Kutter ved pådrag

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
mknestang
Innlegg: 11
Registrert: 10 jun 2013, 06:45
Kontakt:

Kutter ved pådrag

Legg innav mknestang » 10 jun 2013, 06:54

Jeg har en 82 modell 900 som kutter ved pådrag. Særlig i oppoverbakker. Den kan gå helt fint helt til man kommer til en bakke å er nødt til å gi litt ekstra gass. Da kutter den og mister all motorkraft, når jeg slipper gassen igjen kommer den tilbake, men kutter igjen rimelig fort. Dette skjer også på flatmark, men ikke så ofte.

Det er byttet bensinpumpe, luftfilter, plugger, pluggledninger, renset bensintank/rør/forgasser, justert tenning

Er det noen som har anelse om hva dette kan skyldes?

Brukeravatar
900C-LPG
Innlegg: 2831
Registrert: 05 nov 2012, 06:35
Sted: Nederland
Kontakt:

Re: Kutter ved pådrag

Legg innav 900C-LPG » 10 jun 2013, 14:25

Rørene som er kontrolert er det "bare" bensinrørene? Gjerne controler også alle slangene som regulerer vakuum og glem da også ikke vakuumet til defrosteranlegget og brenseservoen. Har du også kontrolert bensinnivået i forgasseren(e)? Er membranet i (begge) forgasseren(e) hele? Er eksosrørene
og eksospottene hele og blokerer de ikke invendig? Lykke til med å finne problemt og de fleste mulighetene til din problem er nå nevnt. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

mknestang
Innlegg: 11
Registrert: 10 jun 2013, 06:45
Kontakt:

Re: Kutter ved pådrag

Legg innav mknestang » 10 jun 2013, 16:01

Rørene som er kontrollert er bensinrør ja. Hvordan sjekker jeg vakumrør da? Er det bare å se om de ser tette ut eller finnes det noe man kan gjøre? Bensin nivået i forgasseren vet jeg heller ikke hvordan man sjekker, jeg er ingen mekaniker for å si der mildt ;-)

Brukeravatar
99turbo
Innlegg: 230
Registrert: 18 nov 2012, 18:27
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Re: Kutter ved pådrag

Legg innav 99turbo » 10 jun 2013, 16:13

Lurer på om ikke foregående svar om forgasseren gjalt oljenivået i forgasseren. Det sjekkes med å skru opp plastskruen som sitter på toppen av forgasseren og dra opp stempelet. Om nivået er for lavt vil bilen gå pent på tomgang, men trekke dårligere og dårligere ved belastning. Det første, enkleste og billigste er å sjekke/bytte om det er nok olje er forgassermembran. Når den blir for slapp eller får hull oppfører den seg også på samme måten. Skru opp de fire festeskruene på lokket på forgasseren og løft av toppen, da ser du med en gang hva det er snakk om :)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

Brukeravatar
900C-LPG
Innlegg: 2831
Registrert: 05 nov 2012, 06:35
Sted: Nederland
Kontakt:

Re: Kutter ved pådrag

Legg innav 900C-LPG » 10 jun 2013, 16:15

Vakumrørene kan mann kontrolere ved å ta dem av (pass på at du ikke brekker ender av plastkoblinger), da setter du foreksempel in een skrue eller et skrujern på den ene enden og suge på den andere siden. Kan du suge hva du vill og du suger luft så lenge du kan, da er røret ikke i orden. (Jada, det er også spesialverktøy som mann kunne bruke, menn de fleste privatpersoner har ikke dette redskapet.) Hvis andere menesker kan scanne bilder av hvordan mann kontrolerer bensinnivåvet i forgasseren(e) er det enkelere å legge ut hva jeg mener med det. (Hvordan jeg vet hva mann kunne kontrolere i slike tilfeller? Jeg har jobbet som bilmekaniker fra sommeren 1985 til enden av 2008 og jeg måtte stoppe med det fordi en skulder er slitt. Jeg har nå "ferie" fra den tiden (enden 2008) til dagen i dag og det kunne bare være sånn at den perioden blir (mye) lengre.) ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

mknestang
Innlegg: 11
Registrert: 10 jun 2013, 06:45
Kontakt:

Re: Kutter ved pådrag

Legg innav mknestang » 10 jun 2013, 16:16

Jeg hadde på olje i går. Membranen som satt der var fillete så den byttet jeg også. Går som aldrinfør påmtomgang men ikke i bakkene.

mknestang
Innlegg: 11
Registrert: 10 jun 2013, 06:45
Kontakt:

Re: Kutter ved pådrag

Legg innav mknestang » 11 jun 2013, 20:59

Bilde

HVa med denne? Kan den være synderen? Ser at den plast delen som sitter på motoren er litt hullete.

Brukeravatar
Kjetil
Innlegg: 562
Registrert: 29 okt 2012, 12:20
Sted: Vinterbro
Kontakt:

Re: Kutter ved pådrag

Legg innav Kjetil » 17 jun 2013, 22:54

Kan nok være plastproppen/gummiforingen på toppdekselet ja.
Jeg hadde akkuratt samme symptomer på en 90 jeg hadde for noen år siden, var litt romslig mellom gummiforing og plastnippel. Fikk tak i ny gummiforing (tror det var på Biltema), og bilen ble "som ny" :D
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

mknestang
Innlegg: 11
Registrert: 10 jun 2013, 06:45
Kontakt:

Re: Kutter ved pådrag

Legg innav mknestang » 19 jun 2013, 19:59

Hvordan får man den ut? Regner med det er en fordel at jeg får den ut hel?

Brukeravatar
Hjelle
Innlegg: 321
Registrert: 02 sep 2012, 11:05
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kutter ved pådrag

Legg innav Hjelle » 19 jun 2013, 20:08

Er berre å nappe ut, men pass på; plastikken der kan være sprø.
Ellers, har du sjekka det fremre motorfestet? Kom på at eg har hatt ei lognandes problem sjølv, då var motorfestet framme gåent, motoren lyfta seg slik at rotoren tok i fordelarloket, og dermed dårlig kontakt der. Ta gjerne av fordelarloket og sjekk tilstanden på rotor/lok.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den


Gå tilbake til «OG900 (1979-1993)»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest