Startproblemer

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
User avatar
Anders
Posts: 14
Joined: 27 Dec 2012, 11:35
Location: Sandnes
Contact:

Startproblemer

Postby Anders » 01 Apr 2014, 20:24

hei!

OG900 -85 forgasser, starter ikke uten startgass. jeg har til nå sjekket bensintilførsel den er ok, sjekket at det er gnist og det er det. Jeg byttet samtidig plugger for å være på sikre siden. Rotor og fordeler ser ut til å være ok i og med at det er gnist. Synes det hele er litt rart siden den får luft,bensin og gnist så alt er jo tilrettelagt for at den skal starte men altså ikke uten startgass.
Noen guruer der ute som kanskje har noe flere tips jeg kan prøve?

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Startproblemer

Postby Tore T » 02 Apr 2014, 20:07

Hei Anders !

Det skal vel ikke være umulig å finne ut av dette...?

Først noen spørsmål :-)

-Du sier den starter med stargass... Går den når du slutter å spraye inn startgass, eller stopper den igjen så fort du slutter å spraye ?

-Du sier at den får bensin... har du sjekket både inn og ut av forgasseren ? (Sjekk evt v/ å dra motoren i 10 sek på starteren med coilen frakoblet, og gi godt med gass... skru ut en plugg, og se om den er våt...) Hvis det kommer bensin til forgasseren, men ikke ut av forgasseren, kan det jo være at den trenger en rens...!

-Det er vel elektronisk tenning på denne...? Husker ikke akkurat når de gikk bort fra stift-tenning på disse, men mener det var noe tidligere...?
Men hvis det er stifter, kan det være kondensatoren som er dårlig... Du vil da få gnist, men ikke sterk nok til å antenne bensin/luft-blandingen... Mens startgass derimot, er mere lettantennelig...
Mulig du kan få samme symptom med elektronisk tenning også hvis tennmodulen er dårlig... eller uansett tenningstype hvis coilen er dårlig..!
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Anders
Posts: 14
Joined: 27 Dec 2012, 11:35
Location: Sandnes
Contact:

Re: Startproblemer

Postby Anders » 03 Apr 2014, 10:39

Den sviver pent etter start med startgass så sånn sett går jeg utifra at den får bensin ut av forgasseren også. Da heller jeg vel over mot å sjekke coilen. Skal få prøvd dette ganske kjapt så kommer jeg tilbake med svar om den fremdeles er vrang å ha med å gjøre.

User avatar
Anders
Posts: 14
Joined: 27 Dec 2012, 11:35
Location: Sandnes
Contact:

Re: Startproblemer

Postby Anders » 04 Apr 2014, 18:59

Nå sviver den fint igjenn! :-D aner ikke grunnen men jeg startet den med startgass og lot den kjøre seg varm på tomgang. Etter dette starter den som vanlig på første forsøk selv om motoren er iskald.

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Startproblemer

Postby Tore T » 04 Apr 2014, 20:23

Så bra !

Kanskje den bare hadde "blitt sur" av en eller annen grunn...
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Anders
Posts: 14
Joined: 27 Dec 2012, 11:35
Location: Sandnes
Contact:

Re: Startproblemer

Postby Anders » 04 Apr 2014, 22:49

Skikkelig langsint den svensken isåfall :-) best å behandle den bra fremover ;-)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest