Montere kromlister i front/bakrute,spesialverktøy ?

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
poden
Posts: 34
Joined: 29 Oct 2012, 18:59
Contact:

Montere kromlister i front/bakrute,spesialverktøy ?

Postby poden » 20 Dec 2016, 08:33

Noen som har tips på hvordan montere kromlistene i pakningen til front og bakruta på 99an?
Finnes ett spesialverktøy ser jeg på nettet, noen som har prøvd det eventuellt. ?

Takk for alle tips.

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Montere kromlister i front/bakrute,spesialverktøy ?

Postby 900C-LPG » 20 Dec 2016, 13:36

Trykk foreksempel innsiden (insiden sett fra venstre/høyre siden av SAABen) og lett da ved hjelp av 1 liten flat skrutrekker gummitetningen opp og trykk listen på plass og virk rundt hele listen/gummitetningen. Og jada, jeg kjenner redskapet men å vente før du har den/får bruke den av noen andre, det tar jo ekstra tid og da er alternativet jeg ga like bra. Som ekstra hjelp kunne man "smøre" gummitetningen med noe som oppvaskmiddel eller sprøyte cockpitspray på gummitetningen og dermed "sklir" listen lettere inn i tetningen. For å ungå å få cockptispray på framruten kunne man "klistre" noe av plast på den. Vann kunne bli brukt for "klistringen" av foreksempel en bærepose mot framruten. Det siste fordi cockpitspray ofte har silicon i seg og hvis det er noe man ikke ville ha på framruten, da er det silikon og det grunnet virkingen av vindusviskerene. Alternativ: Bruk cockpitspray uten silikoner, men da sier jeg alikevel at det kunne være lurt å "klistre" en bærepose mot den. Noe annet som er viktigt før man monterer en list i gummitetningen er at gummitetningen er så ren som er mulig. Lykke til med monteringen av listene. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest