Saab 99 som bruksbil

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
Øygard
Posts: 1
Joined: 10 Feb 2016, 17:38
Contact:

Saab 99 som bruksbil

Postby Øygard » 10 Feb 2016, 17:54

Hei, eg er ny her sidan eg egentlig er volvomann. Eg er for tida i militeret i indre Troms og ser etter ein bruksveteran som eg kan ta nokre turar med når eg har fri, og so ta den med heim når eg er ferdig her. Det er to grunnar til at eg vil ha veteranbil. Det eine er at eg ikkje har sansen for nye bilar, det er gammal bil eg vil ha, det andre er at det er billigare å ha, og førstegangsteneste er ikkje nett nåke å bli rik av. Det eg ser etter er ein forholdsvis billig bil, men dyr nok til at den går an å bruka. Er den dårleg blir den fiksa på etter kvart.
Først såg eg berre etter Volvo, men fant etter kvart ut at det hadde vore kjekt å prøva eit anna merke, og etter å ha tenkt litt fant eg ut ag vil prøva å få tak i ein Saab. Det er hovedsakleg nyaste generasjon 99, 90 og 900 fram til 1986 eg tenker på, og grunnen til at eg skriv her er at eg tenkte at det sikkert er folk her som kjenner desse bilane godt og veit kva det er viktig å passa på ved kjøp av ein sånn bil. Eg veit dørene rustar i nedkant, men det er sikkert fleire plassar som er utsett og, er det andre svakhetar enn rust?

Viss det er nåken som veit om ein grei gammal Saab i denne delen av landet er det berre til å gje ein lyd

På forhånd takk for vetige svar.

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Saab 99 som bruksbil

Postby 900C-LPG » 11 Feb 2016, 09:05

Noen av feilen jeg har nevnt er ikke direkte SAAB sin skyld og et eksempel er membranen i forgasseren/forgasserene, men må finnes i materialet som foreksempel Stromberg brukte for den og det samme gjelder for trykkbeholderen ved eksemplarer med bensininspøytning. At en generator/dynamo og en startmotor blir sett som en slitedel kunne ligne rart, men slitasjen er veldig avhangig av hvorden SAABen blir brukt. Bare korte turer: Disse delen sliter ved en (relativt) lav km.stand, blir SAABen (nesten) bare brukt for langturer, da sliter de (mye) mindre. Ved rust gjelder også vhordan man vasker sin SAAB 90/99/900Classic og da tenker jeg foreksempel på regelmessig vask av hjulhus, kontrol av begynnelsen av rust og behandling av begynnet rust/moto rust. For siste sørsmål: se regelmessig i: http://gsv.no/forum/viewforum.php?f=27 og nettsider og jeg nevner nå http://www.finn.no og http://www.autodb.no. Håper jeg har kunne hjelpe deg å komme i gang med det du ville vite. ;)

Code: Select all

Rust:
Som sagt nedkant av dørene.
Ved 4dørs Sedan og 5dørs Combi-Coupé ved grensen av begge vinduene på de bakreste dørene.
Hjulhus (innsiden + utsiden) fram og bak.
(Oftest) ved eksemplarer mes spolier på bakluken (3 og 5dørs Combi-Coupé) på nedsiden av bakvinduet.
I motorromet og da særlig under batteriet og beholder for vinduspylervesken.
Stålplaten nedsiden av fronten, simpel sagt mellom støtfangeren/spoileren og begynnelsen av girkasse/klutsj.
Festningen av hjuloppheng framsiden.
Øvreste festning av støtdemperne baksiden.
Gulv passasjerrom og da på høyden med føttene av de fremste sitteplassene.
Under gulvet i bagasjeromet og da særlig delen mellom bensintanken og baksiden av bagasjeromet.

Slitedeler:
Generator
Ved forgassermotorer er membranet/membranene (avhengig av 1 forgasser/2forgassere) deler som ville gjerne gi bryen.
Ved ekesemplarer med tenningstifter er det sak å skifte dem regelmessig og skift dem da sammen med kondosatoren.
Ved eksemplarere med en B-Motor er vannpumpen et punkt for å holde 1 øye på.
Oljelekkasje fra motor og girboks ved alle versjoner (forgasser(e), bensininsprøytning (med eller uten turbo) og manuell eller automatgir.
Vakuumledninger i motorrom og inne i kupeen (ved SAABen 900 Classic).
Bensinpumpe og da både mekanisk og elektrisk.
Relee av hovedluyktene.
Resten av slitedeler er veldig avhengig av hvordan en slik SAAB blir brukt og da tenker jeg på bremsene, klutsjen, kuler og gummiforinger i hjuloppheng, stødemperne, startmotor, dekk, eksosanlegget og foreksempel turbo (hvis montert).

Andre kjente "problemer" er foreksempel:
Vindusviskemekanismen, foreksempel kabel på SAABen 900 Classic og det er en liten kabel, men er brukt for viskeren på førersiden. Ved SAABene 90 og 99 kunne det opstå problemer med mekanismen for lyktviskerne.
Trykkbeholder ved eksemplarer med bensininspøytning.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

targus200
Posts: 181
Joined: 28 Oct 2012, 12:52
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Saab 99 som bruksbil

Postby targus200 » 11 Feb 2016, 10:45

Velkommen til klubben :D
Hvis du vurderer en 99, så legg på 5-10 tusen for å få en som er så rustfri som mulig.
Import fra Sverige er ikke vanskelig og der er utvalget mye større.
900C-LPG oppsummerer veldig bra det du skal se etter, spesielt gjelder det der drivakselen går igjennom karosseriet.
Det finnes rep plater til det meste hos Veng/mekonomen, men de siste årene har deletilgangen blitt dårligere og da er det Sverige som gjelder, Tradera.se, Blocket.se og svenskasaabklubben.se.
Hvis du har et sted å stå og kan sveise så lar det meste seg ordne, men ikke start på et prosjekt som kan bli for stort, (snakker av egen erfaring :cry: ) husk at du skal bruke bilen også :)

Så tipsa er: legg ut litt mer en det du hadde planer om, sjekk for rust, bruk bilen og ta små ting underveis.
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest