Skraping i gir

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
Jorgen
Innlegg: 47
Registrert: 09 nov 2012, 02:18
Sted: Drammen
Kontakt:

Skraping i gir

Legg innav Jorgen » 13 aug 2015, 14:54

Hei, jeg har fått skiftet klutsj og slavecylinder på verksted som følge av skraping i gir og lyd i utløserlager. De sleit fælt med bilen (frittstående verksted, endte opp med å låne dem verktøy og bok for å hjelpe dem), og da de var ferdige var skrapingen fortsatt der. Har skiftet hovedsylinder selv etterpå for å utelukke, og nå er jeg tom for ideer.

Bilen skraper i flere gir når man girer nedover, og i 4. gir når man girer oppover. 4. gir er også vanskelig å få i når bilen er avskrudd.

Noen som har noen ideer?
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

Jorgen
Innlegg: 47
Registrert: 09 nov 2012, 02:18
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Skraping i gir

Legg innav Jorgen » 13 aug 2015, 14:57

Det er forøvrig en og900, '93-modell.
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

Ingvarjg
Innlegg: 88
Registrert: 03 des 2014, 09:32
Kontakt:

Re: Skraping i gir

Legg innav Ingvarjg » 13 aug 2015, 15:27

Synkringer sikkert, men ta et oljeskift på kassa før du gir den opp. Olja tappes ved å ta av lokket bak på diffhuset.

Jorgen
Innlegg: 47
Registrert: 09 nov 2012, 02:18
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Skraping i gir

Legg innav Jorgen » 13 aug 2015, 16:17

Ok, skal i hvert fall prøve et oljeskift. Det har neppe vært gjort siden bilen var ny.

Er dette noe som kan dukke opp plutselig? Har ikke merket noe i noe gir før det skjedde ganske brått på alle sammen.
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

Ingvarjg
Innlegg: 88
Registrert: 03 des 2014, 09:32
Kontakt:

Re: Skraping i gir

Legg innav Ingvarjg » 13 aug 2015, 16:36

Synken på disse kassene er et trist kapittel, og har du fått et fjær på avveie på kan den sette seg mellom to tenner og gi fullt havari. Det kan lønne seg å tilpasse turtallet før neste gir legges inn ved å mellomgasse, og bruke god nok tid. Det sliter minst på synkringene.

Jorgen
Innlegg: 47
Registrert: 09 nov 2012, 02:18
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Skraping i gir

Legg innav Jorgen » 13 aug 2015, 17:23

Da ser det nok ut til at det går mot slutten for denne. Den går kun korte distanser nå, så det kan kanskje vare en liten stund til. Prøver uansett oljeskift. Men takk for tips uansett!
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: Skraping i gir

Legg innav Tore T » 13 aug 2015, 18:42

Høres ut som clutchen ikke frir ut skikkelig...?
Slik jeg oppfatter deg, kom skrapingen og girproblemene samtidig, og før du byttet clutch og slavesylinder?
I såfall er det kanskje lurt å sjekke mastersylinderen også... Kanskje den av en eller annen grunn gir for lite væskevolum til at clutchen løser helt ut ?
I såfall burde jo pedalen ta helt i bunn.... Hmmm...
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Jorgen
Innlegg: 47
Registrert: 09 nov 2012, 02:18
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Skraping i gir

Legg innav Jorgen » 13 aug 2015, 21:52

Det er selvfølgelig også mulig, men jeg har byttet ut hovedsylinderen også. Systemet er tett uten synlige lekkasjer, og jeg har luftet med trykk. Om klutsjen ikke løser ut skikkelig, er det noen måte å sjekke dette på?
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

Ingvarjg
Innlegg: 88
Registrert: 03 des 2014, 09:32
Kontakt:

Re: Skraping i gir

Legg innav Ingvarjg » 14 aug 2015, 06:45

Hvis du med bilen i ro, på flatt og slett underlag (asfalt) kan holde clutchen inne og dytte girspaken mot første gir (uten å sette den helt i gir) og se at bilen såvidt kryper framover, så kjører den på synkroniseringen. Da løser ikke clutchen skikkelig ut.

HansWF
Innlegg: 5
Registrert: 27 feb 2013, 21:46
Kontakt:

Re: Skraping i gir

Legg innav HansWF » 16 aug 2015, 20:55

På ett par 900 med høy km stand som jeg har hatt, har det blitt ett ovalt hull der hvor hovedsylinderen er festet til clutchpedalen. Dette kan gjøre at clutchen bare frir ut halvveis.


Gå tilbake til «OG900 (1979-1993)»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest