Kjøpstips
Posted: 06 Jul 2017, 11:58
Hei dere,
Er snart på Saab-jakt. Jeg har delvis vokst opp i en 900 GL (84), og selv eid en GLs (83), og nå begynner savnet (saabnet!) å melde seg.
Jeg kan lite om mekking og vil gjerne ha så få uforutsette og dyre problemer som mulig, da jeg høyst sannsynlig må ha bilen på verksted for å få noe fikset med mindre det er helt basale greier jeg kan løse med eBay, skrutrekker og WD-40.
Spørsmålet er da: Hva slags 900 bør jeg se etter, og hva bør jeg legge mest vekt på for å få en bil med potensielt minst mulig trøbbel?
Det jeg VET at jeg vil ha er combi-coupé med manuelt gir. Ellers er det helt åpent.
Når det gjelder driftssikkerhet:
[*]Er forgasser bedre enn innsprøyting? Kan for eksempel sen årsmodell av 900c være lurt?
[*]Er sen modell av pre-facelift (1986) bedre eller verre enn sen modell av facelift (91-93)? Sistnevnte har vel både f.eks. ABS og kollisjonsputer som kan gå i stykker og gi stryk på EU-kontroll, men vet ikke hvor driftssikre disse systemene er og om det er dyrt/vanskelig å fikse på
[*]Er det verdt det å gå for Turbo? Jeg kjører ikke fort, men liker at det står turbo på bilen. Vet ikke om det er verdt det, sånn pålitelighetsmessig?
[*]Bør jeg unngå ekstrautstyr som el.vinduer, soltak, AC?
[*]Noen girkasser/motorer som er bedre/verre enn andre?
[*]Bør jeg unngå høy km.stand, eller er vedlikeholdshistorikken viktigere? Er f.eks. 300 000 km akseptabelt?
Alle andre tips mottas med stor takk
Er snart på Saab-jakt. Jeg har delvis vokst opp i en 900 GL (84), og selv eid en GLs (83), og nå begynner savnet (saabnet!) å melde seg.
Jeg kan lite om mekking og vil gjerne ha så få uforutsette og dyre problemer som mulig, da jeg høyst sannsynlig må ha bilen på verksted for å få noe fikset med mindre det er helt basale greier jeg kan løse med eBay, skrutrekker og WD-40.
Spørsmålet er da: Hva slags 900 bør jeg se etter, og hva bør jeg legge mest vekt på for å få en bil med potensielt minst mulig trøbbel?
Det jeg VET at jeg vil ha er combi-coupé med manuelt gir. Ellers er det helt åpent.
Når det gjelder driftssikkerhet:
[*]Er forgasser bedre enn innsprøyting? Kan for eksempel sen årsmodell av 900c være lurt?
[*]Er sen modell av pre-facelift (1986) bedre eller verre enn sen modell av facelift (91-93)? Sistnevnte har vel både f.eks. ABS og kollisjonsputer som kan gå i stykker og gi stryk på EU-kontroll, men vet ikke hvor driftssikre disse systemene er og om det er dyrt/vanskelig å fikse på
[*]Er det verdt det å gå for Turbo? Jeg kjører ikke fort, men liker at det står turbo på bilen. Vet ikke om det er verdt det, sånn pålitelighetsmessig?
[*]Bør jeg unngå ekstrautstyr som el.vinduer, soltak, AC?
[*]Noen girkasser/motorer som er bedre/verre enn andre?
[*]Bør jeg unngå høy km.stand, eller er vedlikeholdshistorikken viktigere? Er f.eks. 300 000 km akseptabelt?
Alle andre tips mottas med stor takk