Page 1 of 2

Kutter ved pådrag

Posted: 10 Jun 2013, 06:54
by mknestang
Jeg har en 82 modell 900 som kutter ved pådrag. Særlig i oppoverbakker. Den kan gå helt fint helt til man kommer til en bakke å er nødt til å gi litt ekstra gass. Da kutter den og mister all motorkraft, når jeg slipper gassen igjen kommer den tilbake, men kutter igjen rimelig fort. Dette skjer også på flatmark, men ikke så ofte.

Det er byttet bensinpumpe, luftfilter, plugger, pluggledninger, renset bensintank/rør/forgasser, justert tenning

Er det noen som har anelse om hva dette kan skyldes?

Re: Kutter ved pådrag

Posted: 10 Jun 2013, 14:25
by 900C-LPG
Rørene som er kontrolert er det "bare" bensinrørene? Gjerne controler også alle slangene som regulerer vakuum og glem da også ikke vakuumet til defrosteranlegget og brenseservoen. Har du også kontrolert bensinnivået i forgasseren(e)? Er membranet i (begge) forgasseren(e) hele? Er eksosrørene
og eksospottene hele og blokerer de ikke invendig? Lykke til med å finne problemt og de fleste mulighetene til din problem er nå nevnt. ;)

Re: Kutter ved pådrag

Posted: 10 Jun 2013, 16:01
by mknestang
Rørene som er kontrollert er bensinrør ja. Hvordan sjekker jeg vakumrør da? Er det bare å se om de ser tette ut eller finnes det noe man kan gjøre? Bensin nivået i forgasseren vet jeg heller ikke hvordan man sjekker, jeg er ingen mekaniker for å si der mildt ;-)

Re: Kutter ved pådrag

Posted: 10 Jun 2013, 16:13
by 99turbo
Lurer på om ikke foregående svar om forgasseren gjalt oljenivået i forgasseren. Det sjekkes med å skru opp plastskruen som sitter på toppen av forgasseren og dra opp stempelet. Om nivået er for lavt vil bilen gå pent på tomgang, men trekke dårligere og dårligere ved belastning. Det første, enkleste og billigste er å sjekke/bytte om det er nok olje er forgassermembran. Når den blir for slapp eller får hull oppfører den seg også på samme måten. Skru opp de fire festeskruene på lokket på forgasseren og løft av toppen, da ser du med en gang hva det er snakk om :)

Re: Kutter ved pådrag

Posted: 10 Jun 2013, 16:15
by 900C-LPG
Vakumrørene kan mann kontrolere ved å ta dem av (pass på at du ikke brekker ender av plastkoblinger), da setter du foreksempel in een skrue eller et skrujern på den ene enden og suge på den andere siden. Kan du suge hva du vill og du suger luft så lenge du kan, da er røret ikke i orden. (Jada, det er også spesialverktøy som mann kunne bruke, menn de fleste privatpersoner har ikke dette redskapet.) Hvis andere menesker kan scanne bilder av hvordan mann kontrolerer bensinnivåvet i forgasseren(e) er det enkelere å legge ut hva jeg mener med det. (Hvordan jeg vet hva mann kunne kontrolere i slike tilfeller? Jeg har jobbet som bilmekaniker fra sommeren 1985 til enden av 2008 og jeg måtte stoppe med det fordi en skulder er slitt. Jeg har nå "ferie" fra den tiden (enden 2008) til dagen i dag og det kunne bare være sånn at den perioden blir (mye) lengre.) ;)

Re: Kutter ved pådrag

Posted: 10 Jun 2013, 16:16
by mknestang
Jeg hadde på olje i går. Membranen som satt der var fillete så den byttet jeg også. Går som aldrinfør påmtomgang men ikke i bakkene.

Re: Kutter ved pådrag

Posted: 11 Jun 2013, 20:59
by mknestang
Image

HVa med denne? Kan den være synderen? Ser at den plast delen som sitter på motoren er litt hullete.

Re: Kutter ved pådrag

Posted: 17 Jun 2013, 22:54
by Kjetil
Kan nok være plastproppen/gummiforingen på toppdekselet ja.
Jeg hadde akkuratt samme symptomer på en 90 jeg hadde for noen år siden, var litt romslig mellom gummiforing og plastnippel. Fikk tak i ny gummiforing (tror det var på Biltema), og bilen ble "som ny" :D

Re: Kutter ved pådrag

Posted: 19 Jun 2013, 19:59
by mknestang
Hvordan får man den ut? Regner med det er en fordel at jeg får den ut hel?

Re: Kutter ved pådrag

Posted: 19 Jun 2013, 20:08
by Hjelle
Er berre å nappe ut, men pass på; plastikken der kan være sprø.
Ellers, har du sjekka det fremre motorfestet? Kom på at eg har hatt ei lognandes problem sjølv, då var motorfestet framme gåent, motoren lyfta seg slik at rotoren tok i fordelarloket, og dermed dårlig kontakt der. Ta gjerne av fordelarloket og sjekk tilstanden på rotor/lok.