Tips til rensing av bensintank

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
QuantumII
Posts: 25
Joined: 11 Jun 2013, 14:35
Location: Strømmen, Akershus
Contact:

Tips til rensing av bensintank

Postby QuantumII » 12 Jul 2013, 12:16

Hei,

Vi har holdt på en del med en '76 modell 3-dørs 99 med forgasser, som har stått mer eller mindre rolig siden 1999.
Tanken var da full av sånn brun rust-grums, og dette har vi forsøkt å få vekk på mange måter.
Vi fikk fortsatt bare rust-bensin ut av tanken, og bensinpumpa tetta seg igjen med brun guffe.

Løsningen som endte opp med å fungere bra var:

Først måtte tanken løs, selvfølgelig.

1. Spyle tanken innvendig og skylle ut så mye som mulig med vann. Masse brune partikler, som ble sånn rust-sand, kom ut.
2. Ha i en boks Plumbo og 10 liter varmt vann.
3. La det stå i ca 30 min, og tappe ut via dreneringspluggen. Tanken blir varm, og det damper ut av den. Når vi tappet det ut ran det ut brunt vann, uten partikler. Tydelig av plumboen løste opp rust-sanda.
3. Skylle grundig med vann, og etterhvert bensin.
4. Når vi lyste ned i tanken etterpå, så vi at der det hadde stått vann med plumbo, så var alle partiklene og guffa borte. Bare blankt metall med svart oksidering der rusten hadde vært.

Etter det fungerte tanken fint. Vet ikke om det er en varig løsning, men om ikke dette hadde fungert hadde den måtte kasseres alikevel.

Vi må nok gjenta renseprosessen, denne gangen ved å fylle den helt full med vann sånn at alt forsvinner. Dette var bare ett forsøk for å se om det hjalp noe.

Litt annen info som kan være greit å vite:

Bensintanken på forgasser-99 har ett lite hull (1cm diameter) med innvendige gjenger der sugeslangen skal skrus inn. Det går ikke an å komme til inni der den suger opp bensin for å rense silen (skillevegg i veien), og det er heller ikke mulig å ta ut den delen.

Tankmåleren kan skrus av, og da får du ett 5 cm i diameter hull du kan se ned i. I tillegg kan du såvidt kikke inn der bensinen fylles på, men det sitter en gummi-lapp i veien og hullet er ikke så stort.

Det er en dreneringsplugg i bunnen, så gammel guffe kan tappes av her.
Saab 99GL 1977 4-dørs

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Tips til rensing av bensintank

Postby 78dude » 12 Jul 2013, 20:07

Diesel kan også brukes til og rense en tank da dieselen er et ganske sterkt middel for og bryte ned ting. Når det gjelder tetting av tank, så mener jeg vel at der finnes "pasta" til slikt, eventuelt fylle tanken med vann og sveisen den (som er den beste løsningen) dog om tanken er laget i metall.

QuantumII
Posts: 25
Joined: 11 Jun 2013, 14:35
Location: Strømmen, Akershus
Contact:

Re: Tips til rensing av bensintank

Postby QuantumII » 12 Jul 2013, 21:23

Takker, Diesel er også ett bra tips. Tanken er tett ellers, så denne trenger ikke å sveises, men greit å vite hvordan man skal tette hull om det blir ett problem en gang.
Saab 99GL 1977 4-dørs

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Tips til rensing av bensintank

Postby 78dude » 13 Jul 2013, 12:01

Jeg fikk lekkasje en gang på en BMW jeg hadde i tanken når jeg bodde i GB. Dette ble løst med pasta + en skrue. Det som er viktig er at du må bruke en pakning på skruen som er nitiril, dvs den må tåle bensin og propanol.

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Tips til rensing av bensintank

Postby super'n » 13 Jul 2013, 12:41

Hei. Hadde lekkasje på min '55 Ford Victoria. Tok ut tanken og skylte med rent vann. Vannet presser ut resten av bensin dampen. Venta en dag, fylte den halvfull med vann og slaglodda med acetylen og oksygen. Har holdt tett i 6 år nå...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

QuantumII
Posts: 25
Joined: 11 Jun 2013, 14:35
Location: Strømmen, Akershus
Contact:

Re: Tips til rensing av bensintank

Postby QuantumII » 13 Jul 2013, 23:14

En ting å merke seg, er at pakningen til dreneringspluggen ikke tålte plumbo-vannet. Den gikk istykker etterpå. Det er en sånn pakning med mange tynne pappringer oppå hverandre.
Saab 99GL 1977 4-dørs


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest