 des 2014, 18:40

Hei! lurte på om noen kunne stille nysgjerrigheten min? Finnes det fortsatt hele/fine biler av de første årgangene? fullutstyrt med turbo ,manuelt gir osv,kan ikke huske å ha sett noen på fryktelig lenge.bra mix av saab/fiat og Lancia,gromme kjøremaskiner, som gikk godt.
er jo 30 år nå!
Takknemlig om noen har info!

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav Tore T » 13 des 2014, 21:44

Det finnes nok, men vil tro det er et stykke mellom riktig fine eks... Men enig med deg, Vidar... Saab 9000 er noe av de beste milslukerne som er bygget noensinne. Kjøreegenskaper og komfort på høyde med nye biler i dag i millionklassen !!
I mine øyne var overgangen fra 9000 til 9-5 et kraftig skritt i gal retning.
Så klart er jo en Turbo "grommest", men vanlige injection-biler er også riktige staselige å dra på langtur i... Ingen problem å cruise i høy hastighet på autobahn med dem heller !
Hadde en 95 mod 2,3i, den gikk sykt godt... Men de tidligste årgangene var vel ikke å få med den motoren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav Morten S. » 14 des 2014, 07:15

Kan ikke huske å sett noen til salgs i landet på aldri så lenge.
Det er en unggutt i Skien som har en rød talladega med den gamle fronten.

Ellers dukker det opp noen i Sverige i ny og ne.

Brukeravatar
900C-LPG
Innlegg: 2826
Registrert: 05 nov 2012, 06:35
Sted: Nederland
Kontakt:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav 900C-LPG » 14 des 2014, 10:41

Mest unik å finne er et eksemplar av årsmodel 1985, som ble produsert fra og med ±juli 1984. Hva er det som lager dem så unik, untatt fra at det er første årsmodel av SAABen 9000? Først og fremst framskjermene som ikke har blinklys mellom framhjulene og de fremste dørene. Dermed har framskjermene for årsmodel 1985 ingen hull for disse blinklysene. Da er det bakspoileren. På årsmodel 1985 er det montert en spoier som består av 3 deler. 1del på bakluken og to deler som er montert underlangs de bakreste sidenvinduene og som grenser til bakluken. Og da er det et detail, egentlig 4 detailer i interiøret som er unik for årsmodel 1985 av SAABen 9000 og det er "kartboksene" på undersiden av dørene. Fra og med årsmodel 1986 til og med årsmodel 1998 er de 100% plast på utsiden av disse 'kartboksene", ved årsmodel 1985 har de et slags stoff som ligner mest på gulvteppet og muligens er av samme slags stoff. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

Vidarhs
Innlegg: 265
Registrert: 11 des 2013, 19:48
Sted: Eidsfoss,vestfold
Kontakt:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav Vidarhs » 14 des 2014, 13:30

Begynner å kjenne suget etter tidlig 9000.søket starter!
Har hatt æren av å kappkjøre mot en,mellom asker og drammen i 1987,vi kjørte bmw 535m,dødt løp,selv om bmwen skulle være hakket sprekere på papiret.måtte bare si det.

Vidarhs
Innlegg: 265
Registrert: 11 des 2013, 19:48
Sted: Eidsfoss,vestfold
Kontakt:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav Vidarhs » 14 des 2014, 23:08

Hei igjen! tore T ,du har vært med på å inspirere meg!Kanskje vanskelig å tro.men 3 dager etter at jeg begynte å tenke i disse baner,hadde jeg middag med gode venner av mine avdøde foreldre,svogeren til en av disse kjøpte en ny 9000 turbo 16 i 1985,som han fortsatt har!Bilen gikk ca 10 år på veien i Norge,før han pensjonerte bilen.han valgte å ta bilen til Portugal,hvor foreldrene bodde fast.Pga tollbarrierer i Eu,tok han bilen til Skottland i ett år,hvor den fikk full gjennomgang,deretter Portugal.han hadde vurdert å bytte den til en moderne småbil flere ganger,så jeg tok kontakt etter ca 10 sek. shit,jeg kan overta bilen sensommer/høst 2015!! Bilen er fullspekka,koksgrå(han husket ikke lakkkode/navn) vinrødt interiør,manuell,og går fortsatt som ett spyd!Så hvis gud vil,blir det roadtripp på meg,og kompis geir(9000 expert)til høsten!!! :D
Skal prøve å tenke på andre ting innimellom,men blir ikke lett.de jeg spiste middag med brukte bilen i oktober,kjørte til sydspissen av Portugal,mente bilen var strøken,men vi får se.var så forfjamsa at jeg glemte å spørre om km stand osv.
men uansett eneiers norsk bil,som fortsatt går!Kommer tilbake med info

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav Morten S. » 14 des 2014, 23:15

Fantastisk spennende!

Vidarhs skrev:Hei igjen! tore T ,du har vært med på å inspirere meg!Kanskje vanskelig å tro.men 3 dager etter at jeg begynte å tenke i disse baner,hadde jeg middag med gode venner av mine avdøde foreldre,svogeren til en av disse kjøpte en ny 9000 turbo 16 i 1985,som han fortsatt har!Bilen gikk ca 10 år på veien i Norge,før han pensjonerte bilen.han valgte å ta bilen til Portugal,hvor foreldrene bodde fast.Pga tollbarrierer i Eu,tok han bilen til Skottland i ett år,hvor den fikk full gjennomgang,deretter Portugal.han hadde vurdert å bytte den til en moderne småbil flere ganger,så jeg tok kontakt etter ca 10 sek. shit,jeg kan overta bilen sensommer/høst 2015!! Bilen er fullspekka,koksgrå(han husket ikke lakkkode/navn) vinrødt interiør,manuell,og går fortsatt som ett spyd!Så hvis gud vil,blir det roadtripp på meg,og kompis geir(9000 expert)til høsten!!! :D
Skal prøve å tenke på andre ting innimellom,men blir ikke lett.de jeg spiste middag med brukte bilen i oktober,kjørte til sydspissen av Portugal,mente bilen var strøken,men vi får se.var så forfjamsa at jeg glemte å spørre om km stand osv.
men uansett eneiers norsk bil,som fortsatt går!Kommer tilbake med info

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav Tore T » 14 des 2014, 23:53

Dette var moro å lese Vidar !
Høres jo helt fantastisk ut!
Synd at vi må vente helt til høsten på fortsettelsen, men den som venter på noe godt... Osv :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Brukeravatar
99turbo
Innlegg: 230
Registrert: 18 nov 2012, 18:27
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav 99turbo » 15 des 2014, 00:17

Det er jo rett og slett en våt drøm som går i oppfyllelse :shock: Misunnelig? Jeg nei.... ikke i det hele tatt...... :lol:
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

Brukeravatar
900C-LPG
Innlegg: 2826
Registrert: 05 nov 2012, 06:35
Sted: Nederland
Kontakt:

Re: 9000 turbo 16 1985/86 mod

Legg innav 900C-LPG » 15 des 2014, 08:22

Vidarhs skrev:.................., koksgrå(han husket ikke lakkkode/navn) vinrødt interiør,...............
Da tenker jeg at denne SAABen 9000 er av årsmodel 1986 eller årsmodel 1987 (hvis den er semblert fra og med juli 1986) og det på grunn av kombinajonen av fargene på eksteriøret og interiøret. På årsmodel 1985 av SAABen var det mulig å få en farge på eksteriøret som man kunne kalle koksgrå og den fargen heter skiffer blå metallik og har koden 112B, men den fargen ble levert i kombinasjon med et interiør som enten var blå av farge eller beige, men ikke i kombinasjon med et rød interiør. Årsmodellene 1986 og 1987 av SAABen 9000 ble også levert med en farge som mann kunne kalle koksgrå og den fargen heter odoardo grå metallik 158G og den fargen kunne bli kombinert med et interiør som er rød farget. Hvis denne SAABen 9000 hvirkelig er av årsmodel 1985, da tenker jeg at den (minimalt 1 gang) er blitt omlakkert og at den oprinnelig var sort 170B, cochenille rød metallik 206G, sølv grå metallic 172H, cirrus hvit 153B eller rosa quartz metallic 129H. Har du bilder av SAABen 9000 og hvis du ser blinklys mellom framhjulene og de fremste dørene (1986 er første årsmodel av SAABene 90, 900 og 9000 disse ble montert) og hvis spoileren bak bare er monetert på bakluken og ikke har de 2 delene ved siden av de bakreste vinduene, da har men også en indukasjon om at bilen er av årsmodel 1986/1987. Det om diverse detailer på årsmodellene 1985/1986 er noe jeg i går hadde skrevet om. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997


Gå tilbake til «9000»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest