Page 1 of 2

Skraping i gir

Posted: 13 Aug 2015, 14:54
by Jorgen
Hei, jeg har fått skiftet klutsj og slavecylinder på verksted som følge av skraping i gir og lyd i utløserlager. De sleit fælt med bilen (frittstående verksted, endte opp med å låne dem verktøy og bok for å hjelpe dem), og da de var ferdige var skrapingen fortsatt der. Har skiftet hovedsylinder selv etterpå for å utelukke, og nå er jeg tom for ideer.

Bilen skraper i flere gir når man girer nedover, og i 4. gir når man girer oppover. 4. gir er også vanskelig å få i når bilen er avskrudd.

Noen som har noen ideer?

Re: Skraping i gir

Posted: 13 Aug 2015, 14:57
by Jorgen
Det er forøvrig en og900, '93-modell.

Re: Skraping i gir

Posted: 13 Aug 2015, 15:27
by Ingvarjg
Synkringer sikkert, men ta et oljeskift på kassa før du gir den opp. Olja tappes ved å ta av lokket bak på diffhuset.

Re: Skraping i gir

Posted: 13 Aug 2015, 16:17
by Jorgen
Ok, skal i hvert fall prøve et oljeskift. Det har neppe vært gjort siden bilen var ny.

Er dette noe som kan dukke opp plutselig? Har ikke merket noe i noe gir før det skjedde ganske brått på alle sammen.

Re: Skraping i gir

Posted: 13 Aug 2015, 16:36
by Ingvarjg
Synken på disse kassene er et trist kapittel, og har du fått et fjær på avveie på kan den sette seg mellom to tenner og gi fullt havari. Det kan lønne seg å tilpasse turtallet før neste gir legges inn ved å mellomgasse, og bruke god nok tid. Det sliter minst på synkringene.

Re: Skraping i gir

Posted: 13 Aug 2015, 17:23
by Jorgen
Da ser det nok ut til at det går mot slutten for denne. Den går kun korte distanser nå, så det kan kanskje vare en liten stund til. Prøver uansett oljeskift. Men takk for tips uansett!

Re: Skraping i gir

Posted: 13 Aug 2015, 18:42
by Tore T
Høres ut som clutchen ikke frir ut skikkelig...?
Slik jeg oppfatter deg, kom skrapingen og girproblemene samtidig, og før du byttet clutch og slavesylinder?
I såfall er det kanskje lurt å sjekke mastersylinderen også... Kanskje den av en eller annen grunn gir for lite væskevolum til at clutchen løser helt ut ?
I såfall burde jo pedalen ta helt i bunn.... Hmmm...

Re: Skraping i gir

Posted: 13 Aug 2015, 21:52
by Jorgen
Det er selvfølgelig også mulig, men jeg har byttet ut hovedsylinderen også. Systemet er tett uten synlige lekkasjer, og jeg har luftet med trykk. Om klutsjen ikke løser ut skikkelig, er det noen måte å sjekke dette på?

Re: Skraping i gir

Posted: 14 Aug 2015, 06:45
by Ingvarjg
Hvis du med bilen i ro, på flatt og slett underlag (asfalt) kan holde clutchen inne og dytte girspaken mot første gir (uten å sette den helt i gir) og se at bilen såvidt kryper framover, så kjører den på synkroniseringen. Da løser ikke clutchen skikkelig ut.

Re: Skraping i gir

Posted: 16 Aug 2015, 20:55
by HansWF
På ett par 900 med høy km stand som jeg har hatt, har det blitt ett ovalt hull der hvor hovedsylinderen er festet til clutchpedalen. Dette kan gjøre at clutchen bare frir ut halvveis.