Mangel av dash lys

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Mangel av dash lys

Postby Henning » 20 Sep 2014, 14:00

Jeg har jo som nevnt tidligere et problem med dashbord belysning a alle funksjoner lyser DVs håndbrekk lyset, reserve bensin lampa osv...... Men ingen lys slik at jeg veit jo ikke hvor grusomt fort jeg kjører når det er mørkt. Dash ble skiftet på verksted av forrige eier - verksted i Sverige. Etter det har ikke lyset fungert. Og noe annet småtteri som venstre sidespeil og antenne som visstnok er koblet til lyset?? På denne modellen. Men ser nedi her nå - høyttaler på dashbordet - veit ikke helt hva jeg skal begynne med - men noen som veit hvorfor denne grønne kobtakten ligger aleine?? Skal den ikke inn noen sted ?? V Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Mangel av dash lys

Postby 900C-LPG » 21 Sep 2014, 09:44

Undre hovedbrYteren til lyktenen, på venstre siden av dashbordet har man også en bryter for tåkelykten(e) bak (en SAAB 900 kan ha bare et tåkelys bak eller 2 tåkelykter, noe som er avhengi av landet hvor de n ble solgt, i USA kejnner mann ingen tåkelykter på baksiden og der har men ikken slik bryter, men har mann (ofte) tåkelykter på framsiden), menn har mann også fra ± års,odel 1987 tempreaturregluring for førersten og da er det brukt en gul kontakt som kjenner en gul tråd, en gul/hvit tråd, et sort tråd og en blå tråd og fra og med ± året 1989 var det i diverse land påbudt å ha høudejustering for hovedlyktene og den grønne kontakten er bestemt for denne typen av høydejusteering. Ved SAABer 900 fra og med ± årsmodel 1989 er begge kontaktene og elektriske trådene montert og er kontakten (den gule eller den grønne) på fabrikken bundet vekk og sitter fast på den venstre støtten hvor instrumentpanelet selv er montert på. Så det kunnen være at din SAAB 900 har varmeregulert opvarming i førersetet, men det kunne også være sånn at din SAAB 900 skulle ha høydejustering på framlyktene og hvis det ene ikke virker som det skal, da har du finnet årsaken til dit problem. Da antennen: Den få strøm direkte fra batterier, vilken sikring det er er avhengig av årsmodellet og kunnen det være sånn at sikringen er montert i motorromet eller under baksetet. Signalen som dirigere antennen op eller ned komme fra radioen og er et grønn tråd i den ene kontakten som ble montert i fabrikken og som er bestemt for radioen. For radioen er det montert to kontakter, en som er bare bestemt for høtytalerene (fram og bak og i totalt er det i den kontakten 8 tråder) og den andere kontakten sitter de øvrige trådene som er brukt for radioen og der finner mann den grønne tråden som dirgier antennen om å gå op eller ned. For ventre speil: Er kontakten bak på denen bryteren omntert? Nei -> koble til kontakten er den montert: Åpne panseret og se ned mellom sikringboksen og den framste døren og se etter at alle kkontaktene er montert og lager kontakt. Er de i orden: Ta av dørpanelet og kontroler on at de 2 runde hvite kontaktene er monter. Er de montert: Ta av speilgasset og kontroler om at de 4 trådeen bak på motoren er montert og det kunne være sånn at din SAAB 900 har varme på speilglasset, men det er noe mann sjeldent ser på eksemplarer som ble montert i Europa, men var ofte montert på ekesmplarer som ble levert i USA og Canada. Jeg nevnte opvarmingen av speilgasset og det har jeg gjort fordi at mann ser dem montert på speilglasset hvis mann tar speilglasset av og sørsmålet "Hvor er de 2 trådene bestemt for. Siste mulighet for speilet som ikke virker, menn kommer ikke så ofte for er at de elektriske kontaktene på inside av bryteren måtte bli renset. Lykke til med disse sakene. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Mangel av dash lys

Postby Henning » 21 Sep 2014, 10:21

Mener at min 900 hverken har varme i setene eller høydejusterte lys.......

Antennen er nå fikset - ikke fått sett på speilet enda men prosedyren din høres lur ut - går for den:)

Når det gjelder dash lyset har jeg bestemt meg for følgende - sjekke om de 2 lyspærene ikke er gått - siden alt annet fungerer som det skal - hvis ikke må jeg ut med hele og sjekke dimme knappen - har også lest meg til at denne har ofte brudd og forårsaker at det eneren flikker i lyset eller gjør at det ikke er lys i det hele tatt....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Mangel av dash lys

Postby 900C-LPG » 21 Sep 2014, 10:21

:oops: Og da glemte jeg å svare på ditt viktigste spørsmål! :oops: Det er dashbordlyset: Regeleren også kalt rehostat er ofte, menn ikke altid, årsaken til et slikt problem, men det kunne også være sånn ett den fleksible printplaten bak på instrumentene har svidd/brent og til slutt en kobinasjon av begge årsaker (defekt rehostat+den fleksibele printplaten). :idea:
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Mangel av dash lys

Postby Henning » 21 Sep 2014, 10:39

900C-LPG wrote::oops: Og da glemte jeg å svare på ditt viktigste spørsmål! :oops: Det er dashbordlyset: Regeleren også kalt rehostat er ofte, menn ikke altid, årsaken til et slikt problem, men det kunne også være sånn ett den fleksible printplaten bak på instrumentene har svidd/brent og til slutt en kobinasjon av begge årsaker (defekt rehostat+den fleksibele printplaten). :idea:
Brent printplate høres ikke bra ut..... Er det noen annen måte å finne ut om det kan være årsaken?? Dashbordet ble byttet av forrige eier da det viste feil på det meste. Det er jo bare lyset nå som ikke virker - men makan så irriterende når man kjører i mørket:)

Ja ordet rehostat var flittig brukt da jeg leste meg opp på feil kilder.....



Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Mangel av dash lys

Postby kanonjon » 21 Sep 2014, 11:09

Brent/ødelagt printplate/ark er ikke uvanlig. Men det kan repareres ved å legge opp ledninger via pæreholderne (Litt MacGyver'ing må til her) fra kontakten inn til instrumentclusteret og til reostaten. Har gjort dette selv, fulgte bare skjemaet i Haynesboka :)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Mangel av dash lys

Postby Henning » 21 Sep 2014, 11:21

kanonjon wrote:Brent/ødelagt printplate/ark er ikke uvanlig. Men det kan repareres ved å legge opp ledninger via pæreholderne (Litt MacGyver'ing må til her) fra kontakten inn til instrumentclusteret og til reostaten. Har gjort dette selv, fulgte bare skjemaet i Haynesboka :)
Dette høres interressant ut - glad i mcgywer fremgangsmåter:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Mangel av dash lys

Postby kanonjon » 21 Sep 2014, 11:32

Hehe, det må til i blandt!

Mangler du lys i varmeapparat bryterne/justerne og?

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Mangel av dash lys

Postby Henning » 21 Sep 2014, 11:51

kanonjon wrote:Hehe, det må til i blandt!

Mangler du lys i varmeapparat bryterne/justerne og?
Ja hvis det skal være lys der mangler jeg definitivt de også:) har ikke tenkt på at det skal være lys der men selvfølgelig skal det være det..... Er dette også sammen koblet med denne dimmer knappen???



Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Mangel av dash lys

Postby kanonjon » 21 Sep 2014, 12:02

Ja, dimmerknappen går vel bare på instrumentclusteret tror jeg (bruker ikke dimmeren lengre, har LED pærer, husker ikke helt 100%)

Hele instrument og dashbordbelysning, altså spenning/strøm, går i serie via pærene på instrumentclusteret også videre ut til resten av belysningen i dashbordet, er det brudd, så går alt. Du må belage deg på å ta ut hele instrumentclusteret og legge opp ledninger.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest