Motorolje

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
Leif T
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2013, 19:55
Contact:

Motorolje

Postby Leif T » 08 Sep 2013, 19:00

Superkort spørsmål. B-motor enkelforgasser, hvilken olje?
Har verkstedhåndbok (original, ikke haynes forresten) og den oppgir anbefalt viskositet, men det jeg tenker på er om den skal ha noe moderne hel eller delsyntetisk eller om det er best med gammeldags mineralolje.

Her er det ikke snakk om konkurransekjøring, så en kombinasjon av motorholdbarhet og økonomi er vel det optimale i mitt tilfelle.
99 Combi Coupe -76

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Motorolje

Postby 99turbo » 13 Sep 2013, 13:54

Viskositet dreier seg om pumpbarhet ved lave og høye temperaturer og egentlig ikke om kvaliteten på olja. Bruk den viskositeten som er anbefalt, altså 10-30 event. 10-40, eller ned på 5-30 på vinteren for at det blir litt raskere trykk ved lav temperatur. Dert første tallet angir tykkelsen på olja (hvor pumpbar den er) ved lave temperaturer, og det siste tallet det samme ved høye temperaturer. Motorene (og forresten gearkassene) på de bilene er laget for mineralolje, men andre produkter kan selvfølgelig brukes. Det som er viktig er å finne en olje som er riktig for motoren, dvs kanskje ikke de "beste" oljene som har en masse addetiver som kanskje ikke passer i disse motorene. Ser at oljevelgeren fra de forskjellige merkene anbefaler forskjellig, helt opp til Mobil1 NewLife 0-40 som anbefales til de nyeste og mest moderne motorene også, så det er neimen ikke lett og velge :? Jeg ville tatt en rens på motoren med den gamle olja, altså kjøpt rensemiddel som tømmes i og kjøres noen minutter før oljen tappes av, så skiftet olje og filter. Da ville jeg brukt en moderne olje med "riktig" viskositet, f.eks Castrol Mangatec eller lignende. Rensingen gjøres for å løse opp avleiringer som kan ha bygget seg opp med årene med gammel olje som gjerne la igjen slik. Bakdelen med syntetisk/moderne olje kan være at rens og tilsetninger kan gjøre at avleiringer løsner på pakninger og disse da starter å svette litt enkelte steder, pakningen har vært "tettet" av avleiringer fra olja.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest