Modellforskjeller på 900 1988-1993

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby Kjetil » 25 Apr 2013, 14:19

Hei
Hva er forskjellene på 900i 8V, 900 16V, 900S, 900 T16, 900 16V 2,1?
Da tenker jeg mest på forskjeller i bremser, fjærer, stabstag, drivaksler, hjullager ol., men nevn gjerne effekten også.

Bare lurer ;)


På SSK er det en fin oppsummering for 99, riktignok litt begrenset på det mer tekniske.http://saabklubben.se/saabfakta/saab-99/skillnader/
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby Morten S. » 25 Apr 2013, 16:26

Motor:

900i 8V 118 HK U/KAT og 110 HK med KAT
900 16V 128 HK
900S lett trykksturbo 16 V 145 HK
900 T16 175 HK U/ KAT og 160 HK med Kat. Aero med KAT hadde 175 HK.
900 16V 2,1 140 HK

Resten tørr jeg ikke uttale meg om sånn etter hukommelsen.

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby 900C-LPG » 25 Apr 2013, 17:47

Over eksakt utstyr p/modell begynner jeg ikke i det hele tatt, men de forskjellige typene SAAB som er levert er veldig divers og herunder en kort opsumming og jeg har summet op modellene fra 1988 til og med 1993, fordi topicstarteren spurte om disse modelårene.

"Basisutgavene" og 900c. *)
900 basisutgave, 8ventiler og 1 forgasser, 100HK, levert i Europa, med den gammele fronten og er levert som modelårene 1988 og 1989.
900 basisutgave, 8ventiler og bensininsprøyting, 118HK uten katalysator og 110HK med katalysator, i noen land i Europa og U.S.A. og levert som modelårene 1988, 1989 og 1990 i Europa, 1988 i U.S.A.
900 basisutgave, 16ventiler og bensininsprøyting, 136HK uten katalysator og 128HK med katalysator, i Noen land i Europa og U.S.A. og levert som modelårene 1989 og 1990 i U.S.A. og Europa.
900 basisutgave, 2.1liter, 16ventiler og bensininsprøyting, 145 HK, i U.S.A. og levert som modelårene 1991, 1992, 1993.
900c, 8ventiler og 1 forgasser, 100HK, levert i Europa og med den nye fornten og levert som modelårene 1988 og 1989 i Europa og som modelår 1990 i Finland.

"Luksusutgavene".
900i, 8ventiler og bensininsprøyting, 118HK uten katalysator og 110HK med katalysator, levert som modelårene 1988, 1989, 1990 og levert i Europa og Austalia + Nw. Zeeland.
900i, 16Ventiler og bensininsprøyting, 136HK uten katalysator og 128HK med katalysator, levert som modelårene 1988 til og med 1994 (cabriolet) og levert i de fleste/alle landene SAAB ble levert.
900S, 16ventiler og bensininsprøyting, 128HK med katalysator og levert som modelårene 1988, 1989 og 1990 i U.S.A.
900i, 2.1liter, 16ventiler og bensininsprøyting, 145HK, levert i de fleste/alle landen hvor SAAB ble Solgt, untat de britiske øyene og levert som modelårene 1991, 1992, 1993 og 1994 (cabriolet).
900S, 2.1liter, 16ventiler og bensininsprøyting, 145HK, levert som modelårene 1991, 1992, 1993 og 1994 (cabriolet) og levert i U.S.A.
900 Turbo, 8ventiler, bensininsprøyting, turbocompressor og intercooler, 155HK uten katalysator og 145HK med katalysator, levert som modelårene 1988, 1989 og 1990 og solgt i de fleste/alle landen hvor SAAB ble levert.
900S, 16ventiler, bensininsprøyting og turbocompressor, 145HK, levert som modelårene 1990, 1991, 1992, 1993 og 1994 (cabriolet), leverti Europa og i Italia heter denne utgaven E(co)P(ower).
900 Turbo, 16ventiler, bensininsprøyting, turbocompressor og intercooler, 175HK uten katalysator og 160HK med katalysator og levert som modelårene 1988 til og med 1994 (cabriolet) og lvert i de fleste/alle landene SAAB ble levert.
900 Turbo, 16ventiler, bensininsprøyting, turbocompressor og inetercooler, 185HK, levert i de fleste/alle landene hvor SAAB ble levert.

I Australia og New Zeeland det er også levert SAABer 900EMS og GLE som modelårene 1988, 1989 og 1990 og SAAB 900 EMS som modelår 1991. Modelårene 1988 til og med 1990 er forsynt av 2.0liter motoren med 16ventiler og bensininsprøyting, med 128HK og SAABen 900EMs av modelåret 1991 er forsynt av 2.1liter motoren med 16 ventiler og bensininsprøyting, med 145HK.

Basisutgavene og 900c. *)
Har en basisutrustning og kjennemerker seg med klar glass i vinduene, krom lister og dørhåndtak på utsiden, ingen turteller (untatt utgavene med en 16ventiler motor) ikke styreservo som stanardutrusting (untatt utgavene met en 16ventiler motor). Stureservo er ofte monter som ekstrautstyr.

"Luksusutgavene".
Har brunfarget glass i vinduene, sorte lister og dørhåndtak på utsiden, turteller, styreservo og centrallås.
Avhengi av motor/markedet/ekstrautsyr (fabrikksmonter) kan mann også elektriske vinduer, elektriske speil, lettmetal felger, sportchassis airkonditioning og noen ekstra detiler mer.

Hvor jeg skrev U.S.A. er ofte også for Canada.

Det går for langt å nevne mer forskjeller, fordi det også er levert forskjellige "Special Editions", som Red Arow i Nederland, 2.1i16v Aero i Australtia, 2.0i16V Aero i Belgia, Racer i Belgia, Yacht Edition i Frankrike, Monte Carlo, Sprintime In Sweden, GT, Carlsson, Commemorative Edition, Ruby Editon og mange flere "Special Editions".
For dem som ville se flere kunne se: http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_900 .
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby Kjetil » 25 Apr 2013, 21:09

Takk for mye fakta, dette burde "noen" systematisere (jeg liker tabeller ;) ).

Men så var det forskjell i bremser, understell ol.? Det gir ikke Wikipedia noe godt svar på heller.
Kanskje det beste er å bla i delekataloger for å få oversikten, selv om jeg nok ikke får alle svar der heller.
Noen som vet f.eks. hvordan bremser er dimensjonert på en Griffin 2,1http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40471508 i forhold til 900 S eller T 16V?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby Hjelle » 25 Apr 2013, 22:05

Bremsene er vel ellers like på alle når det gjeld so nye bilar. Dei seinare 900i har stabstag og gassdemparar, det fikk dei om M92 om eg ikkje huskar feil. Ellers er det jo åpenbare forskjellar som eksos på bilar med turbo og dei utan, samt at etter M90 er T16 levert med både Bosch LH og Lucas CU14. Fulltrykkarar med Lucas har foressten ei effekt på 175hk, sjølv med kat. Primærdreva er også ulike alt etter motoralternativ, vanligvis har 2.0i 5-ar primær, 2.1i samt 900S 6-ar, og T16 7-ar. Enkelte M90 T16 har også 8-ar, som er den som gir lavast turtal. T16 har større kløtsj etter M90, 220mm mot 215mm på tidligare årsmodellar og 900i opp til M93/94(cab).
Drivakslingar og hjullager er likt på alle. Akslingane skil seg vel på om du har automat eller manuell kasse.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby Kjetil » 26 Apr 2013, 07:23

:) Takk for mye nyttig info!

:?: Og da dukker det opp flere spørsmål:

Har 900 stabstag både foran og bak når de først har stabstag?

Er bremsene på disse årsmodellene like med bremsene på tilsvarende årsmodeller av 9000?

Hvorfor ble 2,1 motoren produsert bare en kort periode? Det var vel ikke en dårlig motor!

Mener å ha lest at 2,1 toppen er populær å sette på 2,0 Turbo, hvorfor? Er det bare "bolt on"?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby Hjelle » 26 Apr 2013, 10:09

Jepp, har stabstag både framme og bak.
900 M88-M93 har same bremsene som 9000T M85-M87, samt 9000i M85-M89. Å montere bremser ifrå nyare 9000 skal også være mulig utan større inngrep. En må du bytte kaliperen også, skivene er tjukkare og kalipperen kraftigare på nyare 9000, men diameteren på skiva er lik.
Kvifor 2.1 vart levert berre ei kort peiode kan vel greiast oppsumerast med at den ikkje kom tidligare... Den kom på M92, men den har jo eit visst slektskap med B234-motoren som kom M91 på 9000. Det var vel også prøvd med turbo på 2.1-motoren, men det vart visstnok ikkje holdbart nok. 2.1 literen har same topp som 2.3-longmotor, og det er som du seier bolt-on på 2-literen. Grunnen til at det er populært er jo innlysane, då slepp en porte en originaltopp. Gjer en dette må en også bytte til innsug frå en 2.1, då overgongen mellom topp og innsug er ugunstig. 2.0-innsuget kan sjølvsagt bearbeidast litt, men originalt er jo originalt...
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby Kjetil » 26 Apr 2013, 14:00

Takk for utførlig informasjon Hjelle!

Har kjøpt meg 99, og da kommer tankene om........... 8-)
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby Hjelle » 26 Apr 2013, 19:52

Er ikkje so veldig omfattande krav for å få en '83 godkjent med T16 på Biltilsynet, det eg kjem på i farta er: Bilstein, Boge eller Sachs gasstøtdemparar, SAAB original bremsebelegg, 185/65 eller 195/60 VR 15 dekk på 5,5" felg samt komplett bakaksling ifrå 900.
Men er andre her på forumet som har gjordt same ombygginga, og sikkert kan svare nærmare og evt korrigere meg ;)
Ellers er det jo ei problemstilling av meir praktisk art som må løysast, når en byttar til innsprut må en jo ha ei anna bensinpumpe. Det enklaste er jo å bytte til tank ifrå en 99 med innsprut med det er jo en ting som ikkje er dusinvare...
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Modellforskjeller på 900 1988-1993

Postby Kjetil » 26 Apr 2013, 21:59

Jeg har bygd om til innsprut på en 90 for noen år siden, og der var det bare å flytte bensintanken rett over. Nå er jo 90 en 900 fra ca midten å bakover så det er ikke så rart at den passer. Kanskje det er like enkelt på sen 99 :?:
Vet at noen har varmet bensintanken med varmluftspistol for å få den til å passe på 70-talls 99, men da bør man nok være litt forsiktig!

Har Generellt inntyg fra SAAB-SCANIA som forteller hvilke effektøkninger som godkjennes og hvilke forutsetninger som gjelder. Biltilsynet godtar dette inntyget.
For 99/900 er det 132Kw(180 Hk) og 314 Nm som er max.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest