Page 1 of 1

Luftbobler i ekspansjonstank

Posted: 30 Sep 2017, 10:42
by Bendikla
Bilen det gjelder er 99GLE 76-modell har gått 174000. Har oppdaget at det er luftbobler i ekspansjonstanken når den står på tomgang. Åpnet lokket på ekspansjonstanken og så da at det sev litt røyk opp fra ekspansjonstanken. Har sjekket eksosen flere ganger uten å se noe tegn til kjølevann eller hvit røyk.
Er det toppakningen som er gåen, eller er det andre ting jeg kan feilsøke på?
Har ikke fått sjekket tennplugger enda, så det blir neste sjekk.

Har en lekkasje på radiator ved den øverste slangen så det pipler litt kjølevann her, men ikke mye.

Re: Luftbobler i ekspansjonstank

Posted: 01 Oct 2017, 07:33
by Morten S.
Dersom det er både røyk og bobler så er det lekkasje inn i kjølevannet, og mest sannsynligvis topp-pakningen.
Selv om eksos siver inn i kjølesystemet så behøver ikke vannet å gå motsatt vei, inn i oljen.
Men kjører du for lenge så vil den gjøre det også...

Dersom det bare er bobler, så opplevde jeg på de 99 jeg har hatt med B-motor, at det alltid boblet litt i ekspansjonstanken.

Re: Luftbobler i ekspansjonstank

Posted: 01 Oct 2017, 12:28
by Bendikla
Okei, er nok dessverre røyk og bobler. Noen grei måte å måle CO i kjølevannet på, eller må jeg ta turen til et verksted?
Noe vits å prøve å etterstramme toppen, eller er det bare bortkastet tid? Er det alu-topp på b-motoren? Går det ann å ta av toppen uten å ta av manifoil og innsug? Så det ble gjort i en guide for en 900 med K-jetronic, men det var riktignok h-motor. Er nylig byttet eksos fra manifoil og bakover så regner med disse boltene skal være greie å få løs, i motsetning til de på manifoilen.
Blir mye spørsmål her, men håper noen tar seg tid til å svare, det settes stor pris på!:)

Re: Luftbobler i ekspansjonstank

Posted: 25 Oct 2017, 13:22
by 99turbo
Bobler det i tanken så er de tilnærmet garantert toppakningen og om det er eksos så burde du kunne lukte det. Ta av alt og få toppen planet samtidig, det er vanligvis korrosjonsskader i dem etter at kjølevæska har tert på lettmetallet. Ja det er aluminiums topp på dem. Bruk rød eller gul kjølevæske i fortsettningen, de skader ikke lettmetall slik den originale blå gjør. I b-motoren er det en bøyle som en fester kamdrevet til slik at det ikke er noe problem med registerkjedet så det er enkelt å ta av toppen.