Page 2 of 3

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 30 Mar 2015, 06:22
by super'n
Har du hørt med motorteknikk i oslo? De er store på std motordeler.
Det var iallfall overkommelige dele priser når jeg for noen år siden skulle std. overhale en audi motor. (Men det selges vel mere deler til sånn audi drit...)

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 31 Mar 2015, 22:58
by Kjetil
Motorteknikk hverken hadde på lager, eller kunne skaffe. Jeg trengte imidlertid ikke reise så langt; Reko AS i Ski hadde ett sett på lager i 2. overdim (91 mm). Fikk de til "gunstig" pris sa han. Lett å si når jeg ikke aner førpris eller har tilsvarende å sammenlikne med :roll: Uansett fornøyd med i det hele tatt få tak i. Er visstnok utgått i Mahle sitt sortiment. Så hvis noen kommer over noen slike er det bare å kjøpe, eller tipse.
Image

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 21 Apr 2015, 13:19
by Kjetil

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 21 Apr 2015, 13:23
by Kjetil
Fikk ikke noe respons på dette spørsmålet på STCN, så jeg prøver meg her også:

Hvis jeg skal spare ennå mer, bruker jeg noen av de kamakslingene jeg har. Har fra 1992LTT og 1992 2.1.
Eksoskammene er like (7560964). For innsug har 2.1 nr 7561467 og LTT har 7560808. Hvilken er "vassest" (selv om ingen av de er spesielt kvasse), og/eller passer mitt oppsett best (Trionic, Mitsubishi TE05)? Det er vel ikke bare å se på løft og durasjon? Når løftet kommer betyr vel mye i forhold til dreiemoment og hvor effekten kommer i turtallsregisteret?
http://www.enginehouse.se/rogansmotoskola.html
Det var en som sa til meg: Sett i to eksoskammer :!: God ide :idea: Eller ikke :?:

Hvis jeg nå skal gå for en (to!) "trimkam" som gir god kjørbarhet i et vidt turtallsregister...noen som har forslag?

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 21 Apr 2015, 14:52
by bjarne n654
Har selv bare brukt originale kammer fra 2,1l, kanskje det holder :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=ycpw_Rrmi9Y

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 21 Apr 2015, 16:35
by Ingvarjg
Det er et gammelt vedbodtrim-triks å bruke to eksoskammer. Hva det vil si på akkurat denne motoren har jeg ikke sett på, men du kan jo sette det opp og se. Eksoskammen fra B202 og 212i er like, forskjellen ligger i innsugskammen som åpner likt (så tidlig som 16 grader FØD) og har samme løft (8,65mm), men som på turbomotoren står åpen lenger, faktisk så lenge som til 56 grader etter nedre dødpunkt (212i-kammen stenger ved 44 grader etter nedre dødpunkt). Turbokammen bør gi noe dårligere bunnegenskaper, men bedre blir det så fort turboen begynner å lade. Et godt kompromiss kan være å bruke kammene fra en B204/206 (de er like for både suger og turbo), evt slipe vekk låsesporet på innsugskammen du har til turbomotoren og flytte den to grader slik at den åpner ved 14 grader FØD.

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 22 Apr 2015, 07:49
by Eimund
bjarne n654 wrote:Har selv bare brukt originale kammer fra 2,1l, kanskje det holder :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=ycpw_Rrmi9Y
Jeg synes å huske at bilen til Bjarne går ganske greit :mrgreen:
Var ihvertfall vanskelig å holde kamera så noenlunde i ro....

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 22 Apr 2015, 21:00
by Kjetil
Eimund wrote:
bjarne n654 wrote:Har selv bare brukt originale kammer fra 2,1l, kanskje det holder :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=ycpw_Rrmi9Y
Jeg synes å huske at bilen til Bjarne går ganske greit :mrgreen:
Var ihvertfall vanskelig å holde kamera så noenlunde i ro....
Ser ut som den går rimelig greit ja :mrgreen: , men hvis jeg kan få ut det lille ekstra uten at det koster noe...så er det verdt det.
Får et lite glimt av instrumentkonsollen oppe på dashen også. Fin løsning for å få plass til ekstra målere. Ser i farta ut som en originaldel, men kan ikke huske jeg har sett det før.
Ingvarjg wrote:Det er et gammelt vedbodtrim-triks å bruke to eksoskammer. Hva det vil si på akkurat denne motoren har jeg ikke sett på, men du kan jo sette det opp og se. Eksoskammen fra B202 og 212i er like, forskjellen ligger i innsugskammen som åpner likt (så tidlig som 16 grader FØD) og har samme løft (8,65mm), men som på turbomotoren står åpen lenger, faktisk så lenge som til 56 grader etter nedre dødpunkt (212i-kammen stenger ved 44 grader etter nedre dødpunkt). Turbokammen bør gi noe dårligere bunnegenskaper, men bedre blir det så fort turboen begynner å lade. Et godt kompromiss kan være å bruke kammene fra en B204/206 (de er like for både suger og turbo), evt slipe vekk låsesporet på innsugskammen du har til turbomotoren og flytte den to grader slik at den åpner ved 14 grader FØD.
Ja, det er nok viktig å tenke på hvor effekt og moment kommer også. Ikke se seg blind på hvor "vass" en kam er. Takk for innspill Ingvar.

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 11 Jan 2016, 00:26
by Kjetil
Er på tide å komme seg videre med prosjektet. Var ute og målte oljepumpa: aksialspel mellom ytre rotor og oljepumpehus. Jeg fikk plass til en bladsøker på 0,1 mm. I følge boka (Haynes for anledningen) skal det være mellom 0,03 og 0,08 mm. Med andre ord kan det være greit å investere i ny. Etter et søk på de vanlige deleforhandlerne i inn og utland ser det ut som om både original og ettermarkeds er utsolgt.
Oljepumpa på B202 motorene (og sikkert de fleste andre i H-motorfamilien) består av en indre og ytre rotor, og det er dette som selges, men kan ikke også oljepumpehuset bli slitt, og anleggsflata mot transmisjonskåpa? Hva gjør man da?
Noen som har tips om hvor jeg kan få kjøpt ny pumpe?

Re: Overhaling av motor (B202)

Posted: 11 Jan 2016, 00:37
by Kjetil
Så nærmere etter i Haynes og ble litt forvirret. I spesifikasjoner står det "aksialspel mellan pumpens ytre rotor och hus", men bildet noen sider bak viser "mätning av spelet mellan pumprotor och transmissionskåpa". Uansett jeg målte her: Image