Trenger svar angående RUSTPROBLEM SAAB 90

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Trenger svar angående RUSTPROBLEM SAAB 90

Postby kanonjon » 17 Mar 2013, 19:22

Jeg hadde samme problem på min 900, men riktignok enda verre. På min bil, så var det ingenting igjen av gulvet, helt åpent! Men bilen din kan reddes og få et lengre liv, etter min mening. :) Men ta en innvendig sjekk av hjulebuetårna også.

Når jeg skulle rustsveise på min bil, så hadde jeg ikke aning på hvordan utformingen av gulvet skulle være, siden det ikke var noe igjen av det på bilen. Så jeg tok 3mm stålplater, lagde ny gjennomføringshull og gulv og sveiste det rett på. Konsekvensen av dette er at bærearmen ikke kan bevege seg fritt og bærearms festene må bygges ned.
Da lagde jeg aluminiumsshims til bærearmsfestene, slik at de ble bygd 8mm nedover. Dette vil påvirke caster litt, men ikke spissing eller camber. Bilen min ble godkjent og var langt innenfor toleransene på hjullstillngskontrollen. Jeg skal være ærlig, dette er ikke den beste måten å gjøre det på, men absolutt en mulig måte å gjøre det på.

Når det gjelder rustbeskyttelse, sørg for at det er et dreneringshull i gulvet der, ellers så blir det reine sandkassa! Ellers så tok jeg kittet igjen sveiselarvene/skjøtene, sausa innpå 2-3 strøk med Arcanol og dermed et tykt lag med bitumen (Tectyl). Gjerne mal bærearmsfestene med Arcanol og, det tar ikke lange tida!


Bilde : https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 1033_n.jpg
Bilde : https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 2781_n.jpg

eivinds
Posts: 8
Joined: 06 Mar 2013, 23:15
Contact:

Re: Trenger svar angående RUSTPROBLEM SAAB 90

Postby eivinds » 11 Jun 2013, 19:41

Jeg er vel noe sen å svare her, men takk for utfyllende og gode svar :)

Prosjektet med å få reparert denne skaden har ikke gått like bra som jeg hadde håpt.
Sliter med å finne noen på sunnmøre som kan ta på seg jobben. Har hatt en god dialog med Torbjørn Midtgård, men han ble jo far nylig så han har absolutt gyldig grunn for å ikke ta på seg en slik jobb.
Har fått tak i reperasjonsett fra mekonomen slik som ble beskrevet her, og de tror jeg skal være store nok til å dekke området der rusten er.

Mitt spørsmål er om det er nødvendig at både motoren og girkassen må ut for å få sveist på disse nye platene?
Har hørt rykter om dette, og da ble plutselig denne jobben ganske mye større enn jeg hadde sett for meg.. Vet at forstillingen og slike ting må ned, men motor og gir var jeg ikke helt forberedt på..
90 -86,

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Trenger svar angående RUSTPROBLEM SAAB 90

Postby 78dude » 16 Jun 2013, 22:05

Det har startet opp et bilverksted i "kjelleren" på Bilhuset i Mauseidvåg og han kaller seg Karimi Auto AS. Ta deg en tur innom og hør om ikke de/han kan hjelpe deg med dette?


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest