Ujevn tomgang 99GLE 1976

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
User avatar
Bendikla
Posts: 37
Joined: 13 Aug 2015, 11:24
Location: Trondheim
Contact:

Ujevn tomgang 99GLE 1976

Postby Bendikla » 19 Sep 2015, 15:17

Byttet nylig luftfilter på 99GLE 1976, men har fått ujevn tomgang og fjusking ved lavt turtall etter dette.
Symptomene er at den går ujevnt på tomgang og når jeg tar løs/går av og så på gassen i lav hastighet f.eks inn mot rundkjøringer.

For å skifte luftfilteret måtte jeg av med innsprøytningsenheten, men for å komme til den ene festeskruen så måtte jeg av med slangen merket med rødt på bildet her: http://i1276.photobucket.com/albums/y46 ... wdpnsg.jpg
Etter jeg skrudde sammen igjen kjørte jeg en liten tur, men måtte returnere siden den gikk litt dårlig. Så da at det lakk litt bensin ved bolten til slangen jeg tidligere løsnet på. Byttet den nedre kobberpakningen og strammet til igjen, har ikke lekket siden dette.
Når jeg i dag kikket på slangen som jeg tidligere løsnet la jeg merke til luftbobler ca. 1 boble i sekundet gjennom denne slangen. Kan dette være normalt?

Byttet samtidig plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor, så tenningsdelen skal være grei. Tok også og gnidde bort sot inne i innsuget.
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Ujevn tomgang 99GLE 1976

Postby 900C-LPG » 19 Sep 2015, 15:33

Sjekk om disse banjo-boltene er festet som de skall. Hvis de sitter fast da er min tipp å skifte kobberringene og gjør det med en gang til alle slangene. Da har man en del inni luffilterhuset som reagereer som en "vekt" og la en x kvantitet bensin gå til insprøytningsventilene. Hvis den "vekten" går seg fast da er det en mulighet for problemer med tomgangen ved en K-jectroni bensininspøytningssystem. Den "vekten" må sitte akkurat i midten og ikke klemme i sidene av venturien vis armen beveger seg. ;)
Og hva er tilstanden til vakuumslangene? :roll:

Image
hva jeg kaller en "vekt" kalles i bildet "sensorplte" og det er delen med nummer 2 og hva jeg kaller en arm kalles i bildet en
"Lever", delen med nummer 8.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Bendikla
Posts: 37
Joined: 13 Aug 2015, 11:24
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ujevn tomgang 99GLE 1976

Postby Bendikla » 19 Sep 2015, 17:15

Takk for kjapt svar!:)
Okei, da skal jeg sjekke om vektskålen ligger sentrert i venturien.(godt mulig den ble liggende litt skjevt etter jeg byttet filteret).
Angående banjobolten, er det gitt noe tiltrekningsmoment på denne? Hullene i bolten ender vel opp på forskjellig plass ettersom hvor hardt man strammer, eller tenker jeg feil?
Løsnet kun på den bensinslangen/banjobolten som er ringet rundt på bildet, forøvrig kun denne slangen jeg kan se luftbobler i også. Luftboblene kommer opp ifra innsprøytningsenheten og beveger seg ut gjennom denne bensinslangen.
Vakuumslangene ser bra ut, får vurdere å bytte de dersom annen feilsøking ikke gir utslag. Tomgangen var forsåvidt fin før jeg begynte å bytte luftfilteret.
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Ujevn tomgang 99GLE 1976

Postby 900C-LPG » 19 Sep 2015, 18:30

Fuel feed line, banjo bolt: 1m-Kg/7ft-lb. K-Jetronic = K-jetronic enten systemet er montert på en SAAB, Ford, Volvo, Opel, BMW, Mercedes-Benz, Porsche eller vilken som helst bil eller annen kjøretøy/fartøy man kunne tenke seg. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Bendikla
Posts: 37
Joined: 13 Aug 2015, 11:24
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ujevn tomgang 99GLE 1976

Postby Bendikla » 24 Sep 2015, 15:00

Fikk byttet kobberpakninger på bensinslangen det kom luftbobler i, og strammet med riktig moment denne gangen. Ble mye bedre, takk for hjelpen:)
1993 9000CSE 2.3T, 1976 99GLE, '08 BMW 325D coupe


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest