Girkasseslitasjer, hva er vanlig?

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Girkasseslitasjer, hva er vanlig?

Postby kanonjon » 08 Mar 2014, 03:10

Tittelen sier alt.

Hva er de vanligste slitasjepunktene på Saab sine OG900 girkasser?

Jeg har en suspekt for at noen lagere i kassa mi (GM55706, 1991 900 Turbo) begynner å bli dårlige. Men skal feilsøke litt mer såklart.

Men dette får meg til å tenke hvor mye og hva som kan være slitt i en slik kasse etter 275000km.

Hva er deres erfaringer?

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Girkasseslitasjer, hva er vanlig?

Postby 900C-LPG » 08 Mar 2014, 09:01

Første og viktigste spørsmål er: Hva er standen av oljen i girkassen? Det er sånn at fra og med årsmodel 1990/1991 ikke lengre ble montert en lang oljepinne, ved siden av eksosanlegget, men en veldig kort en og den sitter på insiden av en slags skrue mann måtte skru ut av girkassen og fra og med omkring årsmodel 1992 var det også slutt med pulggen hvor man kunne tomme girkassen. Mann ser ofte at de siste årsmodellene har slitte girkasser på grunn av at mann ikk kunne kontrolere oljestanden. Lekasjer som fører til lav oljestande er forsjellige og gjelder alle årmodelene (også SAAB 90 og 99), men de som kommer flest for er oljelekasje langs stangen som kommer fra girspaken in til insiden av girkasen og langs drivknutene som er montert på begge sidene av girboksen. Et ander punkt hvor disse girkassene kunne lekke er i nærheten av klutsjen, hvor den korte akslingen går i huset some er monter bak radiatoren og ved den runde luken hvor man kunne fjerne den korte akslingen, direkte bak radiatoren. Lagrene som går i stykker er ofte differesjallagrene, men lagerene som tilhører de forskjellige girene kan også slite vekk. I slike tilfeller som ved din SAAB 900 Classic er det egentlig bare en løsing: Å åpne girkassen å se og kontrolere hva som er slitt og skifte disse delene, men også sørge at alle tetninger er i orden og det beste er å skifte alle tetningene. Noe som jeg anbefaler ved sånne reparasjoner er at man også skifter gummidelen i stangen fra girspaken som går in til girkassen og den gummidelen sitter ± direkte hvor mann finner styresnekken i bilen. Lykke til. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Girkasseslitasjer, hva er vanlig?

Postby kanonjon » 08 Mar 2014, 16:49

Takk for svar!

Olja som er i girkassa er ca. 20000km gammel. Jeg skal tømme girkassa for olje idag og inspisere magnet og filteret på difflokket.

Eller så funker girkassa fint, tight og fin i spaken og skifter gir lett.

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Girkasseslitasjer, hva er vanlig?

Postby kanonjon » 09 Mar 2014, 19:25

Har ikke fått sjekket oljen enda, men synes at den lyden blir mer og mer distinkt, men kan hende at det noe jeg tror, men det er iallefall sykt irriterende. Har aldri hørt den lyden før i bilen lissom :|

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Girkasseslitasjer, hva er vanlig?

Postby Morten S. » 09 Mar 2014, 20:14

Er lyden uansett hvilke gir du kjører i?

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Girkasseslitasjer, hva er vanlig?

Postby kanonjon » 10 Mar 2014, 06:49

Samme lyd, uvhengig av gir. Selv med klutchen inn eller ut, samme lyd. Lyden går i takt med bilens hastighet.

Det kan ikke være hjulagre, de ble byttet for 33k siden. Ingen risting på girspak.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest