Vannlekkasje - mye vann i kupeen - hjelp!

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
Kirenaj
Posts: 1
Joined: 02 Aug 2017, 13:52
Contact:

Vannlekkasje - mye vann i kupeen - hjelp!

Postby Kirenaj » 02 Aug 2017, 14:22

Hei. Jeg har en Saab 900i (4-dørs sedan) 1993-modell, kjøpt i fjor høst. Har vært godt fornøyd med bilen til nå (bruker den bare som kosebil i sommerhalvåret), men nå har den plutselig begynt å lekke vann inn i kupeen, slik at det blir klissvått (dammer) under gulvteppene på passasjersiden av bilen (fra forkanten av fotbrønnen i forsetet og bak til under sitteputen i baksetet). Som følge av dette har det også begynt å lukte helt "råttent" i bilen. Det ser ut til at det kommer inn vann både når bilen står parkert (når det regner) og under kjøring i regn. Jeg tørket opp dammene i går kveld, men etter en natt med noen regnbyger var dammene tilbake.

Jeg fikk bilen tilbake fra Tectyl-behandling sist uke, og det var noen dager etter dette jeg merket at det er vann i kupeen (etter at bilen hadde stått parkert ute noen netter). Var innom Tectyl-verkstedet i dag for å sjekke at det ikke er tette dreneringshull som følge av Tectyl-behandlingen, men de fant ikke noe galt. De ba meg prøve å sjekke dørlister m.m. Jeg har prøvd å gå over dørlister, dreneringshull under panseret m.m. men foreløpig ikke funnet ut noe som helst.

Har noen her på forumet har erfaring med tilsvarende problem eller tips om hva jeg bør gjøre?

Slik bilen er nå, er det bare å parkere den i garasje, få tørket ut vannet/fuktigheten, og ikke bruke bilen. Her på Vestlandet hvor jeg bor, kan man ikke ha bil som er avhengig av sol/oppholdsvær.....

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Vannlekkasje - mye vann i kupeen - hjelp!

Postby Hjelle » 03 Aug 2017, 21:19

Soltak på den eller? I fall kan det vere smart å sjekke dreneringa til dette. Ellers Er eit klassisk triks når det gjeld lekasjer å ligge inne i bilen å få nokon til å spyle på den med hageslange slik at en kan danne seg ei oppfattning kvar vatnet kjem inn.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Vannlekkasje - mye vann i kupeen - hjelp!

Postby 900C-LPG » 04 Aug 2017, 07:27

Helt enig med Hjelle. Hvis du begynner med en hageslange, begyn fra nedsiden av SAABen og gå stadig oppover. Gjør det gjerne hvis det er mørkt eller, hvis det er mulig, i en mørk garasje, la en annen person bruke hageslangen og bruk en lommelykt. Med å gjøre det her viss det er mørkt, gjør det bare lettere fordi du da kan konsertrere deg på den delen av SAABen du kontrolerer og dermed har du bedre oversikt over det hva du har kontrolert. Kort sagt: Gjør oppsporingen hvis det er mørkt > La en annen person håndtere hageslangen > Begynn med hageslangen fra nedsiden og oppover. Lykke til med å finne hvor din SAAB har vannlekasje og med reparasjonen. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Vannlekkasje - mye vann i kupeen - hjelp!

Postby 900C-LPG » 05 Sep 2017, 20:26

Hvordan står det til med vannlekasjen? :roll: ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

BmOnline
Posts: 1
Joined: 14 Sep 2019, 07:20
Contact:

Re: Vannlekkasje - mye vann i kupeen - hjelp!

Postby BmOnline » 14 Sep 2019, 07:25

Det er mulig det kommer inn vann via luft inntaket i panseret. Så rennner det inn i kupeen via filterboksen under panseret og torpedoveggen.

Har du ei gummimatte framme på passasjersiden, så vil du kunne se at det er vann på matta etter et regnskyll. Du stopper problemet med å undersøke om dreneringen i kupefilter-boksen er gått tett.

MVh

Bjørgulf


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest