Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
QuantumII
Posts: 25
Joined: 11 Jun 2013, 14:35
Location: Strømmen, Akershus
Contact:

Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby QuantumII » 31 Aug 2013, 22:17

Hei,

Jeg har startet med å fikse opp innertaket i 99en. Det hang ned og var revet en flenge i samt at det var skjørt som papir.
Det står rundt om at du må ta ut bakruten for å få ut taket. Det trenger du ikke, da det er mulig å knote det ut igjennom en av bakdørene.

Jeg fikk ut mitt igjennom høyre bakdør etter å ha fjernet begge forsetene, og skrudd av setebeltet helt fra høyre side. Med litt kreativ lirking og litt forsiktig bøying her og der, så klarte jeg å få ut hele greia uten at den gikk istykker. Det ble en liten skade der lampen bak skal sitte, men det er easy-fix å sette sammen den lille biten som brakk av.

Ett par andre ting som er å tenke på, er at blindpluggene til setebeltet,som sitter i sideplatene bak ved bakruten, er vanskelige å skru ut, fordi de har ikke gjenger. Har du setebelter bak = No problem. Det er også en plastpropp øverst som sitter ganske godt inni karosseriet. Jeg klarte å ødelegge litt av "kjeksen" her, når jeg skulle dra de løs. Burde gå fint å sette sammen igjen, da jeg har alle delene.

Andre ting som må av er selvsagt alt som sitter fast i taket av solskjermer og speil etc, og de to dekslene som sitter på midtstolpene opp mot tak-kjeksen.

De to i front lot jeg sitte, og fikk fortsatt løs taket lett.

Har tak-kjeksen inne nå,så neste utfordring blir å fjerne alt det gamle inkludert limet. Har lest rundt om at en stålbørste som brukes forsiktig kan hjelpe mye. Stoffet er det bare å dra av, det sitter ikke uansett.

Er det noen som har ett bra forslag om hvor i Norge det går an å finne noe tak-stoff jeg kan bruke? Noe spesielt forslag til lim?

Tenkte dette var grei informasjon å legge ut her, i tilfelle andre lurer.

En ting til slutt: Når dette skal samme igjen, da må nok bakruten ut, fordi kjangsen for å ødelegge det nye fine stoffet er større om du prøver å få det inn bakdøra igjen.
Saab 99GL 1977 4-dørs

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby Hjelle » 01 Sep 2013, 12:21

Kanskje ein messingkost er betre enn stålkost?

Stoff i Norge har eg ikkje tips til, men Parts for SAABs (www.partsforsaabs.co.uk) samt Top'n'Trim i Sverige (http://www.topntrim.nu/biltyger/innertak.php) har.
Ang lim lønner det seg å bruke noko ordentlig lim. Kostar litt meir enn Biltema, men en har det nok att det i lengda trur eg. Sjølv har eg kjøpt inn 3M sitt Spray 90 for komande prosjekt. Skal tåle litt meir temp enn 3M Spray 77 som er limet Top'n'Trim selg.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby Jokke900 » 01 Sep 2013, 12:30

Hjelle wrote:Stoff i Norge har eg ikkje tips til, men Parts for SAABs (http://www.partsforsaabs.co.uk)
Parts for Saabs selger vel som kit med lim inkludert tror jeg. Det tror jeg også 3M lim (mener å huske de hadde bilde før). Hvilket aner jeg ikke.. De har iallefall 3 forskjellige farger hvorav Princess Grey vel er det som er mest vanlig..

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1171
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby Hjelle » 01 Sep 2013, 16:07

PFS sender ikkje lim til Norge, pga at det er på sprayboks.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby Morten S. » 01 Sep 2013, 16:37

Mener at http://www.autotextil.se/index.html også kan skaffe tøy til innertaket til 99/900.

De laget nytt tak til min Monte Carlo, og har også maler for Saab 93, 93 og 96 kortfront og langfront + V4.

eivinds
Posts: 8
Joined: 06 Mar 2013, 23:15
Contact:

Re: Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby eivinds » 01 Sep 2013, 21:46

Når jeg fikset det til min Saab 90 så brukte jeg et stoff som brukes til å dekke subkasser og lignende. Jeg kjøpte det på en lokal butikk på sunnmøre, men det fåes sikkert på bilradiospesialisten eller lignende. Der jeg kjøpte stoff hadde de også spraylim som jeg brukte og dette fungerte veldig fint. Jeg kjøpte svart trekk den gangen, men om det er ønskelig med en annen farge så har de sikkert det også. Har ikke så veldig bra bilde av hvordan resultatet ble, men her viser i alle fall litt hvordan det ble.

Image
90 -86,

QuantumII
Posts: 25
Joined: 11 Jun 2013, 14:35
Location: Strømmen, Akershus
Contact:

Re: Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby QuantumII » 01 Sep 2013, 22:11

Takker for bra svar, folkens.

Det svarte taket var faktisk ganske tøft, men jeg kommer nok til å gå for grå (lik orginalen) på min.

Angående metode for å fjerne skumgummi og lim-rester, så funka en sånn stållull-skrubb til å rense kjeler med. Kjapt og enkelt uten å skade tak-kjeksen. Jeg har noen områder hvor jeg ødelagte litt når jeg tok den ut av bilen, det så jeg etter all duken var tatt av. Jeg får fikse det med ett eller annet.

Skal bestille nytt stoff de nærmeste dagene, så kommer jeg tilbake etterhvert som ting utvikler seg.
Saab 99GL 1977 4-dørs

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby Hjelle » 01 Sep 2013, 23:51

QuantumII wrote: Angående metode for å fjerne skumgummi og lim-rester, så funka en sånn stållull-skrubb til å rense kjeler med. Kjapt og enkelt uten å skade tak-kjeksen. Jeg har noen områder hvor jeg ødelagte litt når jeg tok den ut av bilen, det så jeg etter all duken var tatt av. Jeg får fikse det med ett eller annet.
No vert det voldsomt detaljert, men er det av typen med svamp på og eit tynt lag stålull, eller er det den litt større typ "ball" du brukte? Spelar kanskje ikkje so stor rolle, men av typen med såpe (Svinto) er vel kanskje ikkje å anbefale :p
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

QuantumII
Posts: 25
Joined: 11 Jun 2013, 14:35
Location: Strømmen, Akershus
Contact:

Re: Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby QuantumII » 02 Sep 2013, 10:37

Hjelle wrote:
QuantumII wrote: Angående metode for å fjerne skumgummi og lim-rester, så funka en sånn stållull-skrubb til å rense kjeler med. Kjapt og enkelt uten å skade tak-kjeksen. Jeg har noen områder hvor jeg ødelagte litt når jeg tok den ut av bilen, det så jeg etter all duken var tatt av. Jeg får fikse det med ett eller annet.
No vert det voldsomt detaljert, men er det av typen med svamp på og eit tynt lag stålull, eller er det den litt større typ "ball" du brukte? Spelar kanskje ikkje so stor rolle, men av typen med såpe (Svinto) er vel kanskje ikkje å anbefale :p
Hei,

Det var en sånn ball av ståltråd. Ikke noe såpe eller annet lurium.

Ser sånn ut: http://www.norengros.no/norengros/front ... 0201_l.jpg

Fikk faktisk vasket den ren igjen også, så den kan fortsatt brukes til kjøkken-ting.
Saab 99GL 1977 4-dørs

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Noen tips ang fiksing av innertak i 4-dørs Saab 99

Postby Hjelle » 20 Apr 2014, 19:53

Har starta på denne jobben no, og enda opp med nokre koparbørster kjøpt på Clas Ohlson til formålet. Fjerninga av overflødig skumgummi gikk ganske lett med denne børsta, men spørsmålet er jo kor mykje meir en skal fjerne. Skal en berre fjerne til det vert ei slett og fin flate, eller har de fjerna heilt inn til "ny"papp? Har pussa litt med 160-korn sandpapir, men er ikkje mykje som "skjer". Får leite litt og sjå om eg finn noko grovare om en bør gå seg heilt ned til ny papp før liming.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest