Motor/gear 900 classic

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
Ragnar
Posts: 35
Joined: 16 Dec 2012, 23:42
Contact:

Motor/gear 900 classic

Postby Ragnar » 17 Mar 2013, 11:37

Har en saab 90 som bare ble levert med forgasser(tror jeg)
Har lekt med tanken om å sette inn motor/gear fra en 900- 93 mod og den har jo innsprøytning,
Har ikke lyst til å flytte over hele innsprøytningen fra den ene til den andre (mye jobb)
Er det noen som vet om det fins forgasser/ innsug til 900 16v motoren?
Ble disse motorene levert med dette orginalt?

R

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Motor/gear 900 classic

Postby 99turbo » 17 Mar 2013, 13:26

90 ble ikke levert med innsprøytning nei. 2,1 ble ike levert med forgasser nei. Innsuget passer vel fysisk fra de fleste på 2,1 toppen også, men er vel kanskje forskjell på noe kanaler. Det brukes jo 2,1 innsug andre vegen, på 2,0 t motorer. Men det må jo i så fall vel bygges adapter til forgasser, og trolig noe annet enn original forgasseren ettersom den kanskje ikke vil levere nok. Er nok endel mer styr enn å bare slippe 2,1 motor nedi, skru på original forgasser, starte og ha mer hk ja.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

Ragnar
Posts: 35
Joined: 16 Dec 2012, 23:42
Contact:

Re: Motor/gear 900 classic

Postby Ragnar » 17 Mar 2013, 16:27

Ser helt bort fra 2,1 motoren som kom først i 1991. Det må i så fall være på 2,0-16v motoren som kom i 1985 på 9000 og senere også på 900.Den billigste versonen av den kunne muligens ha forgasser???! Man kan jo sansynligvis se bort fra at inns manifoilen på 8v motoren passer.

R

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Motor/gear 900 classic

Postby Hjelle » 17 Mar 2013, 16:36

En fikk 2.0i heilt fram til 1993 også.
16v motoren hadde aldri forgassar originalt.

Skal en sette inn en innsprutmotor i 90 må en vel også gjere noko med bensintank/bensinpumpe...
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Motor/gear 900 classic

Postby Kjetil » 17 Mar 2013, 22:22

For noen år siden eide jeg en 90 med sliten forgasser. Var så heldig å få en 900i nesten gratis så da ble det et lite ombyggingsprosjekt.
I store trekk måtte jeg bytte/bygge om:
-Innsugningsmanifold med dyser og luftmengdemåler.
-oppvarmingsregulator, termobryter og noen andre deler jeg ikke husker hva heter.
-bensintank med innebygd bensinpumpe (passet rett inn).
-bensinslange og returslange til tanken.
-ledningsnett. Kombinerte elskjema fra 90 og 900. Det var plass i den originale sikringsboksen til nødvendige releer og sikringer, så alt så ryddig og pent ut.

Nå er vel innspøytningssystemet jeg brukte det som kalles Bosch K jetronic og det som er på 16V det nyere og effektivere(?) som kalles LH jetronic, som også er litt mere avansert.
Hvis du har en hel donorbil og god tid til å demontere gjør det hele konverteringen litt enklere. Det som er viktig er å lokalisere sensorer som ikke sitter på/i selve motoren og elektronikkbokser. Et koblingsskjema og en kjentmann på 16V vil være til stor hjelp. Så blir utfordringen å koble alt riktig til det originale el anlegget på 90n.

Selv ville jeg uten tvil gått for komplett 16V motor med tilhørende innsprøytning. Pålitelig motor med relativt god brennstofføkonomi.
Ser at det ikke er uvanlig å bytte til 16V turbo i 99, og det blir noe av de samme utfordringene som må løses.

Samtidig kan du jo også bytte over forstilling og bakaksel og få bedre bremser og håndbrekk bak, og kanskje ABS :D
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest