Kjøpstips

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
benjadin
Posts: 1
Joined: 06 Jul 2017, 11:44
Contact:

Kjøpstips

Postby benjadin » 06 Jul 2017, 11:58

Hei dere,

Er snart på Saab-jakt. Jeg har delvis vokst opp i en 900 GL (84), og selv eid en GLs (83), og nå begynner savnet (saabnet!) å melde seg.

Jeg kan lite om mekking og vil gjerne ha så få uforutsette og dyre problemer som mulig, da jeg høyst sannsynlig må ha bilen på verksted for å få noe fikset med mindre det er helt basale greier jeg kan løse med eBay, skrutrekker og WD-40.

Spørsmålet er da: Hva slags 900 bør jeg se etter, og hva bør jeg legge mest vekt på for å få en bil med potensielt minst mulig trøbbel?

Det jeg VET at jeg vil ha er combi-coupé med manuelt gir. Ellers er det helt åpent.

Når det gjelder driftssikkerhet:
[*]Er forgasser bedre enn innsprøyting? Kan for eksempel sen årsmodell av 900c være lurt?
[*]Er sen modell av pre-facelift (1986) bedre eller verre enn sen modell av facelift (91-93)? Sistnevnte har vel både f.eks. ABS og kollisjonsputer som kan gå i stykker og gi stryk på EU-kontroll, men vet ikke hvor driftssikre disse systemene er og om det er dyrt/vanskelig å fikse på
[*]Er det verdt det å gå for Turbo? Jeg kjører ikke fort, men liker at det står turbo på bilen. Vet ikke om det er verdt det, sånn pålitelighetsmessig?
[*]Bør jeg unngå ekstrautstyr som el.vinduer, soltak, AC?
[*]Noen girkasser/motorer som er bedre/verre enn andre?
[*]Bør jeg unngå høy km.stand, eller er vedlikeholdshistorikken viktigere? Er f.eks. 300 000 km akseptabelt?

Alle andre tips mottas med stor takk :)

Jorgen
Posts: 47
Joined: 09 Nov 2012, 02:18
Location: Drammen
Contact:

Re: Kjøpstips

Postby Jorgen » 15 Jul 2017, 07:55

Hei!

Kult at du vurderer 900! Det er en morsom bil som ikke er så ofte å se lenger. Jeg har vokst opp i alle mulige typer Saaber, og har eid 900 selv siden 2010, akkurat nå en 900 turbo 88-modell. Til spørsmålene dine:

- Har selv bare erfaring med innsprøytning, men generelt er jo dette en mer moderne konstruksjon enn forgasser med relativt få feil. Jeg har aldri hatt problemer med dette systemet på noen av bilene jeg har eid. Når det er sagt er jo forgasser også en ganske enkel konstruksjon som har relativt få feilkilder, rent bortsett fra pakninger og innstillinger.
- Du har et poeng når det gjelder færre muligheter for feil når det er mindre utstyr. Spesielt ABS-systemet har en del feil med akkumulatorer som blir gamle og dårlige, og tilgangen på nye er ikke all verden. Sånn sett er en bil uten ABS enklere å holde. Bilene før faceliften har også håndbrekket foran, en ganske sårbar konstruksjon med en del feil med at bremser henger o.l. Sånn sett kan en modell med håndbrekket bak, men uten ABS kanskje være en god idé. Da snakker vi 88-90, om jeg ikke tar helt feil.
- Turbo er gøy og pålitelig, men det er flere deler som øker sjansen for problemer. Jeg har ikke hatt noen problemer med min. Et alternativ kan være 2.1-literen som gir godt drag uten turbo.
- Ekstrautstyr er også gøy! Soltak kan lekke og og el-vinduer kan være trege, men noe gammelluksus er koselig. Mange av bilene som er igjen har nettopp slikt utstyr fordi de enklere modellene ofte går på skroten først. Jeg har AC på min som fungerer, men jeg har byttet ut omtrent alle komponentene. Får du et system som virker er dette relativt sjeldent. Men det er behagelig, da.
- Det har vært flere oppgraderingen av girkassene opp gjennom, en i 91 (om jeg husker riktig) der flere lager ble forbedret og forsterket. Kassene er ikke disse bilenes sterkeste side, men generelt er de pålitelige om de kjøres riktig, og spesielt om det er turboløs bil. Da er slitasjen mindre. Motorene er svært pålitelige med få feil og kan gå svært langt.
- Lav km-stand er en god indikasjon på bilens fysiske alder, men det begynner å bli få som har det man kan kalle lav km-stand. Min har rundt 300 000 og går fint, og mange av dem går mye lenger. Finner du en under 200 000 kan du regne det som kort.

Hvis du skal ha en bil som er pålitelig og skal koste minst mulig å holde, lønner deg seg (ikke så rart kanskje) å kjøpe et eksemplar som er i øvre prissjikt. Generelt koster det mer å reparere enn å kjøpe nye dyrere i utgangspunktet når du ikke skal gjøre noe selv. Mange av disse har rustproblemer og har levd et hardt bruksbilliv. Rust er dyrt å sveise på verksted. Deletilgangen er dog fortsatt god og det er mye kunnskap om disse bilene både i diverse forum og blant mange verksteder fremdeles.

Lykke til!
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Kjøpstips

Postby Morten S. » 15 Jul 2017, 20:55

Hei.
Jeg har hatt utallige 900 gjennom årene. Kan slutte meg til det Jorgen skriver.
Jo mindre elektrisk/elektronisk utstyr jo færre feilkilder.
Biler med airbag styrer jeg unna. Har hatt problemer med dette på flere biler.
Liker 2.1 literen godt. Dette er en motor med godt bunndrag.
Ellers er en av de beste jeg har hatt en 1992 lettrykksturbo med automat.

Lykke til med letingen!
En tur til broderlandet kan jo også være ett tips


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest