Motorhavari!!

For alle diskusjoner vedrørende 9000
Smikstugun
Posts: 6
Joined: 02 Nov 2012, 11:31
Contact:

Motorhavari!!

Postby Smikstugun » 17 Dec 2012, 15:55

Problemene jeg beskrev for 9.5'en var bare småtteri.....
Har nå motorhavari på 9000'en (så nå er det nok bare å forsere restaureringen av 96'an......)
Min forrige -89 mod 9000 kjørte jeg 500.000 km, og motoren gikk fortsatt uten noen som helst problem. Det var rusten som tok denne.
Nåværende -97 mod 9000 (2l CSE uten turbo) har bare gått ca 300.000, og motorhavari er i grunnen noe tull. Skjer bare ikke!

Bilen ble, etter at den nappet et par ganger og stoppet, fraktet til SAAB-verkstedet i Drammen, som etter start av motoren konstaterte "ulyd i nedre delen av motoren".
Jeg var ikke på verkstedet da de startet motoren, så jeg har ikke hørt denne lyden selv.
Har tenkt å åpne motoren og sjekke hva som er feil når varmen kommer tilbake.

Har noen noen teori om hva som er feil?
Det var ingen bankelyder eller mangel på olje forut for havariet. Tror ikke på rådelager o.l.
Det har imidlertid vært en "hylelyd" i motoren, spesielt i tiden etter start, dvs. kald motor.
Byttet både stramme- og vendehjul for reima uten at dette hjalp. Trodde derfor lyden kom fra vannpumpa.
Kan hylingen ha hatt noe med havariet å gjøre? Dvs. lagerfeil e.l. inne i motoren?
Jeg la spesielt merke til at det ikke var noen hyling på morgenen rett forut for havariet.....

Hva med oljepumpen? Er det lager eller drev her som kan hyle, og så ryke? (Oljelampe lyste ikke forut for havariet, så trykket var nok OK).
Hva med balanseaksler? Kjeder, strammere, lager, osv. Hender det at det er feil ved dette?
(Regner med at registerkjede er OK siden motoren starter).

Tror det lar seg gjøre å demontere skjoldet foran registerkjeden m/drev og kjeder til balanseakslene, og også evt reparere det som måtte være røket rett innenfor, - men går det an å trekke ut balanseakslene uten å løfte ut motoren? (Dersom bakre lager er defekt).

Har ingen erfaring med reparasjoner på disse motorene. De går som sagt "uendelig", - trodde jeg.

Smikstugun
Øistein Berg

gard
Posts: 9
Joined: 08 Nov 2012, 18:29
Contact:

Re: Motorhavari!!

Postby gard » 17 Dec 2012, 21:42

Jeg hadde en 900 1994 mod med 2,3l motor, den hadde en merkelig lyd som jeg trudde kom fra lagrene i dynamoen.
Helt til den begynte å lyse i oljetrykkslampe på tomgang når den var kjørt skikkelig varm.
Hadde ned bunnpanna for å sjekke sila men den var ren og pen.
Tok da ut motoren å det viste seg at fremmre bærelageret på veiva hadde blitt med rundt.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest